• JAMC

Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?

Jag blir galen. Varför känns det som att alla andra - mot alla odds - utom jag blir gravida och allt går himla galant. Inga missfall. Dessutom trots hög ålder, grav övervikt, sällan ägglossning, diverse sjukdomar mm mm mm. Det är ju självklart inte så, men det känns så ibland när jag tycker synd om mig själv. Överallt ser jag bebismagar, mina jämngamla vänner har redan klarat av alla barn de planerat för längesedan. För några år sedan träffade jag min nuvarande man som är lite yngre än mig och varken han eller hans kompisar hade barn då. Men det har ändrat sig i rask takt medan vi försökt hela den tiden förgäves. Nu är de också inne på unge nr 2. Det känns minst sagt som déja vu!! En av mina vänner fick sitt första barn för några månader  trots en allvarlig sjukdom och jag orkar inte träffa varken henne eller andra med bebisar. Jag känner mig bitter, missunnsam, ledsen och undrar hur jag ska komma över det här. Det kanske aldrig blir några barn och jag är så rädd att vår relation ska ta skada. Jag är rädd att bli lämnad om vi om några år inser att det är kört, då min man fortfarande är ung och kan träffa en yngre tjej som han kan skaffa familj med.
    Det är blev en väldigt deppig tråd, sorry, men det är så mycket som far genom skallen emellanåt. Kan ni också känna så här? Vad gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?
  • JAMC

Ja, det är viktigt med meningsfull sysselsättning och jag är otroligt tacksam att jag har ett kul och spännande jobb som upptar mycket av min tid. Då har jag inte tid att tänka på så mycket annat. Sen har jag ju mina kvällar när jag ägnar mig åt självdestruktivt beteende som att titta på förlossningskliniken, barn till varje pris mm mm. Då sätter jag mig och grinar en skätt såklart och det behövs ibland. Det går i perioder det där. Nu känner jag mig lite peppad igen för nu kör vi IVF-försök och ska ta ut ägg nästa vecka. Det är skönt att få lite hjälp på traven när man har försökt förgäves månad ut och månad in sedan förra IVF-försöket.  Så nu håller jag tummar och tår att det vill fastna och stanna!

• JAMC
    tattoedbeauty skrev 2011-11-05 01:11:54 följande:
    Ringde en rekommenderad person på gynmottagningen, eftersom vi försökt i ett och ett halv år nu efter att jag fått missfall två gånger. Människan ville inte sätta upp oss på sin lista för den är så lång! Först när jag fått misssfall för tredje gången så får vi hjälp.

Hon sa att vi ska försöka lite till. Suck. Jag känner ju att tiden rinner iväg, jag är ju redan 30 år.
    Det verkar vara otroligt långa köer överallt och de tvingas ju prioritera dem som sitter i den "värsta" situationen med tanke på ålder, antal missfall och sjukdom så jag förstår att du haft svårt att få hjälp. Oss tog de in på utredning efter 3 missfall och vi försökt i drygt ett år. Inget fel hittades såklart och vi fick ok att göra IVF. Det hela gick ganska snabbt, men det var nog pga min ålder. Och tro mig, 2 missfall är så himla vanligt när man börjar prata med folk och även om det inte är till någon tröst så har du åldern på din sida. Det svåraste är ju längtan man känner trots alla statisiska fakta som man försöker klamra sig fast vid för att hålla hoppet och gnistan vid liv. Många av mina vänner peppar mig och säger: gud vad du är stark, jag fattar inte att du orkar. Hurdå undrar jag? Vad har jag för val? Varje ägglossning är en påminnelse, varje finne och tår innan mens är en påminnelse, mensen påminner mig i en hel vecka. Jag har några lugna dagar sedan innan nästa ägglossning och sen är det igång igen. De som inte trasslat med detta tror att man kan komma till en punkt där man "ger upp". Det går ju inte! Då får man använda preventivmedel för att slippa hoppas varje månad på att mensen inte skall komma, slippa räkna dagar till ägglossning omedvetet eller medvetet. Och när man så gärna vill ha barn är ju inte preventivmedel ett alternativ - för det finns ju en liten, liten chans varje månad och den tanken försvinner aldrig. Aldrig! Så nej, man "ger aldrig upp". 
  • JAMC
    Lillafrökenfräken skrev 2011-11-17 08:18:43 följande:
    Nej då, du är inte ensam. Fick mitt andra mf i somras efter över ett år av försök, upptäcktes på kub-ul. Nu har jag inte nån koll på äl etc men ändå. Till råga på allt så är vår kära kronprinsessa ungefär lika långt gången som jag borde ha varit, min chef har samma bf-datum som jag borde ha haft. Det är tredje chefen på ett drygt år jag har som går på föräldraledighet. Jippie... När jag fick första mf-et fick jag veta att en kompis skulle ha barn och att hon låg en månad före mig. Vi har haft väldigt sporadisk kontakt under de 3 år som gått sen dess, hennes barn är ju också en ständig påminnelse.

Igår ringde jag gyn och ville komma in för nån form av utredning. Sköterskan var jättetrevlig men på fertiliteten hade de inga tider och enligt sjukvården är ju 2 mf/ma ingenting. Hon tipsade om en person som verkar ha en annan deal med landstinget men googlade lite på dennes namn och fick väl inte upp de mest positiva kommentarerna så nu drar jag mig för att ringa dit och sitter och kollar på andra alternativa ställen. Måste även prata igenom det med sambon som jag vet kommer säga "Det är nog ingen fara, det är bara vi har sex regelbundet" Han tycker ju inte ens jag ska fixa äl-stickor för att få koll på äl.
    Fast det där är nog svårt för killar att förstå varför det känns viktigt för oss tjejer att hålla koll på. Gör det som känns bra för dig! Du får förklara varför det är viktigt och att du mår dåligt annars.
  • JAMC
    Gaaaa skrev 2011-11-17 14:42:53 följande:
    Jag hatar gravidmagar, hade en på jobbet i veckan Grrrr.
    Hon vet ju inte min situation men kunde hon bli mer gravid??..
    Nu har nästa par som vi umgås med blivit gravida fast de talar inte om det ännu.
    Har gått ca 3 månader och det syns.
    Bekantskretsen bara krymper och krymper.
    Min man har inga som helst problem med att umgås med alla dessa gravida.
    Och han förstår mig inte alls. Har inte klarat det under 3 år nu (försökt i 5)
    Han tycker snarare att jag är löjlig, han är rätt söt ändå och kallar oss för sin familj

Men jag hatar gravidmagar!! Och alla dessa msk med sina barnvagnar...
    Å vad jag känner igen situationen! Jag klarar knappt heller av att umgås med bekanta som planerar/just blivit gravida/är höggravida/nyss fått bebis. Min man är helt oberörd och tycker bara det är roligt och han är lika optimistisk hela tiden oavsett hur dåliga våra odds är. Helt otroligt! Jag fattar inte hur det fungerar men jag är glad att han är sån för han lyfter upp mig då och inger en smula hopp. Nu har vi nyss satt in ett embryo och väntar på att få göra gravtest och han är ju helt säker på att det funkar nu och kan prata om barnvagnar och bilbarnstolar. Jag vill inte ens tänka tanken och är helt inställd på ett stort fett minus på testet för att inte bli helt förkrossad.
  • JAMC
    Gaaaa skrev 2011-11-22 14:05:03 följande:
    Efter 2 år gick jag till psykologen som hör till IVF avdelningen.
    Hon rekomenderade att vi skulle hitta på något roligt.
    Jag berättade att min man friat och att vi var förlovade.
    Hon tyckte inte att vi skulle vänta med bröllopet tills vi var klara med barn försöket
    (tack gode gud) Utan att planering och tänka på annat var bra.
    Gifta blev vi ett helt underbart bröllop för 2,5 år sedan men fortfarande inga barn.
    När min endometrios var som värst och hoppet totalt bortblåst på barn gick jag tillbaka till henne
    i ca 6 månader och det var min livlina till världen. Det var så skönt att få höra varför man reagerade som man gjorde osv. Hon rekomenderade mig att sluta facebooka för det bara suger energi ur en, med alla bilder och beklaganden om illa mående osv.
    Det gjorde mig faktiskt bättre och jag har inget behov att kolla facebook längre alls.
    Det finns ju faktiskt telefon till dem man vill/orkar prata med...
    Ja du, det där med facebook har hon jäkla rätt i!! Jag har börjat fundera mer och mer sista halvåret om jag helt enkelt bara ska stänga ner mitt konto. Har många gånger undrat vad jag haft för glädje av facebook. Ibland kul men också ofta knäckande när alla lägger in sina nyfödda bebisar och graviduppdateringar hela tiden. Bra gjort!
  • JAMC

Som om inte allt man gått igenom skulle vara nog! Nej, mer salt i såren ska man ha. Vi har nyligen gjort IVF nummer 3, fick tillbaka ett jättefint embryo med fin prognos. Blev gravid och hade skyhöga hormonnivåer jättetidigt, fint tänkte jag, denna gång känns det annorlunda. Till saken hör också att min bästa kompis och hennes kille bestämde sig för att skaffa barn trots att hon har en allvarlig sjukdom som är riskabel för graviditeten och hennes hälsa. Vad händer? Jo, hon blir gravid på första försöket exakt samtidigt som mig, bara med några dagars förskjutning. Sen bär det sig inte bättre än att mina gravsymptom nu börjar avta som de gjort tidigare innan jag fått missfall. Om jag jag förlorar detta embryo efter vårt sista IVF-försök och hon går igenom en normal graviditet så kommer detta bli helt outhärdligt. Jag vet inte hur jag ska stå ut och ens orka umgås med henne! Hur FAN kan livet vara så grymt? Det känns så djupt orättvist att jag mår illa.

• JAMC
    Marzenie o dziecko skrev 2011-12-11 22:23:01 följande:
    Paniken ökar här...nästa månad blir jag 29.
    Jisses, jag önskar att jag vore 29!! Jag är 38 nyss fyllda så min ålderspanik är ett faktum. Och nej - jag ska väl inte måla fan på väggen, det har du så rätt i. Men det är vid denna tid som det alltid har skitit sig förut så lite orolig blir man allt. Nu har jag gått in i vecka 7 och jag hoppas att tiden går fort. Nästa vecka ska jag på VUL och hoppas att jag får se ett litet hjärta där. Det vore i så fall första gången av alla graviditeter! Bara en sån sak skulle göra mig överlycklig.
  • JAMC
    Marzenie o dziecko skrev 2011-12-12 23:06:13 följande:
    Jamc- hur länge har ni försökt ?

Jag hoppas verkligen att du får behålla det denna gången.

Anledningen till att jag känner mig gammal är att jag har velat ha barn i flera år nu. Och jag har alltid trott att jag skulle vara mamma innan jag fyllde 25. Började försöka när jag var precis fyllt 27 för jag väntade in att sambon skulle känna sig mogen.
    Så mitt liv är ju inte direkt så som jag hade föreställt mig det. Men men.
    Min mamma fick mig månaden efter att hon hade fyllt 18.
    Min lillebror som är 25 har ett barn på 1,5 år. Och jag fick precis veta att min andra lillebror som är 22 har börjat försöka med sin tjej.
    Känner mig ganska värdelös !
    Jag förstår att det känns frustrerande för dig. Det klart att det för utomstående inte känns som samma panik när man bara ser till åldern, men man har ju ingen aning om hur länge alla andra har försökt och längtat. Alla har sina egna referensramar. Jag vet hur det känns när alla runtomkring skaffar barn - nummer 2 och 3 t.o.m. Vi har försökt i 3 år nu. Jag blev gravid direkt på första försöket  och då tänkte vi att det här var ju lättare än vi trott. Sen rullade det på med missfall och ett par graviditeter till. Vi gjorde utredning och de hittade såklart inget fel, men kroppen ville inte bli gravid igen. Så vi provade IVF med positivt resultat första gången som följdes av missfall i vecka 7, andra gången negativt och nu tredje gången positivt resultat.
    Som du säger: jag känner mig värdelös! Det finns egentligen ingen anledning till det för vad sjutton ska jag göra åt det?? Det är ju inte som att det är mitt "fel". Och det som också bekymrar mig är hur förhållandet ska hålla om vi inte lyckas få barn.
  • JAMC
    N3NN3 skrev 2012-01-26 00:17:15 följande:
    Ingen som vet?
    Jag har gått i Örebro och vårdgarantin gör att max väntetid var 3 månader för att komma på första samtalet om utredning. Vi blev kontaktade redan efter 1 månad pga återbud så det var skönt.  Vid samma tillfälle lämnade vi blodprov för analys (infektionssjukdomar, kromosomavvikelser mm). Mannen fick komma tillbaka vid senare tillfälle och lämna spermaprov (man ska spara sig i tre dagar). När analyssvaren var klara ca 2 veckor senare fick vi komma på samtal igen. Analyserna visade att allt var normalt hos oss båda och gemensamt bestämde vi att vi skulle gå vidare med IVF pga min ålder och att det tog ca ett år för mig att bli gravid på egen hand varje gång. Det var bråttom att få ut så många ägg som möjligt helt enkelt. Efter två månader sen satte vi igång med hormonbehandling. De skrev ut alla preparat och i samband med det fick jag komma och träna på att spruta mig i magen och sen var det bara att köra på. Man blir lite otålig i början när man inte vet vad som skall hända. Jag kände liksom du att jag ville ha ALL information och ALLT klart från första dagen, men sen lär man sig att när man väl är inne i ruljansen så kan man luta sig tillbaka och ta en sak i taget för de har stenkoll på allting.
    Så när första väntan på samtal är över kan du pusta ut för då kommer allt igång snabbt. Ibland kan det ta någon månad innan man blir igångsatt på sprutor/närsspray för att du ska vara rätt i din menscykel samt att det skall klaffa med deras behandlingsscheman av andra patienter. Periodvis har de väldigt fullt men gör alltid allt för att det ska gå så fort och smidigt som möjligt.
    Hoppas du fått lite mera koll och lycka till nu med allt!
  • JAMC
    Kämpavidare2012 skrev 2012-01-29 16:19:07 följande:
    Jamc: tror vi ska göra ivf i örebro är du nöjd med dom? Vi får välja på falun åxå tror jag. Men örebro är narmare så tror de blir där. Får väl veta mer på info mötet.
    Vi är jättenöjda! MEN, ska du vara lite mer strategisk så har Falun större erfarenhet av långtidsodlingar av embryon och har bättre resultat pga det. De odlar dem ibland lite längre än de vanliga 2 dygnen för att man då ännu bättre kan avgöra vilka som är bäst att återföra. De har mycket info om detta på sin hemsida. Örebro har inte gjort detta rutinmässigt, utan när jag har bett om det om vi haft embryon som vi inte återfört. Jag ville att de skulle testa det och se om de klarade sig och då gick att frysa inför framtiden.
  • JAMC
    N3NN3 skrev 2012-01-29 20:34:53 följande:
    Vi har lämnat två blodprov och två spermaprov...ska det lämnas fler än det?
    Vi lämnade blod och spermaprov bara en gång. Varför har ni lämnat två? Var de osäkra på resultaten?
  • JAMC
    N3NN3 skrev 2012-01-31 09:55:23 följande:
    Skulle läsa olika hormoner på mig.
    Ah ok! Men det är bra att de är noggranna när de gör utredningen. Du får tänka så när det känns tjatigt och krångligt att det är för att du/ni ska få allra bästa behandlingsmetoden. Men har man försökt i en "evighet" innan så känns det otroligt frustrerande!
Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?