• JAMC

Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?

Jag blir galen. Varför känns det som att alla andra - mot alla odds - utom jag blir gravida och allt går himla galant. Inga missfall. Dessutom trots hög ålder, grav övervikt, sällan ägglossning, diverse sjukdomar mm mm mm. Det är ju självklart inte så, men det känns så ibland när jag tycker synd om mig själv. Överallt ser jag bebismagar, mina jämngamla vänner har redan klarat av alla barn de planerat för längesedan. För några år sedan träffade jag min nuvarande man som är lite yngre än mig och varken han eller hans kompisar hade barn då. Men det har ändrat sig i rask takt medan vi försökt hela den tiden förgäves. Nu är de också inne på unge nr 2. Det känns minst sagt som déja vu!! En av mina vänner fick sitt första barn för några månader  trots en allvarlig sjukdom och jag orkar inte träffa varken henne eller andra med bebisar. Jag känner mig bitter, missunnsam, ledsen och undrar hur jag ska komma över det här. Det kanske aldrig blir några barn och jag är så rädd att vår relation ska ta skada. Jag är rädd att bli lämnad om vi om några år inser att det är kört, då min man fortfarande är ung och kan träffa en yngre tjej som han kan skaffa familj med.
    Det är blev en väldigt deppig tråd, sorry, men det är så mycket som far genom skallen emellanåt. Kan ni också känna så här? Vad gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?
  • N3NN3

Jag har ingen aning... Vi har följt instruktionerna och lämnat proverna...sen fick vi veta att det var 3 månaders väntetid till att bli kallade på ett parsamtal.

• N3NN3

Jag hoppas att det inte är många möten som kommer dra ut på tiden ännu mer.

• Lillflickan

N3NN3, jag tror det beror på var du går. När vi gått igenom alla prover och undersökningar fick vi vänta kanske tre månader. Men sen fick vi ett möte tillsammans med information. Sen fick vi direkt börja efter att mensen kommit. Därefter var det inga mer samtal mer än kontroller att behandlingen fungerade och instruktioner på telefon om nästa steg.

• JAMC
    N3NN3 skrev 2012-01-26 00:17:15 följande:
    Ingen som vet?
    Jag har gått i Örebro och vårdgarantin gör att max väntetid var 3 månader för att komma på första samtalet om utredning. Vi blev kontaktade redan efter 1 månad pga återbud så det var skönt.  Vid samma tillfälle lämnade vi blodprov för analys (infektionssjukdomar, kromosomavvikelser mm). Mannen fick komma tillbaka vid senare tillfälle och lämna spermaprov (man ska spara sig i tre dagar). När analyssvaren var klara ca 2 veckor senare fick vi komma på samtal igen. Analyserna visade att allt var normalt hos oss båda och gemensamt bestämde vi att vi skulle gå vidare med IVF pga min ålder och att det tog ca ett år för mig att bli gravid på egen hand varje gång. Det var bråttom att få ut så många ägg som möjligt helt enkelt. Efter två månader sen satte vi igång med hormonbehandling. De skrev ut alla preparat och i samband med det fick jag komma och träna på att spruta mig i magen och sen var det bara att köra på. Man blir lite otålig i början när man inte vet vad som skall hända. Jag kände liksom du att jag ville ha ALL information och ALLT klart från första dagen, men sen lär man sig att när man väl är inne i ruljansen så kan man luta sig tillbaka och ta en sak i taget för de har stenkoll på allting.
    Så när första väntan på samtal är över kan du pusta ut för då kommer allt igång snabbt. Ibland kan det ta någon månad innan man blir igångsatt på sprutor/närsspray för att du ska vara rätt i din menscykel samt att det skall klaffa med deras behandlingsscheman av andra patienter. Periodvis har de väldigt fullt men gör alltid allt för att det ska gå så fort och smidigt som möjligt.
    Hoppas du fått lite mera koll och lycka till nu med allt!
  • Kämpavidare2012

Jamc: tror vi ska göra ivf i örebro är du nöjd med dom? Vi får välja på falun åxå tror jag. Men örebro är narmare så tror de blir där. Får väl veta mer på info mötet.

• N3NN3

Vi har lämnat två blodprov och två spermaprov...ska det lämnas fler än det?

• JAMC
    Kämpavidare2012 skrev 2012-01-29 16:19:07 följande:
    Jamc: tror vi ska göra ivf i örebro är du nöjd med dom? Vi får välja på falun åxå tror jag. Men örebro är narmare så tror de blir där. Får väl veta mer på info mötet.
    Vi är jättenöjda! MEN, ska du vara lite mer strategisk så har Falun större erfarenhet av långtidsodlingar av embryon och har bättre resultat pga det. De odlar dem ibland lite längre än de vanliga 2 dygnen för att man då ännu bättre kan avgöra vilka som är bäst att återföra. De har mycket info om detta på sin hemsida. Örebro har inte gjort detta rutinmässigt, utan när jag har bett om det om vi haft embryon som vi inte återfört. Jag ville att de skulle testa det och se om de klarade sig och då gick att frysa inför framtiden.
  • JAMC
    N3NN3 skrev 2012-01-29 20:34:53 följande:
    Vi har lämnat två blodprov och två spermaprov...ska det lämnas fler än det?
    Vi lämnade blod och spermaprov bara en gång. Varför har ni lämnat två? Var de osäkra på resultaten?
Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?