• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Petronella01
    Pleco skrev 2011-10-20 11:23:27 följande:
    Vad tråkigt att läsa dessa trångsynta kommentarer du får, speciellt de som tycker att du inte alls bör få ha barn. Bara för att man inte kan förstå, eller ens försöka förstå hur någon tänker och känner så behöver man inte vara elak. Antingen är man tyst eller så ställer man frågor tills man åtminstone blivit lite klokare.

TS, jag kan förstå lite hur du känner. Jag har haft liknande känslor inför könet på mitt barn. Skulle inte vilja gå så långt som att jag hade funderat på abort, men har haft ångestkänslor och liknande. I mitt fall grundar det sig mycket i rädsla över att få barn öht, och att även få "fel" kön vore katastrof.

Men som du själv skriver så vet du ju att du kommer att älska barnet oavsett, så jag tror inte att du på riktigt skulle göra abort. Du är medveten om att dina känslor och tankar är fel och du får hjälp. Att du är mitt uppe i en skiljsmässa gör säkert det hela ännu mer förvirrande. Fortsätt att bearbeta dina känslor och fortsätt med hjälpen du får. Det kommer säkert att bli bra till slut.
    "FÅ ha barn?" Tycker du det låter som att det är lyckat att ts skaffar barn när hon uppenbarligen mår väldigt dåligt och pga tragiska upplevelser har en väldigt snedvriden bild?
    Ett barn är ingen dj-la terapidocka 
  • walkietalkie

Jag har tre barn, en flicka o två pojkar. Min älsda pojke lider av ett allvarligt hjärtfel, och min minsta pojke är ett prematur barn. Han föddes för tidigt och båda mina pojkar fick tillbringa sina första månader på sjukhus. Min flicka var helt frisk när hon föddes.

Jag har en vän som har ungefär samma tankar som dig. Att hon vill ha en flicka, fastän hon nu har tre pojkar. Det gick tom så långt att hon började avsky sin mage, och prata illa om sitt blivande barn och hon funderade tom på abort.
    Detta gjorde mig jätte arg och jag skällde ut henne efter noter. Mina första tankar när jag blev gravid ( alla tre gångerna ) var att barnet skulle vara friskt, först o främst. Sen visst fanns tankarna att det skulle vara roligt med ett visst kön, men det är inget man bestämmer själv.

Jag blir så arg när personer som väntar barn bara bryr sig om könet.... Tänk på alla dem som inte kan få barn, som gärna hade kanske velat adoptera din pojke ( om det är det du får nu ) OM jag vetat då det jag vet nu, hade jag nog aldrig skaffat barn. Om jag hade fått facit i handen att mina pojkar skulle vara så sjuka som dem var vid födseln hade jag kanske funderat en och två gånger innan jag skaffade barn.Men nu är dem här, dem lever, dem är friska ( så gått det går )

får ofta höra att jag borde skaffa en flicka till, då min flicka jag har nu nog behöver en syster att leka med, annars kommer hon bli en pojkflicka. Men låt det bli så då... Hon är den hon är, och jag kan lova att det snarare är mina pojkar som riskerar att bli flickpojkar av alla dockor, rosa och tjejsaker det finns här hemma :)

Jag hade inte tyckt om mitt barn mindre om jag ist för ett hjärtsjukt gossebarn, fått ett friskt tösabarn...

Hur hade du känt om du skulle bli särbehandlad pga ditt eget kön? Något du faktiskt inte kan rå för...

• Sarita09
    Anonym (sorry) skrev 2011-10-20 10:50:59 följande:

det är fortfarande för tidigt

Jag har sett könet i v12 båda graviditeterna
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Jo) skrev 2011-10-20 11:20:53 följande:
    håller med..

och undrar också varför ni gjorde ett "sista försök" innan ni skickade in skilsmässopapprena? Det låter ju inte direkt genomtänkt.. Att ha en så dålig relation och ändå försöka skaffa barn är ju inte särskilt schysst varken mot er själva eller det eventuella barnet. Plus som sagt, att du visste att du inte ville ha en pojke..?
    Som svar på frågan så var vår relation mycket bra när vi "försökte" skaffa barn. Vi har inte "försökt" på ett år, sen det blev dåligt mellan oss. Med det sista försöket menade jag med vår relation, inte att skaffa barn. Att jag blev gravid var oväntat och oplanerat.
  • m o e

Jag tänker också att du måste ha haft de här tankarna redan när ni planerade att bli gravida och om man inte gör ivf och tar reda på vilket kön det är på emrbyot (tror jag inte att man får göra i Sverige, alltså enbart för att få veta könet), så är det ju alltid ett lotteri.

Det låter hemskt att ha din bakgrund, men jag tror inte att du vinner på att avsky alla män (du har ju trots allt levt ihop med en man länge) och det är ju DU som väljer hur du vill bemöta pojkar och män. Det du råkat ut för är otroligt sorgligt och avskyvärt, men det handlar nog snarare om vilka personer de här männen var, inte att de råkade vara just män. Förstår du hur jag menar?

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Pleco

Petronella, TS är iaf medveten om sitt problem till skillnad från många andra. Du vet inte ett dyft om TS förutom de inlägg hon gjort här, och att döma ut någon enbart på det kan man inte göra. Eller jo, på FL kan man ju göra det förstås. Tur då att FLs lagar inte gäller i verkligheten.

• Anonym (mamma)

TS, jag kände samma som dig, absolut inte lika starkt eller med dina erfarenheter. jag började storgråta på ultraljudet, jag ville ju ha en flicka! min lilla pojke är ett halvår nu och det ljuvligaste som finns, kan inte tänka mig att ha en flicka istället, han är helt fantastisk. nästa barn kommer jag inte bry mig om vilket kön det blir men det kommer kännas mest naturligt att få en till pojke, det är ju så mysigt!
    så ta chansen att sätta en superfin gosse till världen, en som inte misshandlar och våldtar!

• Anonym (b)

Hej TS, jag förstår dig faktiskt! Jag har en liknande bakgrund som du (våldtäkt) och hade alltid svårt för tanken att jag kunde få en son. Jag ville inte ha en son. Mina tankar om män är som dina - väldigt låga - även om det så klart finns undantag. Abort hade jag nog aldrig övervägt, men jag funderade starkt på att åka till Cypern och välja kön. Så desperat var jag att INTE få en pojke.
    Och så blev jag gravid och fick en pojke Under graviditeten tvivlade jag fortfarande lite - kommer jag att kunna älska honom? Hur ska det gå? Så snart han låg på min mage efter förlossningen så älskade jag honom så oerhört mycket. Han har hunnit bli en fin liten 3-åring, klok, rolig, känslig, busig och inte alls lik de snaggade, krig-lekande, hänsynslösa pojkar jag brukade förfasa mig över. Nu har jag en dotter också, jag känner mig välsignad. Välsignad för att jag har två så fina barn. Din son kommer inte att vara som "de andra" pojkarna och männen. Du kommer att älska honom och du får en chans att uppfostra en bra man. Lycka till!

• Lady Namárië
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:19:43 följande:
    Det är inte det att jag drömmer om en flicka- jag vill inte ha en pojke. Rättare sagt, jag vill inte sätta en man till världen. Jag har blivit utnyttjad, misshandlad, våldtagen och trakasserad av pojkar/män inklusive min bror och min pappa. Därför har jag mycket låga tankar om män/pojkar.
    Vad sorgsen jag blir av att läsa om vad du gått igenom.

Jag tror att du behöver fråga dig hur din uppväxt och den syn du fått på män och pojkar kommer att påverka ditt föräldraskap överhuvudtaget, och jobba med den biten. För även om just ditt barn är en flicka finns det fortfarande män och pojkar i världen, och det är inte rättvist mot henne att växa upp med utgångspunkten att hon riskerar att bli utsatt för hemska saker om hon inte aktar sig. Det kommer att begränsa henne, och det kommer att begränsa dig.

Ditt barn är en ny människa, en ny individ, oavsett vilket kön han eller hon har. Det är DU som formar hans eller hennes syn på sina medmänniskor och lära honom/henne vad som är rätt och fel. Om du sätter en man till världen är det också du som bestämmer vilken sorts man han blir.

Jag tror säkert att du rent logiskt sett inser att det är fel att lasta en nyfödd pojke för vad andra män begått för fel, men jag förstår också att dina upplevelser är något som måste bearbetas innan du kan hantera ett föräldraskap - oavsett könet på barnet. Personligen tycker jag att det snarare är ansvarfullt av dig att fundera över sådana här saker innan barnet är fött.

Jag hoppas att du fortsätter med terapin, och jag hoppas att det ordnar sig för dig.
    So say we all
  • Anonym

Så man är trångsynt om man anser att det är fel att göra abort på grund av kön? Mycket ska man höra...

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke