• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • 070220
    Pleco skrev 2011-10-20 11:37:00 följande:
    Petronella, TS är iaf medveten om sitt problem till skillnad från många andra. Du vet inte ett dyft om TS förutom de inlägg hon gjort här, och att döma ut någon enbart på det kan man inte göra. Eller jo, på FL kan man ju göra det förstås. Tur då att FLs lagar inte gäller i verkligheten.
    Dessutom har FL regler de med och man kan inte skriva vad man vill utan att bli anmäld, bra va!
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:51:46 följande:
    Jag är säker på att det finns fler än jag som har såna här känslor. Hittade tex ett inlägg här på FL av en kvinna som absolut inte ville ha en flicka och kände sig nästan hatisk mot sin kula på magen.

Jag har beskrivit hur jag KÄNNER och det betyder inte att jag kommer göra abort om jag bär på en pojke. Stor skillnad. Jag är bara oroad över att mina känslor skulle gå ut över det stackars barnet om jag fick en pojke (även om jag högst troligt inte skulle känna såhär när barnet är fött). Jag tror inte att jag är mindre lämplig som mamma bara för att jag känner så här just nu!
    Skönt att du inte tänker göra abort. Jag lovar dig att du inte kommer känna så här när du får upp din bebis på magen. Den kärleken är oftast oslagbar!
  • Anonym
    Twiist3d skrev 2011-10-20 10:47:41 följande:
    Men.. Jag skulle också bara vilja ha flickor.
    Dels för att jag bara är uppvuxen med syskon, och sen så
    är jag en "flick-mamma".
    Men om jag skulle få en pojke nästa gång jag får barn,
    så skulle jag inte älska barnet mindre för det!!! Det är ju ändå
    mitt och min blivande mans barn!

Men jag förstår mammor och pappor som vill ha ett specifikt kön.
    Men jag skulle aldrig kunna göra en abort bara för att det är "fel kön".

Vi människor fungerar ju olika. Som tur är.
    Flickmamma  
  • Anonym

Vad är egentligen en flickmamma?

Jag har en flicka, men jag är bara mamma. Har jag missat något?Obestämd

• hide

Jag anser inte att man är lämpad att vara förälder om man ens funderar på att göra abort på grund av barnets kön. Ska vi välja barnets hårfärg, längd och så vidare också eller?

• Anonym (hmm)
    Pikachu01 skrev 2011-10-20 11:56:21 följande:
    Jag kan förstå ts känslor för män efter vad hon berättat om sin bakgrund men kan inte då förstår varför man medvetet försöker skaffa barn och då riskera att få en.pojke.
    Det är ju ca 50 procent risk att det blir en pojke och då ska man avsluta det livet.

Lite som att leka gud tycker jag.. 
    Jag kände inte såhär INNAN jag blev gravid! Visst ville jag helst ha en flicka, men jag kände inte som jag gör nu. Jag har fått en graviditetsdepression och jag vet att jag har en massa irrationella känslor och tankar nu som jag annars inte skulle ha.
  • Anonym (hmm)

Ingen annan som fått graviditetsdepression och tänkt en massa knäppa saker?

• Anonym (märkligt)

det är alltid jäkligt märkligt att en trådstart ska vändas iom att tråden fortgår.
    Först vill du inte ha en pojke,
    sen skyller du på depression
    sen  är det grundat från barndomen,
    hur ska du ha det???? Inse att du behöver vård iaf och adoptera bort ditt barn om du nu är en flickmamma vad fan de nu e...skiter om ja blir anmäld, men du verkar ju inte helt stabil......hatar sådana här trådstarter att man ska välja kön hit o dit,..va fanimej glad att du KAN få barn!!!! Det är ingen självklarhet!!

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 12:19:09 följande:
    Ingen annan som fått graviditetsdepression och tänkt en massa knäppa saker?
    Inte som dig. Jag önskade mig en pojke av hela mitt hjärta, men jag skulle aldrig ha tänkt tanken på abort eller att jag skulle bli helt förstörd om det blev en flicka. 

Jag hoppas att du får den hjälpen som du behöver så att du mår bättre.  
  • Cikoria

Min kolega väntade barn samtidigt som mig hon var så lycklig över det lilla underverket hon bar på. Hon berättade för mig att hon och henes partner försökt få barn i ett par år nu och avslöjade också en stor sorg som hon bar på, ett svårt missfall för 1 år sen. Hon hade försökt med allt för att bli gravid och till hennes stora lycka väntade hon nu barn. Hon berättade för mig om hennes drömmar om att få en liten flicka  att klä henne i rosa och fina klännigar hon tänkte nog alldrig tanken på att det kunde blivit en pojke.  

Den dagen hon fick reda på att hon bar på en pojke grät hon floder hon ville göra abort. Hennes partner däremot som ångrat sig och inte längre ville bli föräldrer blev överlycklig. En pojke att bära fram familjens namn.  Hon kunde inte längre göra abort för då skulle han säker lämna henne.
    Min kolega tittade på mig när hon berättade om att hon väntade en pojk och från den stunden hatade hon mig och min dotter som jag bar på. För vart skulle hon annars rikta hatet om inte mot mig? Efter den dagen såg hon alldrig mig i ögonen igen och ingorerade mig fullständigt.  Vart kommer hatet riktas sen när barnet är fött?
    Hon önskade sig inte ett barn utan en docka att klä upp och leka med. 
    Det tyckte jag var själviskt och gjorde mig välldigt illa berörd.

Men vad du känner är fullt normalt att vilja att ens barn ska få en bra uppväxt att ens barn ska bli älskad för den han/ hon är . Många som väntar barn har ångest eller är oroliga över något. Har jag råd? Kommer jag bli en bra mamma? Klarar jag verkligen det här?  Jag har ingen tveken om att du älskar ditt barn
    .
    Jag kan bara säga vad jag hade gjort och det är att fotsätta bearbeta känslorna, att göra en abort hade jag alldrig klarat av. Speciellt inte när fostret är så stort. Däremot hade jag kollat in hur det fungerar med adoption för det finns så många barnlösa par i världen som bara önskar att få ett litet barn att älska och ta hand om. Jag hade även funderat på om man skulle lämna över vårdnaden till pappan.
    Den dagen då du håller ditt barn i famnen och om du inte känner att du kan klara av att fostra och älska ditt barn som du önskar  så har du möjligheter. Det gör dig inte till en dålig människa.   ( ursäkta stavfel)

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke