• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Anonym

Jag är inte i din situation alls, jag har 2 flickor. Men var orolig båda ggrna när jag var gravid...
    Min mamma har alltid sagt till mig mig att jag bara kommer få pojkar och när jag sagt att jag inte alls trodde det så har hon envisats och fortsatt tjata om det. Direkt när jag blev gravid så började tjatet tills Ul då vi såg en tjej. Men hon envisades iaf trots det vi sett. Svärföräldrarna tjatade hela tiden om det de med.
    När jag sedan vart gravid med nr 2 hade iaf min mamma ändrat sig och trodde på ännu en tjej, men svärföräldrarna envisades hela tiden med att det skulle vara en kille.

Allt detta tjat, och jag svarade bara mig spelar det ingen roll. Men innerst inne var jag lite orolig och ville såå gärna ha tjejer båda grrna... Vet inte vad som skrämmer mig men vill inte alls ha en son... 

• Anonym (Jo)
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:31:57 följande:
    Som svar på frågan så var vår relation mycket bra när vi "försökte" skaffa barn. Vi har inte "försökt" på ett år, sen det blev dåligt mellan oss. Med det sista försöket menade jag med vår relation, inte att skaffa barn. Att jag blev gravid var oväntat och oplanerat.
    Okej, missförstod dig där..

Men håller med om detta:
    Lady Namárië skrev 2011-10-20 11:40:28 följande:
    Vad sorgsen jag blir av att läsa om vad du gått igenom.

Jag tror att du behöver fråga dig hur din uppväxt och den syn du fått på män och pojkar kommer att påverka ditt föräldraskap överhuvudtaget, och jobba med den biten. För även om just ditt barn är en flicka finns det fortfarande män och pojkar i världen, och det är inte rättvist mot henne att växa upp med utgångspunkten att hon riskerar att bli utsatt för hemska saker om hon inte aktar sig. Det kommer att begränsa henne, och det kommer att begränsa dig.

Ditt barn är en ny människa, en ny individ, oavsett vilket kön han eller hon har. Det är DU som formar hans eller hennes syn på sina medmänniskor och lära honom/henne vad som är rätt och fel. Om du sätter en man till världen är det också du som bestämmer vilken sorts man han blir.

Jag tror säkert att du rent logiskt sett inser att det är fel att lasta en nyfödd pojke för vad andra män begått för fel, men jag förstår också att dina upplevelser är något som måste bearbetas innan du kan hantera ett föräldraskap - oavsett könet på barnet. Personligen tycker jag att det snarare är ansvarfullt av dig att fundera över sådana här saker innan barnet är fött.

Jag hoppas att du fortsätter med terapin, och jag hoppas att det ordnar sig för dig.
    Jag hoppas också att du kommer fram till ett vettigt beslut och får hjälp med dina problem. Och när du väl föder ditt barn, flicka eller pojke, så hoppas jag att du älskar det oavsett och inser och kan överföra till ditt barn att alla män i världen inte är så hemska som du varit med om..
  • Loriyana

Jag känner igen mig lite. Jag har blivit dåligt behandlad av män...och blev dessutom lämnad under graviditeten. Jag var mycket orolig över hur jag skulle känna om jag fick en pojke. Jag valde att inte kolla kön för att jag var rädd över att bli besviken och jag försökte verkligen fokusera på att det var ett barn i magen och inte "ett kön". Jag intalade mig också själv att det var en pojke så att jag skulle vara förberedd och jag pratade med föräldrar till pojkar och försökte verkligen mitt bästa för att känna mig tillfreds med att få en pojke. Jag tyckte jag lyckades rätt bra!!! :)

...blev sedan jäkligt förvånad när jag fick en dotter :P   

• Anonym

förlåt för det jag skriver! men om du absolut inte vill ha en pojke gör dej ej med barn då!!! eller kolla upp det med ultrljud eller något och ta det från det, som en skrev, du borde skämmas, var glad att du kan bli mamma! det finns dom som aldrig får barn och såna som gärna vill, men inte får då dom ej har nån som vill bli pappa så gläd dej istället för att gnälla, för iaf jag förstår inte varför du skriver här!

• Anonym

Tragiskt att ts skulle behöva uppleva detta avskyvärda. Men det FINNS GODA MÄNNISKOR LIKA MÅNGA SOM DET FINNS ONDA. Oavsett kön. Tänk om ts snälla. Det e förståeligt att du har sådana känslor men det som växer i dig är något mkt oskyldigt o vackert, oavsett Om det e pojke eller flicka. En del av dig

• MammaIna88

Jag kan inte låta bli att bli illamående när jag läser trådar som denna VAD spelar könet för roll?! Viktigaste är ju att man får ett barn! Visst kan man önska ett visst kön men TS rubrik gjorde mig illamående!

• WickedyWitch

Har du fler önskemål TS?
    Blåögd eller brunögd?
    Höger eller vänsterhänt?
    Ljus eller mörkhårig?..

Vad fan gör det för skillnad? Du borde vara kapabel att älska barnet vad barnet än har mellan benen.
    Du är enligt mig inte mogen nog att bli en förälder alls om du inte kan inse det.

Om du nu har grövre problem så tycker jag att du borde tagit ansvar redan innan och inte skaffat barn alls!

Tycker detta är rent av obehagligt.

• MammaIna88

Håller med sannah90 ts verkar öht inte lämplig som förälder om hon funderar på ABORT p.g.a kön. Synd att vilka puckon som helst kan skaffa barn...

Samuel & Leona <3
  • Petronella01
    Pleco skrev 2011-10-20 11:54:50 följande:
    Petronella, jag är inte en av dem som skriker och gapar här på FL. Jag tycker att folk i de flesta fall är för snabba att döma. Men så är det ju när man sitter skyddad bakom sin skärm tyvärr.

Hur det går för TS kan bara framtiden visa. Att förutsätta att det går åt helvete är bara dumt. Hon kan mycket väl uppfostra en underbar flicka, ser inget hinder i det. Som sagt, döm inte ut folk på förhand.
    Du står listad som "övrigt" på din profil, betyder det att du inte har barn? Kan berätta att även om det kan gå på tok efter att man har fått barn för vem som helst, man vet inte sin dag till kvällen, så anser jag inte att man ska skaffa barn om det redan är på tok. Att ha barn är ett heltids"jobb", och jag tycker ts rimligtvis borde ha fullt upp med sig själv.Tycker det är helt vansinngt att folk väljer att bekräfta ts känslor. Det är inte ok att välja bort ett barn för att det är fel kön. Är man inte beredd att älska barnet villkorslöst oavsett kön så är man inte redo att skaffa barn, och bör heller inte försöka få något.
  • Petronella01
    070220 skrev 2011-10-20 11:57:35 följande:
    Dessutom har FL regler de med och man kan inte skriva vad man vill utan att bli anmäld, bra va!
    Så att inte hålla med ts, det är enligt dig tillräckligt för anmälan?
Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke