• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Anonym (hmm)
    Vemdär skrev 2011-10-20 10:50:11 följande:
    Borde du inte kunna se könet vid v 16?

Har du pratat med din psykoterapeut om detta i åratal, men inte kommit någonvart? Märkligt.
    Jo, det är möjligt att se könet så här tidigt.

Jag har gått i terapi länge, men jag har ju inte pratat om mitt ev barns kön i åratal. Jag har absolut kommit någonvart med terapin!
  • feliis

VARFÖR vill du inte ha en pojke? Det är skillnad på att helst vilja ha ett visst kön jämfört med att absolut inte vilja ha ett visst kön. Känner du direkt obehag inför tanken på att ha en pojke förstår jag din oro, men om du bara är en av många som drömt om en flicka kommer du nog när du väl har pojken i famnen känna att det självklart var just honom du ville ha och ingen annan. Alla sa att jag skulle få en pojke, jag själv hade också en känsla av det länge, men när jag väl såg min flicka på ultraljudet var det som att polletten trillade ner när jag fattade att det varit hon hela tiden. Förvisso önskade jag mig varken pojke eller flicka utan bara ett friskt barn, men alla bygger upp förväntningar med sånt här och blir det inte som man tänkt sig blir det ändå det bästa som hänt en.

Att ni är mitt uppe i en skilsmässa gör ju också saken besvärlig. Pratar ni om det? Vad tycker pappan?  

• Anonym (wow)
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 10:56:15 följande:
    Jag hade räknat med att få rejäl kritik, det är ok. Jag håller med om att det inte är riktigt friskt att önska bort ett barn pga "fel" kön. Å andra sidan tror jag inte att jag är riktigt frisk, därav den långvariga psykoterapin. Det jag var intresserad av att veta är om det finns fler än jag som känner så här i smyg? Detta är ju knappast nåt man talar om öppet...
    Jag tkr att du borde utfora abort vare sig det ar en flicka eller pojke. Du verkar inte ma bra och dessutom ar du psykiskt sjuk sa nej du borde inte ha barn overhuvudtaget.
  • viseversa
    Anonym (sorry) skrev 2011-10-20 11:00:09 följande:
    jag menar ju med det, att det är ju inte 100% säker i den veckan. Jag skulle få en flicka fram till vecka 24 och sedan sa gynekologen, hoppsan där fanns det ju nåt mer mellan benen. Sedan får hon ju inte göra abort imorgon, utan boka tid för ultraljud, sedan pratar med psykolog, tills allt är bestämt för att ta tabletterna tickar tiden.
    Exakt jag tror inte ts hinner göra abort. och tack gode gud för det. ts kanske bra att få en pojke så du kan se att det FINNS fina män och pojkar där ute=)
  • Anonym
    viseversa skrev 2011-10-20 10:53:17 följande:
    Jag såg könet på Indra i v 17.
    man kan i princip se könet från v.14 och om man nu ska hålla på och diskutera det så är det ju bara att göra ett moderkaksprov i v.11 så har du ett definitivt svar...
  • Numminen

Jag hoppas och tror att du får bra hjälp av din terapeut och vågar ta upp de här sakerna där. Jag tror inte det är ovanliga tankar, och terapeuten ska kunna ge dig bättre verktyg än du kan få här på familjeliv. Personligen skulle jag fundera på varför det är så viktigt att det är en flicka, men jag vet ju inte vad som ligger bakom dina tankar. 

• Pikachu01

varför har ni öht försökt att skaffa barn när du vet att du inte vill ha en pojke?
    Bearbeta dina problem först, sen skaffa barn.

Fattar inte ens hur du tänker... 

• Anonym (wow)
    Pikachu01 skrev 2011-10-20 11:05:16 följande:
    varför har ni öht försökt att skaffa barn när du vet att du inte vill ha en pojke?
    Bearbeta dina problem först, sen skaffa barn.

Fattar inte ens hur du tänker... 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-20 11:03:48 följande:
    man kan i princip se könet från v.14 och om man nu ska hålla på och diskutera det så är det ju bara att göra ett moderkaksprov i v.11 så har du ett definitivt svar...
    Tror du det finns någon sjukvårdspersonal där ute som kommer göra ett MKP på en kvinna som kommer använda informationen till att göra abort om det är fel kön??
  • Skruttelito

Vad bra att du redan har kontakt med en psykoterapeut, fortsätt att prata om detta hos henne/honom genom graviditeten. Måste vara jobbigt att känna att man vill göra abort om barnet är av "fel" kön!

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke