Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Anonym (hmm)
    Petronella01 skrev 2011-10-20 10:49:39 följande:
    Ja, det kan du ge dig fan på. Förövrigt är det en stenkorkad kommentar. Det är inte friskt att vilja abortera barn pga av kön. Alla vettiga människor är ense om att det inte är acceptabelt att abortera flickor pga kön så som skeri en del länder i tredje världen. Varför skulle det vara ok att abortera en pojke här, bara för att det är en pojke? När dessa könsbaserade aborter sker i tredje världen så är det för att en framtida man förväntas ta hand om gamla föräldrar och försörja dem när de inte orkar längre.

Här i Sverige finns ingen som helst anledning att tänka i de banorna, utan det kan bara baseras på att ett kön är bättre än ett annat? Är det acceptabelt.

Hellre moraltant än vrickad

Jag hade räknat med att få rejäl kritik, det är ok. Jag håller med om att det inte är riktigt friskt att önska bort ett barn pga "fel" kön. Å andra sidan tror jag inte att jag är riktigt frisk, därav den långvariga psykoterapin. Det jag var intresserad av att veta är om det finns fler än jag som känner så här i smyg? Detta är ju knappast nåt man talar om öppet...
  • Anonym (hmm)
    Vemdär skrev 2011-10-20 10:50:11 följande:
    Borde du inte kunna se könet vid v 16?

Har du pratat med din psykoterapeut om detta i åratal, men inte kommit någonvart? Märkligt.
    Jo, det är möjligt att se könet så här tidigt.

Jag har gått i terapi länge, men jag har ju inte pratat om mitt ev barns kön i åratal. Jag har absolut kommit någonvart med terapin!
  • Anonym (hmm)
    feliis skrev 2011-10-20 11:02:15 följande:
    VARFÖR vill du inte ha en pojke? Det är skillnad på att helst vilja ha ett visst kön jämfört med att absolut inte vilja ha ett visst kön. Känner du direkt obehag inför tanken på att ha en pojke förstår jag din oro, men om du bara är en av många som drömt om en flicka kommer du nog när du väl har pojken i famnen känna att det självklart var just honom du ville ha och ingen annan. Alla sa att jag skulle få en pojke, jag själv hade också en känsla av det länge, men när jag väl såg min flicka på ultraljudet var det som att polletten trillade ner när jag fattade att det varit hon hela tiden. Förvisso önskade jag mig varken pojke eller flicka utan bara ett friskt barn, men alla bygger upp förväntningar med sånt här och blir det inte som man tänkt sig blir det ändå det bästa som hänt en.

Att ni är mitt uppe i en skilsmässa gör ju också saken besvärlig. Pratar ni om det? Vad tycker pappan?  
    Det är inte det att jag drömmer om en flicka- jag vill inte ha en pojke. Rättare sagt, jag vill inte sätta en man till världen. Jag har blivit utnyttjad, misshandlad, våldtagen och trakasserad av pojkar/män inklusive min bror och min pappa. Därför har jag mycket låga tankar om män/pojkar.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Jo) skrev 2011-10-20 11:20:53 följande:
    håller med..

och undrar också varför ni gjorde ett "sista försök" innan ni skickade in skilsmässopapprena? Det låter ju inte direkt genomtänkt.. Att ha en så dålig relation och ändå försöka skaffa barn är ju inte särskilt schysst varken mot er själva eller det eventuella barnet. Plus som sagt, att du visste att du inte ville ha en pojke..?
    Som svar på frågan så var vår relation mycket bra när vi "försökte" skaffa barn. Vi har inte "försökt" på ett år, sen det blev dåligt mellan oss. Med det sista försöket menade jag med vår relation, inte att skaffa barn. Att jag blev gravid var oväntat och oplanerat.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (suck) skrev 2011-10-20 11:18:48 följande:
    Ts, lyssna inte på folk som säger att du inte borde skaffa barn överhuvudtaget. Folk är trångsynta och livrädd för andra människor som vågar tänka och känna!
    Det är garanterat fler, många fler än du som känner som dig men håller tyst om det. Skriva detta på denna sida är det absolut bästat sättet att bli påhoppad på, att få andra att kalla en för sjuk i huvudet och de talar gäna om att du inte är värd ett barn!
    Men lyssna inte. Låt inte dom med idiotiska kommentarer påverka dig på något sätt. Du känner vad du vill och gör precis det som blir bäst för dig.
    Det spelar ingen roll vad du än skriver, dom kommer bara hitta fel i allt...
    Jag är säker på att det finns fler än jag som har såna här känslor. Hittade tex ett inlägg här på FL av en kvinna som absolut inte ville ha en flicka och kände sig nästan hatisk mot sin kula på magen.

Jag har beskrivit hur jag KÄNNER och det betyder inte att jag kommer göra abort om jag bär på en pojke. Stor skillnad. Jag är bara oroad över att mina känslor skulle gå ut över det stackars barnet om jag fick en pojke (även om jag högst troligt inte skulle känna såhär när barnet är fött). Jag tror inte att jag är mindre lämplig som mamma bara för att jag känner så här just nu!
  • Anonym (hmm)
    Pikachu01 skrev 2011-10-20 11:56:21 följande:
    Jag kan förstå ts känslor för män efter vad hon berättat om sin bakgrund men kan inte då förstår varför man medvetet försöker skaffa barn och då riskera att få en.pojke.
    Det är ju ca 50 procent risk att det blir en pojke och då ska man avsluta det livet.

Lite som att leka gud tycker jag.. 
    Jag kände inte såhär INNAN jag blev gravid! Visst ville jag helst ha en flicka, men jag kände inte som jag gör nu. Jag har fått en graviditetsdepression och jag vet att jag har en massa irrationella känslor och tankar nu som jag annars inte skulle ha.
  • Anonym (hmm)

Ingen annan som fått graviditetsdepression och tänkt en massa knäppa saker?

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke