Mad as snow skrev 2011-10-12 07:44:45 följande:
När man som liten känner en känsla men får helt motsatt reaktion på den känslan, börjar man så småningom att tvivla på sina egna känslor. Andras tolkning av det jag känner är alltså det som gäller, och det är här det går fel. Istället för att föräldern speglar barnet och signalerar att den läser av känslorna, så är det barnet som börjar spegla förälderns motsatta reaktioner och riskerar så småningom att skapa ett "as if"-jag. En "som om"-personlighet. Där man agerar och reagerar som omgivningen förväntar sig och man pressar ner de riktiga känslorna bakom de påhittade, förväntade känslorna. Jag anser att det är otroligt farligt det som AW förespråkar,är att låtsas att man inte ser eller hör barnets skrik, att skratta och vara glad när barnet gråter. Och vad gäller matsituationen är det som hon kallar "ängslig överkoncentration" i själva verket en del av anknytningen. Barnet ligger och inspekterar sin förälder under matstunden, lär sig varje del av ansiktet, men får också en viktig kontakt via ögonen. En förälder som vägrar att titta sitt barn i ögonen under matstunden, för att barnet ska äta sig mätt, prioriterar själva mättnadskänslan före närheten. Något vi vet i själva verket är sekundärt, eftersom närhet alltid kommer först när små barn får välja själva.
Jag vet att du vet allt det här. Men det måste skrivas ner, då någon förhoppningsvis tar till sig åtminstone lite grann av det. Att ignorera sitt spädbarn är helt utan undantag aldrig bra. Det kan i själva verket vara farligt att göra det.
Mycket viktiga ord!
OT, men har du hört talats om babywise? Jag vet att du också avskyr CIO-metoder så jag länkar till en av diskussionerna.
www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072.html
Metoden är snäppet värre än AW metoder och den börjar nu få spridning i Sverige efter att boken översatts till svenska.