morotsland skrev 2011-10-11 23:18:56 följande:
Och? Ni gjorde på ett sätt och har mått bra av det, varför hoppa på andra som valt att inrätta sitt liv på ett annat sätt? De första månaderna har vi inte haft fasta tider (vilket ju också är enligt barnaboken) utan bara följt standardmodellen som iofs ger viss rytm men inte alls har fasta tider. Med minstingen spikade vi ett ungefärligt schema vid tre månader eftersom vi då kunde se den rytm han hade hittat och trivdes med.
Ja exakt. Jag kunde inte låta mina bebisar skrika som galningar när jag visste att de hade ett behov som behövde tillgodoses, alltså struntade jag i SM. Jag har då rakt inte hoppat på någon för att man valt att göra annorlunda, däremot anser jag att det är högst viktigt att ifrågasätta när föräldrar ägnar sig åt ren vanvård av sina små. Blöjor behöver tex bytas vid behov, inte vid fasta tidpunkter. Närhet, sömn och mat behöver
också komma vid behov, och inte vid fasta tidpunkter. Om tidpunkterna och behoven
sammanfaller, fine då har man ju fått en lösning som passar. Problemet är ju uppenbarligen att dessa
inte sammanfaller många gånger, och där går metoden plötsligt över till att bli vanvård istället. Inte lika bra nej.