• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-12 00:11:40 följande:
    Jag håller med. AW råd går ofta ut på att förminska barnets känslor. Om barnet vaknar ledset ska man låtsas som ingenting. Man ska gärna skoja och skratta barnet rätt upp i ansiktet eftersom man inte ska ta upp ett barn ledset och rädda det från vargen.
    Yes. I förlängningen leder ett sådant beteende till en osäkerhet hos barnet när det gäller de egna känslorna. Att inte få sina känslor speglade, utan tvärtom motsatta reaktioner, är fullständigt uppåt väggarna eftersom barnet ägnar varje vaken stund åt att registrera hela sin omgivning. En förälder som ger motsatta signaler på det bebisen sänder ut, förmedlar ett budskap som förvirrar och lägger locket på. Detta är fullständigt grundläggande, men ju mer jag läser om AW desto mer förstår jag att hon faktiskt är ute efter att uppfostra dessa bebisar till hur de ska reagera på sina egna känslor. Regissera deras känslotillstånd med hjälp av utebliven spegling. Väldigt oroväckande får jag säga. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2011-10-12 00:20:45 följande:
    Yes. I förlängningen leder ett sådant beteende till en osäkerhet hos barnet när det gäller de egna känslorna. Att inte få sina känslor speglade, utan tvärtom motsatta reaktioner, är fullständigt uppåt väggarna eftersom barnet ägnar varje vaken stund åt att registrera hela sin omgivning. En förälder som ger motsatta signaler på det bebisen sänder ut, förmedlar ett budskap som förvirrar och lägger locket på. Detta är fullständigt grundläggande, men ju mer jag läser om AW desto mer förstår jag att hon faktiskt är ute efter att uppfostra dessa bebisar till hur de ska reagera på sina egna känslor. Regissera deras känslotillstånd med hjälp av utebliven spegling. Väldigt oroväckande får jag säga. 
    Jag har själv jobbat inom psykiatrin och sett detta hos väldigt många människor. När det gäller AW minns jag t.ex en tråd som rörde ett spädbarn som skrek vid läggning. AW sa att mamman skulle putsa på fläckar och låtsas att det var en gammal man som gnällde i barnets rum för att han inte fick som han ville. Det finns så många exempel tyvärr och de är inte svåra att länka till om någon tror att det är påhitt.
  • Your Mama Bear
    morotsland skrev 2011-10-11 23:14:14 följande:
    För att mina barn har mått bra av det. Är det svar nog? Jag tyckte att den första bebistiden med mitt första barn var ganska hattig och bebis var inte helt nöjd. Sen testade vi standardmodellen och lugnet införde sig, bebis blev supernöjd och belåten. Mätt, utsövd, glad, vi låg alltid steget före och såg till att han hade det bra innan han bad om något, istället för att vänta på att han skulle bli ledsen och försöka lista ut vad det var. Efter denna goda erfarenhet har vi kört standardmodellen på våra yngsta barn också och med samma goda resultat, den är helt enkelt fantastisk och jag fattar inte varför inte alla testar (om man inte är nöjd som man har det då).
    Tack för ditt svar.

På vilket sätt har de mått bra av det? Vad var det som gjorde att hen blev nöjd? Rutinerna?

Jag tänker att det finns en risk med att alltid förekomma barnets behov. Jag menar såklart inte att det finns någon mening med att vänta med att mata, söka eller byta blöja, utan att barnet ändå behöver hinna känna dessa behov. För att hen samtidigt ska känna att någon faktiskt svarar på signalerna.

Sedan tänker jag också att de barn som anpassar sig efter en standardmodell utan att må dåligt är sådana barn som egentligen inte behöver hjälpas till mat och sömn. Vi har ett barn som jag skulle säga är rätt krävande och för mig det låter helt främmande att hans behov någonsin skulle kunna "schematiseras" (inget negativt menat, hittar bara inte de rätta orden ikväll) utan att de skulle tryckas undan. Det finns inte i min värld att det du beskriver skulle fungera på honom. Därför har jag så svårt att se hur det skulle funka på barn som, liksom mitt, är väldigt intensiva och kräver mycket av sina föräldrar.
  • Your Mama Bear
    Yn84 skrev 2011-10-11 22:20:38 följande:
    Jaha är det där problemet ligger.. bara för att man skriver ned tiderna på ett papper och kallar det schema så är det helt annorlunda än om man "bara" har rutiner!?

Har också läst psykologi om det nu ska vara nåt man ska verka överlägsen med..
    Jag är inte det minsta överlägsen, men jag kan inte hålla med dig om jag utgår ifrån det jag har läst.

Det låter så konstigt bara, det du skriver. Även om du skriver ner tiderna under några dagar så finns det ju inget som säger att de inte kommer att se helt annorlunda ut några dagar senare. Eller? Hur gör man då? 
  • Your Mama Bear
    1969 skrev 2011-10-11 22:37:49 följande:
    Du vände dig visserligen inte till mig, men jag kan säga varför å våra vägnar här hemma.

Friammade,samsov och bar konstant i sjal i nästan 5 månader med min förste, ändå missnöjd bebis jämt Hittade BB och började styra upp sömnen, satsade på omsomning när bebis vaknade, uppehåll i tuttningen på ett par timmar, för att sedan äta massor och hålla aktivt program dessemellan, nöjd bebis
    Jag var en sådan där osäker mamma som ni pratar så nedlåtande om, som behövde konkret hjälp att komma ur en väldigt svår start.
    Rocket Mania skrev 2011-10-11 12:57:33 följande:
    Sedan ska jag väl erkänna att jag tycker det är hemskt att försöka pressa in barn i någon slags "modell" och hävda att det funkar på alla. 
    Ja, det är onekligen hemskt, lika hemskt som att hävda att alla måste pressas in i nåt "naturligt" sätt som det verkar vara särskilt fint att ägna sig åt.

TS har haft problem med att sin lille flaskan. Hon är långt ifrån den enda som hamnar i en situation där bebisen är missnöjd vid flaskan/tutten. Om hon då har följt rådet att hålla bebisen i ett stadigt grepp och titta upp i luften, och det funkar. På vilket sätt blir det då ett dåligt råd?
    Jag måste ha låtit dryg på något sätt utan att mena det. Jag ber om ursäkt. Jag har dock aldrig sagt något om att vara en osäker mamma, utan är själv, i högsta grad, en sådan. Det ska gudarna veta att jag ifrågasätter mig själv och mitt föräldraskap varje dag!

Självklart är det okej att ta hjälp och försöka hitta lösningar som inte rör sig kring fri amning och samsovning, så länge barnet är i fokus och inte mår dåligt av det.

Jag är själv något av en wannabe-AP-förälder som av diverse skäl inte har burit i sjal och som, hör och häpna, har använt napp (!). Jag tror inte alls att det har skadat mitt barn. Alla sätt är bra utom de dåliga, vilket i mina ögon är alla sätt som inte sätter barnets behov i första rummet.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-12 00:29:57 följande:
    Jag har själv jobbat inom psykiatrin och sett detta hos väldigt många människor. När det gäller AW minns jag t.ex en tråd som rörde ett spädbarn som skrek vid läggning. AW sa att mamman skulle putsa på fläckar och låtsas att det var en gammal man som gnällde i barnets rum för att han inte fick som han ville. Det finns så många exempel tyvärr och de är inte svåra att länka till om någon tror att det är påhitt.
    När man som liten känner en känsla men får helt motsatt reaktion på den känslan, börjar man så småningom att tvivla på sina egna känslor. Andras tolkning av det jag känner är alltså det som gäller, och det är här det går fel. Istället för att föräldern speglar barnet och signalerar att den läser av känslorna, så är det barnet som börjar spegla förälderns motsatta reaktioner och riskerar så småningom att skapa ett "as if"-jag. En "som om"-personlighet. Där man agerar och reagerar som omgivningen förväntar sig och man pressar ner de riktiga känslorna bakom de påhittade, förväntade känslorna. Jag anser att det är otroligt farligt det som AW förespråkar,är att låtsas att man inte ser eller hör barnets skrik, att skratta och vara glad när barnet gråter. Och vad gäller matsituationen är det som hon kallar "ängslig överkoncentration" i själva verket en del av anknytningen. Barnet ligger och inspekterar sin förälder under matstunden, lär sig varje del av ansiktet, men får också en viktig kontakt via ögonen. En förälder som vägrar att titta sitt barn i ögonen under matstunden, för att barnet ska äta sig mätt, prioriterar själva mättnadskänslan före närheten. Något vi vet i själva verket är sekundärt, eftersom närhet alltid kommer först när små barn får välja själva.

Jag vet att du vet allt det här. Men det måste skrivas ner, då någon förhoppningsvis tar till sig åtminstone lite grann av det. Att ignorera sitt spädbarn är helt utan undantag aldrig bra. Det kan i själva verket vara farligt att göra det.
  • 1969
    MalinEddie skrev 2011-10-12 00:03:19 följande:

"Ömma järngreppet

För små ätkrånglare

Sitt upp skönt med barnet liggande i knät, till vänster (säger vi). Lägg då barnets högra lilla arm under din, mot din rygg. Håll den vänstra lilla handen med din egen, så att barnet griper om ett finger medan du håller resten av din hand omkring barnets. Tratta in bröst/flaska utan frågetecken i ord/handling. Titta sedan genast bort, på TV eller prata med någon, så att du (tillsynes Rolling Eyes ) släpper all koncentration på barnet. Låt den lilla äta i fred, ostörd av din visserligen underbara närvaro men som måste anstå tills måltiden är över. Bryter lilla ungen samman, låtsas som om DU bestämt att det är dags för rap just nu, och hiva upp barnet över axeln. Banka milt men effektivt i lilla rumpan, nerifrån och upp (ingen får somna här). Återgå strax, snabbt och tveklöst, till ömma järngreppet för påfyllning, så många gånger som behövs, tills lilla barnet är proppmätt Exclamation"

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/v...

Förvånad Ja, den beskrivningen är ju verkligen upplagd för att det ska bli fel. Om bebisen "bryter samman" så bara fortsätter man??? Det är precis det jag menar med att råden är så himla oflexibla. Jag ser en poäng i att hålla bebisen stadigt (har själv haft min lille trångt inlindad i sjalen vid matning) och att inte överfokusera på barnets blick. Men att inte kunna ändra strategi när det INTE funkar, ja det är faktiskt typiskt AW...
  • 1969
    Your Mama Bear skrev 2011-10-12 01:13:48 följande:
    Jag är själv något av en wannabe-AP-förälder som av diverse skäl inte har burit i sjal och som, hör och häpna, har använt napp (!).  
    Själv har jag varit en hängiven AP som inte fått det att funka, sen blivit en wannabe-AW som av diverse skäl ändå sjalat grymt mycket, låtit bebis sova när den behöver (vilket OFTAST har varit på samma tider varje dag) och lyssnar in min bebis signaler. OCH använder napp, vilket ju är "fel" i båda fallen  
  • Alisa

Usch!
    Läste nyligen en tråd om amning där någon länkade till en gammal studie om att flaskmatande mammor hade sämre anknytning till sina barn än ammande. Och ja det kan jag verkligen tänak mig om man helt utan konsekvenstänk kör metoder på barn som denna.

Själv matade jag dottern med flaska och jag tittade på henne, gosade med henne och höll henne nära nära. Visst hade jag såklart ändrat tänket kring maten om hon hade haft svårt att äta, men då utifrån vad hon ville och jag skulle aldrig strunta i barnets signaler. Inte konstigt om anknutningen blir lidande. Kan lägga till att jag absolut inte tror att flaskmatning per automatik ger dålig anknytning, men ignorering .. såklart har det väsentlig betydelse!!

• Mad as snow
    1969 skrev 2011-10-12 08:00:32 följande:
    Själv har jag varit en hängiven AP som inte fått det att funka, sen blivit en wannabe-AW som av diverse skäl ändå sjalat grymt mycket, låtit bebis sova när den behöver (vilket OFTAST har varit på samma tider varje dag) och lyssnar in min bebis signaler. OCH använder napp, vilket ju är "fel" i båda fallen  
    Inte är det fel att använda napp som AP-förälder. 
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??