• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-12 09:41:54 följande:
    Alla mina har gjort det av sig själva eftersom standardmodellen gör att de kommer in i en bra rytm och blir mätta på dagen och trötta på natten. Jag kan ta ett exempel på vad jag menar med aktiv styrning. Om en liten bebis som ännu inte kommit i rytm vaknar redan efter säg 40 minuter kanske en förälder som inte använder sig av standardmodellen tar upp barnet och börjar ge massa mat, byter blöja, går runt och sjunger etc och börjar ett nytt vakenpass. Jag som utgår ifrån att mitt barn behöver sova lite längre för att må bra tar upp och ger bara lite mat precis så att bebis somnar om och låter sedan sova vidare så att sömnpasset blir 2 timmar eller mer. Inget av dessa två beteenden är mer "tvång" eller styrning än det andra, mitt sätt är bara lite mer aktivt, jag tror att barnet mår bra av att få till en rytm med längre sömnpass och försöker underlätta för det. Efter ett tag behövs ingen extraslatt utan barnet sover vidare, kanske behöver man möjligtvis vagga lite på vagnen.
    Nej, standardmodellen gör inte det. Eftersom det bara är en bråkdel av alla barn som beter sig som dina har gjort. Övriga barn svarar inte alls bra på modellen. Det är inte modellens förtjänst att de kommer in i en enligt dig bra rytm. Det är deras egen

Och uppenbarligen vet du ju inte hur "andra föräldrar" gör eftersom vi inte alls betedde oss som du beskriver om de vaknat upp, det första man gör är naturligtvis att försöka söva om, för vår del i bärsjalen/bärselen när de var nyfödda. Och det är AW inte ensam om att anse att det är en fördel om barnen sover längre pass. Men vad händer om de inte somnar om då? Det blir aldrig de där 2 timmarna eller mer. Vad ska man göra då enligt SM?
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-12 09:46:09 följande:
    Varför är du så aggressiv? Kan du inte utgå ifrån att jag tillgodoser mina barns behov på det sätt jag tror är allra bäst? Om mitt barn vaknade av att ha bajsat skulle jag såklart byta blöja, likaså om mitt barn bajsade i sömnen och hade problem med röd rumpa. Men nu är det inte så. Jag har en liten småbajsare här hemma som bajsar ofta och väldigt lite åt gången. Det händer alltså ibland att han bajsat på natten utan att någon märkt det och han far inte illa av att jag inte ställt klockan på varje heltimme för att kolla hans blöja. Han har inget behov av att jag väcker honom mitt i natten för att tvätta och byta (däremot byter jag blöja innan jag går och lägger mig för att pyjamasen inte ska bli blöt av kiss, DET är ett behov han har).
    Eftersom du medvetet struntar i att byta bajsblöjor så nej, då utgår jag ifrån att du handlar mot bättre vetande.
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-12 10:11:22 följande:
    Nej, standardmodellen gör inte det. Eftersom det bara är en bråkdel av alla barn som beter sig som dina har gjort. Övriga barn svarar inte alls bra på modellen. Det är inte modellens förtjänst att de kommer in i en enligt dig bra rytm. Det är deras egen

Och uppenbarligen vet du ju inte hur "andra föräldrar" gör eftersom vi inte alls betedde oss som du beskriver om de vaknat upp, det första man gör är naturligtvis att försöka söva om, för vår del i bärsjalen/bärselen när de var nyfödda. Och det är AW inte ensam om att anse att det är en fördel om barnen sover längre pass. Men vad händer om de inte somnar om då? Det blir aldrig de där 2 timmarna eller mer. Vad ska man göra då enligt SM?
    Jo, standardmodellen gör det. För mina barn har den varit fantastisk. Hur det är för andra barn är inte min sak att avgöra. Det är ok att göra på olika sätt
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-12 10:12:51 följande:
    Eftersom du medvetet struntar i att byta bajsblöjor så nej, då utgår jag ifrån att du handlar mot bättre vetande.
    Det är inte ett behov han har, inte svårare än så.
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-12 10:50:35 följande:
    Jo, standardmodellen gör det. För mina barn har den varit fantastisk. Hur det är för andra barn är inte min sak att avgöra. Det är ok att göra på olika sätt
    Du får gärna svara på sista frågan jag hade.

"Men vad händer om de inte somnar om då? Det blir aldrig de där 2 timmarna eller mer. Vad ska man göra då enligt SM?"

Är det då man ska ge "förutsättningarna" för att sova, och ignorera den pigga, vakna bebisen de där timmarna? Som troligtvis börjar skrika och gråta ganska omgående pga utebliven uppmärksamhet, utebliven mat eller något annat.
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-12 10:58:55 följande:

"Men vad händer om de inte somnar om då? Det blir aldrig de där 2 timmarna eller mer. Vad ska man göra då enligt SM?"

Är det då man ska ge "förutsättningarna" för att sova, och ignorera den pigga, vakna bebisen de där timmarna? Som troligtvis börjar skrika och gråta ganska omgående pga utebliven uppmärksamhet, utebliven mat eller något annat.
    Jag skulle ta det som ett vakenpass och börja om såklart, vad annars? Jag har ingen erfarenhet av att det inte funkar, mina barn har stormtrivts med standardmodellen och hade inte trivts med småsnutt-småät-livet. Men både barn och föräldrar är ju olika.
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-12 10:58:55 följande:

Ett hungrigt barn ska ju ha mat pronto, det är ju en av grundtankarna i barnaboken, en spädis ska aldrig skrika av hunger.
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-12 12:24:24 följande:
    Ett hungrigt barn ska ju ha mat pronto, det är ju en av grundtankarna i barnaboken, en spädis ska aldrig skrika av hunger.
    Fast det skriver hon ju att de ska göra under "3-nätterskuren" som man alltså ska ta till om inte bebisen av sig själv sover över nattmålet vid 4 veckors ålder.
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-12 12:08:31 följande:
    Jag skulle ta det som ett vakenpass och börja om såklart, vad annars? Jag har ingen erfarenhet av att det inte funkar, mina barn har stormtrivts med standardmodellen och hade inte trivts med småsnutt-småät-livet. Men både barn och föräldrar är ju olika.
    Med andra ord skulle du inte följa standardmodellen om det inte funkade
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-12 12:32:51 följande:
    Med andra ord skulle du inte följa standardmodellen om det inte funkade
    Tre-nätterskuren har ju inte med standardmodellen att göra utan handlar som jag förstått det om att få bort nattmålet. Vi har inte behövt bekymra oss om det eftersom de i princip tagit bort nattmaten själva ungefär i de åldrar som anges i boken. Ibland har vi gungat på vagnen för att de ska sova över skarven men inte mer än så. Jag skulle inte följa nånting som inte funkar, jag är inte religiös utan gör bara det mina barn mår bra av. Precis som de flesta.
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??