morotsland skrev 2011-10-12 09:41:54 följande:
Alla mina har gjort det av sig själva eftersom standardmodellen gör att de kommer in i en bra rytm och blir mätta på dagen och trötta på natten. Jag kan ta ett exempel på vad jag menar med aktiv styrning. Om en liten bebis som ännu inte kommit i rytm vaknar redan efter säg 40 minuter kanske en förälder som inte använder sig av standardmodellen tar upp barnet och börjar ge massa mat, byter blöja, går runt och sjunger etc och börjar ett nytt vakenpass. Jag som utgår ifrån att mitt barn behöver sova lite längre för att må bra tar upp och ger bara lite mat precis så att bebis somnar om och låter sedan sova vidare så att sömnpasset blir 2 timmar eller mer. Inget av dessa två beteenden är mer "tvång" eller styrning än det andra, mitt sätt är bara lite mer aktivt, jag tror att barnet mår bra av att få till en rytm med längre sömnpass och försöker underlätta för det. Efter ett tag behövs ingen extraslatt utan barnet sover vidare, kanske behöver man möjligtvis vagga lite på vagnen.
Nej,
standardmodellen gör inte det. Eftersom det bara är en bråkdel av alla barn som beter sig som dina har gjort. Övriga barn svarar inte alls bra på modellen. Det är inte modellens förtjänst att de kommer in i en enligt dig bra rytm. Det är deras egen
Och uppenbarligen vet du ju inte hur "andra föräldrar" gör eftersom vi inte alls betedde oss som du beskriver om de vaknat upp, det första man gör är naturligtvis att försöka söva om, för vår del i bärsjalen/bärselen när de var nyfödda. Och det är AW inte ensam om att anse att det är en fördel om barnen sover längre pass. Men vad händer om de inte somnar om då? Det blir aldrig de där 2 timmarna eller mer. Vad ska man göra då enligt SM?