• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • MalinEddie
    Mad as snow skrev 2011-10-11 23:37:10 följande:
    Ja just det, det är det klippet jag tittade på. Jag blir helt kall i magen. Är det meningen att barnet ska äta även om det inte vill, även om det måste ta en paus? Jag inser att jag ställer frågor som en 12-åring, men jag fattar inte. Varför är det viktigt att hålla fast barnet? 
    För att barnet ska sova hela nätter måste det var proppmätt och det är där dessa verktyg kommer in. Om barnet inte är villigt att äta sig proppmätt på bestämda tider ska man truga enligt henne.
  • vittra
    Ja just det, det är det klippet jag tittade på. Jag blir helt kall i magen. Är det meningen att barnet ska äta även om det inte vill, även om det måste ta en paus? Jag inser att jag ställer frågor som en 12-åring, men jag fattar inte. Varför är det viktigt att hålla fast barnet? 
    Ja det är just vad som är meningen. Precis som hon menar att amningen också ska fungera. Ja för hon verkar liksom inte riktigt ha förstått hur liten en bebis magsäck egentligen är...
  • Mad as snow
    Bergkwist85 skrev 2011-09-30 22:12:38 följande:
    jaa, när jag prata med vänner "utanför FL" så är det olika åsikter om AW.
    En del menar att den metoden hon använder är bra på det sättet att barnet lär sej att det är vuxna som bestämmer, föräldrarna får mer kontroll över sitt barn.
    Men herregud. Din son är 5 månader. Varför vill du ha kontroll över honom? Varför använder du ens det ordet? Du skriver också att han har "koncentrationssvårigheter". Det har bebisar i den åldern, alla bebisar. Eftersom de är bebisar. Det ingår. Att du inte kan hantera det är inte hans fel och det borde inte vara hans problem, men du gör det till hans problem när du håller fast honom och tvingar honom att äta. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • morotsland
    Men barnet äter ju inte om det inte vill äta? Inte mina barn iaf, de suger ju inte på flaskan om de inte vill. Nu har jag inte hållit mina barn exakt sådär i famnen eftersom de inte gillat det, de har trivts bättre i knät, däremot har jag också behövt hålla undan deras händer (vilket ju är det hon gör på klippet) eftersom de har massa ofrivilliga sprattliga handrörelser när de är små och stör sig själva i ätandet utan att mena det.
  • Mad as snow
    MalinEddie skrev 2011-10-11 23:42:39 följande:
    För att barnet ska sova hela nätter måste det var proppmätt och det är där dessa verktyg kommer in. Om barnet inte är villigt att äta sig proppmätt på bestämda tider ska man truga enligt henne.
    vittra skrev 2011-10-11 23:42:57 följande:
    Ja det är just vad som är meningen. Precis som hon menar att amningen också ska fungera. Ja för hon verkar liksom inte riktigt ha förstått hur liten en bebis magsäck egentligen är...
    Jag vet inte vad jag ska säga. Varje gång jag är dum i huvudet nog att klicka mig in i en AW-tråd så slutar det med att jag sitter och mår illa. Man kan väl för fan inte tvinga en bebis att äta! Den måste ju få pausa, om inte annat för att räta sig upp och kräkas eller rapa. Eller bara känna efter, för guds skull. Och detta köper människor, detta gör människor med sina bebisar: trycker i dem mat medan de håller fast dem. Helt makalöst. 
  • Mad as snow
    morotsland skrev 2011-10-11 23:43:20 följande:
    Men barnet äter ju inte om det inte vill äta? Inte mina barn iaf, de suger ju inte på flaskan om de inte vill. Nu har jag inte hållit mina barn exakt sådär i famnen eftersom de inte gillat det, de har trivts bättre i knät, däremot har jag också behövt hålla undan deras händer (vilket ju är det hon gör på klippet) eftersom de har massa ofrivilliga sprattliga handrörelser när de är små och stör sig själva i ätandet utan att mena det.
    Jag flaskmatar mitt barn själv och om jag skulle hålla fast henne på det sättet med flaskan i munnen i ett låst läge skulle hon spy så att det sprutade ur näsan. Hon skulle också börja gråta eftersom hon behöver pausa ibland, som alla bebisar gör på ren instinkt vare sig de tar bröst eller flaska. De behöver ibland släppa taget och känna efter, rapa, spy, sätta sig upp lite eller helt enkelt känna sig färdiga. Att hålla undan händerna är en annan sak, jag parerar min unges händer varje dag eftersom hon reflexmässigt drar bort flaskan fast hon vill fortsätta suga. Precis som jag parerar hennes händer när hon är nära att peta ut ögonen på sig själv. Det är inte samma sak som att hålla fast henne i ett låst läge med en flaska i munnen som hon inte kan ta sig ur.
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-11 23:40:35 följande:
    Jasså?
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/v...
    Rättesnöret 1,5-2,5 för nyfödda. Bara 2 nattmål. Redan de första veckorna har vi alltså tidsschema.

Men vad bra, då är vi åtminstone överens om att bebisar ska ha mat när de är hungriga, inte utifrån när de åt sist eller vad klockan är. För min del blir det dock omöjligt att kombinera en sådan uppfattning med SM som bygger helt på schema och inte på behov. Vid 4 veckors ålder får inte den nyfödda ens äta på natten ordentligt längre, hur kombinerar man 3-nätterskuren med bebisens behov av att äta på natten?
    Det är inte ett tidsschema utan en rytm. Man utgår ifrån hur länge barnet orkar vara vaket och ser till att bebisen inte småsnuttar/småsover utan äter ordentligt, är vaken och kelas med så mycket som orkas med och sen sover ordentligt. Efter ett tag skapas en tydlig rytm OM man aktivt ser till att hjälpa barnet på traven. Och när barnet visat att det inte längre har ett behov av att äta på natten skippar man nattmaten. För mina små har det varit ungefär vid de åldersangivelser som anges i barnaboken.
  • morotsland
    Mad as snow skrev 2011-10-11 23:48:25 följande:
    Jag flaskmatar mitt barn själv och om jag skulle hålla fast henne på det sättet med flaskan i munnen i ett låst läge skulle hon spy så att det sprutade ur näsan. Hon skulle också börja gråta eftersom hon behöver pausa ibland, som alla bebisar gör på ren instinkt vare sig de tar bröst eller flaska. De behöver ibland släppa taget och känna efter, rapa, spy, sätta sig upp lite eller helt enkelt känna sig färdiga. Att hålla undan händerna är en annan sak, jag parerar min unges händer varje dag eftersom hon reflexmässigt drar bort flaskan fast hon vill fortsätta suga. Precis som jag parerar hennes händer när hon är nära att peta ut ögonen på sig själv. Det är inte samma sak som att hålla fast henne i ett låst läge med en flaska i munnen som hon inte kan ta sig ur.
    Jag tycker inte ens att hon håller fast, en liten bebis kan ju ändå inte förflytta sig medvetet så vad är skillnaden mot hur ni matar? Man ser ju när barnet inte längre vill äta (tex för att det slutar suga) och tar då givetvis en paus och rapar etc. Och ser sen om barnet vill äta mer. Förstår inte varför det skulle vara så komplicerat. Och precis som du skriver behöver man ju hålla undan tassarna när de är små eftersom de tex kan boxa bort flaskan utan att vilja det.
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-11 23:49:15 följande:
    Det är inte ett tidsschema utan en rytm. Man utgår ifrån hur länge barnet orkar vara vaket och ser till att bebisen inte småsnuttar/småsover utan äter ordentligt, är vaken och kelas med så mycket som orkas med och sen sover ordentligt. Efter ett tag skapas en tydlig rytm OM man aktivt ser till att hjälpa barnet på traven. Och när barnet visat att det inte längre har ett behov av att äta på natten skippar man nattmaten. För mina små har det varit ungefär vid de åldersangivelser som anges i barnaboken.
    Jaha du kallar det rytm, jag kallar det tidsschema eftersom det anger tidsintervaller. Som inte fungerade på mina barn. De har småsnuttat och småsovit och behövt äta på natten många, många månader efter åldersangivelserna i barnaboken! Men ovan skrev du ju att man anpassar sig till sin bebis, stämde inte det då? Alla som anpassar sig till sin bebis kan alltså sägas ha gjort standardmodellen, vare sig de slutade nattäta vid 2 månader eller 10 månader?
  • vittra
    Mad as snow skrev 2011-10-11 23:45:25 följande:
    vittra skrev 2011-10-11 23:42:57 följande:
    Jag vet inte vad jag ska säga. Varje gång jag är dum i huvudet nog att klicka mig in i en AW-tråd så slutar det med att jag sitter och mår illa. Man kan väl för fan inte tvinga en bebis att äta! Den måste ju få pausa, om inte annat för att räta sig upp och kräkas eller rapa. Eller bara känna efter, för guds skull. Och detta köper människor, detta gör människor med sina bebisar: trycker i dem mat medan de håller fast dem. Helt makalöst. 
    Nej det är gräsligt
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??