• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • morotsland
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 23:21:04 följande:
    För det första har jag aldrig kallat någon för psykopat eller en liknande här i tråden. Inte ens i närheten av psykopat. 

För det andra skrev jag inte att folk som läser barnaboken är sååååå osäkra utan att de som är såååå osäkra tar till sig allt möjligt skit utan att ifrågasätta fakta. Osäkra människor gör sällan det. Jag skrev även att BB innehåller mestadel common sense, sådant som de flesta redan vet eller känner i maggropen. 

Och för det tredje har små bebisar ungefär 3 behov. Sedan skrev jag aldrig något om att det var enkelt eller problemlöst, återigen har du tagit något jag skrivit och petat in det i ett annat sammanhang. Det handlade om att det kanske inte behövde vara så himla jobbigt att byta en bajsig blöja. Men faktum kvarstår att riktigt små barn inte har så många fler behov än värme/närhet, mat och att bli bytta på. 
    De behöver också sömn. Och jag är glad att jag läste Barnaboken och fick kläm på standardmodellen, det har gjort att vi alltid kunnat ligga steget före och se till att barnens alla behov tillfredsställs.
  • Badgerana
    För det första har jag aldrig kallat någon för psykopat eller en liknande här i tråden. Inte ens i närheten av psykopat. 

För det andra skrev jag inte att folk som läser barnaboken är sååååå osäkra utan att de som är såååå osäkra tar till sig allt möjligt skit utan att ifrågasätta fakta. Osäkra människor gör sällan det. Jag skrev även att BB innehåller mestadel common sense, sådant som de flesta redan vet eller känner i maggropen. 
    måste fråga här, varför är BB så hemsk om det mesta i den är common sense?
    Och det handlar egentligen inte om folk om som läser boken utan folk, i vilket ämne som helt antar jag, som inte ifrågasätter fakta? är det korrekt 
  • Rocket Mania
    Badgerana skrev 2011-10-11 12:21:15 följande:

måste fråga här, varför är BB så hemsk om det mesta i den är common sense?
    Och det handlar egentligen inte om folk om som läser boken utan folk, i vilket ämne som helt antar jag, som inte ifrågasätter fakta? är det korrekt 
    Jag tycker inte BB i sig är hemsk. Jag tycker det är tragiskt att det finns ett behov av den dock. Vad hände med att följa sin magkänsla och sitt eget omdöme?

Jag känner inte AW och vet inget om henne som person. Det jag ogillar med henne är SHN-kuren och hennes obstinata motstånd mot den riktiga forskningen. Sedan ska jag väl erkänna att jag tycker det är hemskt att försöka pressa in barn i någon slags "modell" och hävda att det funkar på alla. Men det är min högst personliga åsikt.

När många föräldrar är så osäkra kan det vara förenat med ren livsfara att rekommendera dom att låta spädbarn sova på mage. Som ett exempel. Folk köper vad som helst när dom är trötta bara dom ser en möjlig tupplur framför sig.  
  • Daeminimon
    Rocket Mania skrev 2011-10-11 12:57:33 följande:
    Jag tycker inte BB i sig är hemsk. Jag tycker det är tragiskt att det finns ett behov av den dock. Vad hände med att följa sin magkänsla och sitt eget omdöme?

Jag känner inte AW och vet inget om henne som person. Det jag ogillar med henne är SHN-kuren och hennes obstinata motstånd mot den riktiga forskningen. Sedan ska jag väl erkänna att jag tycker det är hemskt att försöka pressa in barn i någon slags "modell" och hävda att det funkar på alla. Men det är min högst personliga åsikt.

När många föräldrar är så osäkra kan det vara förenat med ren livsfara att rekommendera dom att låta spädbarn sova på mage. Som ett exempel. Folk köper vad som helst när dom är trötta bara dom ser en möjlig tupplur framför sig.  
  • Your Mama Bear
    morotsland skrev 2011-10-11 09:08:25 följande:
    De behöver också sömn. Och jag är glad att jag läste Barnaboken och fick kläm på standardmodellen, det har gjort att vi alltid kunnat ligga steget före och se till att barnens alla behov tillfredsställs.
    Tror du verkligen att standardmodellen fungerar på alla barn utan att den får gå ut över barnets behov? Tror du att barns behov i allmänhet utgår ifrån ett schema?
  • ejenny
    trollkarl skrev 2011-10-10 21:57:36 följande:
    @ ejenny

Vilken åsiktfrihet?
    ?
  • morotsland
    Your Mama Bear skrev 2011-10-11 13:33:26 följande:
    Tror du verkligen att standardmodellen fungerar på alla barn utan att den får gå ut över barnets behov? Tror du att barns behov i allmänhet utgår ifrån ett schema?
    Jag har ingen åsikt om huruvida den funkar på alla barn. Däremot har den funkat utmärkt för mina tre och för många andra ungar. Och naturligtvis har den funkat på olika sätt eftersom det inte, som du felaktigt påstår, är ett schema utan en ram och ett förhållningssätt som man anpassar till sitt eget barn.
  • trollkarl

@ ejenny

Läs ditt sista inlägg då du skrev om åsiktfrihet.

• Yn84
    morotsland skrev 2011-10-11 15:01:35 följande:
    Jag har ingen åsikt om huruvida den funkar på alla barn. Däremot har den funkat utmärkt för mina tre och för många andra ungar. Och naturligtvis har den funkat på olika sätt eftersom det inte, som du felaktigt påstår, är ett schema utan en ram och ett förhållningssätt som man anpassar till sitt eget barn.
    Exakt, man anpassar ju självklart allting efter sitt eget barns behov och personlighet.

Verkar som att många av er kritiker inte har läst BB eller SHN speciellt noga...
  • Your Mama Bear
    Yn84 skrev 2011-10-11 21:51:15 följande:
    Exakt, man anpassar ju självklart allting efter sitt eget barns behov och personlighet.

Verkar som att många av er kritiker inte har läst BB eller SHN speciellt noga...
    Fast ärligt talat så tror jag inte på det där. Allra minst om jag utgår ifrån mitt eget barn, som aldrig hade gått att fösa in i någon som helst "ram" (hittar inget bättre ord).

Spädbarn har inget behov av ramar, utan det är i så fall föräldrarna som har det. Inget fel med det så länge man inte kör över barnet, men varför inte erkänna att ramarna/schemat är till för er?
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??