• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • Yn84
    Rocket Mania: jag har tyckt att du haft en rätt trevlig ton genom tråden men nu reagerade jag på ditt sista inlägg (#381). Vad är det för fel på att söka "hjälp" om man tycker sig behöva det? Du kanske har världens bästa intuitiva förmåga, good for you!, men själv anser jag om det är något jag undrar över så försöker jag ta reda på "svaret". Har du själv inte varit i föräldragrupp och diskuterat problem som uppstått och som du behövt lite råd kring, eller frågat på bvc, dina egna föräldrar etc. etc. Märker man att något fungerar så är det klart att man fortsätter på  den linjen.
    SHN handlar inte om att föräldrarna ska få sova, det är BARNET som ska få sova. Du har valt att samsova och nattamma, för att det passar er. Tänker inte jag lägga mig i. Vi har valt SHN för att det passar oss. Har såklart testat samsovning och nattamning, funkade inte alls. Men vi kanske skulle ha fortsatt ändå? Och gått ned oss fullständigt?
  • Your Mama Bear
    morotsland skrev 2011-10-11 15:01:35 följande:
    Jag har ingen åsikt om huruvida den funkar på alla barn. Däremot har den funkat utmärkt för mina tre och för många andra ungar. Och naturligtvis har den funkat på olika sätt eftersom det inte, som du felaktigt påstår, är ett schema utan en ram och ett förhållningssätt som man anpassar till sitt eget barn.
    Kan du inte förklara för mig varför ni har ansett det nödvändigt att använda er av standardmodellen? Jag är nyfiken.
  • Yn84
    Your Mama Bear skrev 2011-10-11 21:59:31 följande:
    Fast ärligt talat så tror jag inte på det där. Allra minst om jag utgår ifrån mitt eget barn, som aldrig hade gått att fösa in i någon som helst "ram" (hittar inget bättre ord).

Spädbarn har inget behov av ramar, utan det är i så fall föräldrarna som har det. Inget fel med det så länge man inte kör över barnet, men varför inte erkänna att ramarna/schemat är till för er?
    Nehepp, och jag tror tvärtom. Där ser man.
    Schemat var till för att min son skulle bli trygg i att vi föräldrar såg till hans behov av mat, sömn och social delaktighet. Han behövde således aldrig sakna något av detta. Barn behöver rutiner anser jag (och många, många andra).
  • Your Mama Bear
    Yn84 skrev 2011-10-11 22:05:55 följande:
    Schemat var till för att min son skulle bli trygg i att vi föräldrar såg till hans behov av mat, sömn och social delaktighet. Han behövde således aldrig sakna något av detta. Barn behöver rutiner anser jag (och många, många andra).
    Tja, jag tror inte bara utan har läst en hel del psykologi. Det beror på vad du menar med rutiner. Stabilitet? Ja, absolut. Men inte ett schema.
  • vittra
    Yn84 skrev 2011-10-11 22:05:55 följande:
    Tror du att barn inte får denna trygghet om man inte använder scheman?
    Rutiner är inte samma sak som schema, jag tycker också det är nödvändigt med rutiner för att barnet ska må bra och känna sig trygg, men absolut inte den här sortens rutiner.
  • Yn84
    Your Mama Bear skrev 2011-10-11 22:16:54 följande:
    Tja, jag tror inte bara utan har läst en hel del psykologi. Det beror på vad du menar med rutiner. Stabilitet? Ja, absolut. Men inte ett schema.
    Jaha är det där problemet ligger.. bara för att man skriver ned tiderna på ett papper och kallar det schema så är det helt annorlunda än om man "bara" har rutiner!?

Har också läst psykologi om det nu ska vara nåt man ska verka överlägsen med..
  • Yn84
    vittra skrev 2011-10-11 22:19:03 följande:
    Tror du att barn inte får denna trygghet om man inte använder scheman?
    Rutiner är inte samma sak som schema, jag tycker också det är nödvändigt med rutiner för att barnet ska må bra och känna sig trygg, men absolut inte den här sortens rutiner.
    Exakt VAD är skillnaden?
    Jag har inte tiderna nedskriva på papper längre men vi försöker ha samma tider för mat och sömn varje dag, så gott det går. För mig är det rutiner. Har vänner som har samma rutiner som vi, de har inte kört kuren men ändå är deras rutiner (tider) samma som våra....
  • vittra
    Yn84 skrev 2011-10-11 22:23:54 följande:
    Exakt VAD är skillnaden?
    Jag har inte tiderna nedskriva på papper längre men vi försöker ha samma tider för mat och sömn varje dag, så gott det går. För mig är det rutiner. Har vänner som har samma rutiner som vi, de har inte kört kuren men ändå är deras rutiner (tider) samma som våra....
    Alltså vi pratar väl bebisar nu? Nyfödda? För mig är inte rutiner tider, vi har inte haft några som helst fasta tider när våra var nyfödda. Vi följde helt och hållet deras rytm. Och vet du vad? De åt, sov och fick närhet precis när de behövde och kände sig därmed fullkomligt trygga med att de fick sina behov tillgodosedda, trots att vi inte hade scheman och mallar för precis allting från social samvaro till blöjbyten...
  • trollkarl

Word @ wittra..
    Dessa hobbykvasi wannabe dr phil som med sitt nästan absurda sektliknande helgonförklarande av AW är inte bara skrattretande utan smått abstrakt.
    Att schemalägga en bebis dagar är nästan att jämföra med katolska tidigt 1900tals diktatoriska skolning..

• Yn84
    vittra skrev 2011-10-11 22:26:23 följande:
    Alltså vi pratar väl bebisar nu? Nyfödda? För mig är inte rutiner tider, vi har inte haft några som helst fasta tider när våra var nyfödda. Vi följde helt och hållet deras rytm. Och vet du vad? De åt, sov och fick närhet precis när de behövde och kände sig därmed fullkomligt trygga med att de fick sina behov tillgodosedda, trots att vi inte hade scheman och mallar för precis allting från social samvaro till blöjbyten...
    Vi gjorde kuren på vår son när han var 5månader, alltså inte nyfödd. Vi gav såklart vår son mat, närhet och chans att sova. Sömnen funkade inte, han vaknade minst en gång i timmen varje natt. Minst. Oavsett om han låg i vår eller egen säng, fick mat, napp etc, etc. Då såg vi till att lösa problemet, för ja, det var ett problem!

Nu tänker jag inte bli ifrågasatt mer, är fullkomligt trygg med att min kille mår superbra och att vi gjorde det bästa valet då vi genomförde SHN!
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??