• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • vittra
    morotsland skrev 2011-10-06 21:40:03 följande:
    Aaah, ni är verkligen helt besatta av bajsblöjor och att dessa måste bytas konstant och kan inte läsa vad folk skriver och begripa att människor troligtvis klarar av att göra egna bedömningar av hur ofta deras barn behöver byta blöja utan att schemaläggas av er.
    Schemaläggas? Här handlar det om när barnet har behov för något, inte att allt måste ske enligt schema! Det är liksom det som är hela problemet.
  • morotsland
    vittra skrev 2011-10-06 22:00:28 följande:
    Schemaläggas? Här handlar det om när barnet har behov för något, inte att allt måste ske enligt schema! Det är liksom det som är hela problemet.
    Men dåså, då är vi ju överens, man byter när barnet har behov av det. Och om barnet råkar bajsa lite i sömnen och glatt sover vidare och inte störs av det så har ju barnet inget behov av tvätt och byte. Bra att det var utrett åtminstone.
  • MalinEddie
    morotsland skrev 2011-10-06 22:04:21 följande:
     Och om barnet råkar bajsa lite i sömnen och glatt sover vidare och inte störs av det så har ju barnet inget behov av tvätt och byte. Bra att det var utrett åtminstone.
    Men det är ju ens det trådarna handlar om som människor har reagerat på. Barnet är vaket, föräldrarna vet att det har bajsat och frågar AW om råd. AW säger att de ska låta bli att byta för att undvika underhållning vid den tiden. Är det rätt i din värld?
    Jag hade bytt oavsett om jag var medveten om det.
  • morotsland
    MalinEddie skrev 2011-10-06 22:14:16 följande:
    Men det är ju ens det trådarna handlar om som människor har reagerat på. Barnet är vaket, föräldrarna vet att det har bajsat och frågar AW om råd. AW säger att de ska låta bli att byta för att undvika underhållning vid den tiden. Är det rätt i din värld?
    Jag hade bytt oavsett om jag var medveten om det.
    Naturligtvis skulle jag byta bajsblöja på ett vaket barn. Men jag har blivit påhoppad på de mest aggressiva sätt i denna tråd för att jag inte alltid skulle göra det på ett sovande barn och det säger en del om det oreflekterade Anna wahlgen-hat som florerar här och som fick mig att gå in i tråden öht. Allt som på något sätt kan förknippas med henne och alla som säger att de gillar henne eller inspireras av henne kallas för galna barnmisshandlare alldeles oavsett vad de gör. Och det är både otrevligt och osant.
  • MalinEddie
    morotsland skrev 2011-10-06 22:20:51 följande:
    , Allt som på något sätt kan förknippas med henne och alla som säger att de gillar henne eller inspireras av henne kallas för galna barnmisshandlare alldeles oavsett vad de gör. Och det är både otrevligt och osant.
    Det håller jag med om. Jag ogillar flera av hennes metoder och råd men dömer inte enskilda föräldrar som har inspirerats av henne utan anledning. Jag förstår givetvis att alla inte följer de råd som har tagits upp i denna tråd. Kan du förstå att människor reagerar på de råd som hon har gett till föräldrar på sitt föräldraforum? Av nån anledning verkar AW-inspirerade föräldrar ofta försvara också sådant som inte rör deras situation och jag har svårt att förstå varför.
  • morotsland
    MalinEddie skrev 2011-10-06 22:37:35 följande:
    Det håller jag med om. Jag ogillar flera av hennes metoder och råd men dömer inte enskilda föräldrar som har inspirerats av henne utan anledning. Jag förstår givetvis att alla inte följer de råd som har tagits upp i denna tråd. Kan du förstå att människor reagerar på de råd som hon har gett till föräldrar på sitt föräldraforum? Av nån anledning verkar AW-inspirerade föräldrar ofta försvara också sådant som inte rör deras situation och jag har svårt att förstå varför.
    Jag har aldrig stött på de saker ni brukar ta upp l i såna här sammanhang, ni kan säkert hitta massa saker på hennes forum som jag inte alls gillar. Jag är inte religiöst lagd, har inget behov av att försvara en hel "ideologi". Däremot gillar jag mycket i barnaboken och tycker att det finns mycket vettigt på hennes forum också där jag oftare hittar inspiration (kring syskonrelationer, social delaktighet, konflikter etc) än här på fl där det är betydligt mer galenskap och folk som tycker att uppfostran utgår ifrån bestraffning etc.
  • MalinEddie
    morotsland skrev 2011-10-06 23:21:26 följande:
    Jag har aldrig stött på de saker ni brukar ta upp l i såna här sammanhang, ni kan säkert hitta massa saker på hennes forum som jag inte alls gillar. Jag är inte religiöst lagd, har inget behov av att försvara en hel "ideologi". Däremot gillar jag mycket i barnaboken och tycker att det finns mycket vettigt på hennes forum också där jag oftare hittar inspiration (kring syskonrelationer, social delaktighet, konflikter etc) än här på fl där det är betydligt mer galenskap och folk som tycker att uppfostran utgår ifrån bestraffning etc.
    Jag tyckte själv om mycket i barnaboken även om det mesta kändes som sunt förnuft eller något som jag hade läst förut. Även om jag har svårt för sömnbiten i boken har jag svårt att koppla ihop det med de råd hon ger på forumet. Jag kan som sagt förstå om man inte förstår kritiken om man utgår från boken även om jag har svårt för vissa delar även där. Den nya utgåvan och forumsråden kanske stämmer bättre överens, jag vet inte. Jag har bara läst den från 94 och det var ju innan SHN kom till t.ex. Jag tror inte på straff så där är vi överens. Att låta barnen var socialt delaktiga underlättar väldigt mycket.
  • ninagirrl

Adam vår äldsta kille på 1 år och 6 mån har oftast fasta mat tider och sovtider.. 
    Upp kl 6-7 välling, två timmar senare en portion gröt, sovdags 11-14, lunch efter 14, middag 17, välling(19:00), sov 20:00.

Vår yngsta 6 mån, ger vi Nan 2 med lite välling var 4 h. Vaknar runt 7, och somnar runt 23:00.
    Sover förmiddag, eftermiddag (några timmar) 
    Vi har testat fastföda, ex potatis, morot, mango och banan.  

Vi ( har och gör) buffar både barnen på magen och vi  sjunger.
    Våra killar ligger oftast i blöjan på bröstet och vi har oftast nakenhud mellan varandra men en filt eller täcke runt oss.
    Vi puffar på stjärten rythmiskt tills barnet somnar.

Våra killar bajsar oftast inte i sömnen om de gör det byter vi blöja, och kör samma procedur igen. 

• morotsland
    MalinEddie skrev 2011-10-06 23:40:27 följande:
    Jag tyckte själv om mycket i barnaboken även om det mesta kändes som sunt förnuft eller något som jag hade läst förut. Även om jag har svårt för sömnbiten i boken har jag svårt att koppla ihop det med de råd hon ger på forumet. Jag kan som sagt förstå om man inte förstår kritiken om man utgår från boken även om jag har svårt för vissa delar även där. Den nya utgåvan och forumsråden kanske stämmer bättre överens, jag vet inte. Jag har bara läst den från 94 och det var ju innan SHN kom till t.ex. Jag tror inte på straff så där är vi överens. Att låta barnen var socialt delaktiga underlättar väldigt mycket.
    Det är möjligt att mycket känns som "sunt förnuft" om man har mycket erfarenhet av barn. Jag var ganska ung förstagångsmamma och kände ingen med barn, jag tyckte att det var skönt att läsa en bok som innehöll lite praktiska beskrivningar av bebis- och barnatiden och som dessutom inte var amningsromantiserande. De flesta andra "föräldraböcker" jag läst är så otroligt abstrakta, det gäller även tex jesper juul som jag iofs verkligen gillar men som aldrig kan klämma ur sig lite praktiska exempel... Sen får man ju ta till sig det man gillar och strunta i annat, som med all annan litteratur man läser
  • Yn84

Vi kanske kan få ett slut på den här diskussionen nu? Som ni, motståndare,  borde ha förstått nu så är vi, som använt oss av vissa AW-metoder, fullt kapabla till att avgöra vad som är bäst för vårt/våra barn. Vi kan således strunta i att ta till oss de vi finner opassande, korkat, onödigt etc, etc. Jag kan ju tillägga att jag själv även bläddrat i andra böcker om barns utveckling/uppfostran och har även då tagit till mig det jag tycker verkar bra, har testat vid behov och om jag insett att det inte var en bra idé förkastat det.
    Jag anser att det är viktigt för ett barn att ha fasta mat och sovtider, att få känna sig duktig, sociatl delaktig och såklart en överösas med kärlek. Jag anser att AW representerar just detta och har därför använt hennes litteratur som grund.
    Jag sympatiserar självklart inte med barnamisshandel och skulle aldrig göra något som gör att mitt barn far illa. Jag anser också att det är JAG och inte DU som vet vad som passar vår familj bäst. Här fungerade inte sömnen öht, då såg jag till att reda ut den saken. Fel? Nej fel vore att inte hjälpa barnet att få den sömn det behöver. Sömn behöver även hans föräldrar. Lika väl som vi behöver mat, kärlek etc, etc.

Så snälla tänk till innan ni slänger ur er en massa anklagelser om barnmisshandel!! Det finns garanterat barnmisshandlare även bland de som tillämpat andra eller inga metoder.

Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??