• Bergkwist85

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Barar lite nyfiken på vad ni tycker om Anna Wahlgrens metoden =)

Jag ha lite svårt att ge min sån mat på flaska, men så visade en kompis mej hur hon gjorde (A W metoden)
    funkade skit bra, hoppas det gör det i fortsättningen.

Jag håller min son i min famn, med ena hans arm låser jag fast typ vid min armbåge så jag ha hans arm på sidan av mej. men samma arm håller jag hans andra arm.
    När jag börjar ge han flaskan så ha jag ingen kontakt me han, å då åt han =D

Har ni testad nån AW-metod??? och vad tycker ni om den???

• Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??
  • Rocket Mania
    morotsland skrev 2011-10-06 10:07:49 följande:
    Och eftersom min son inte har röd rumpa så är det ok eller?
    Små spädbarn är ganska enkla egentligen. De har ett fåtal basala behov som vi som föräldrar ska tillfredsställa.

1. De behöver närhet. Det är inget hittepå utan rena fakta. Barn dör utan närhet. 
    2. De behöver mat. Rätt självklart va? Men alla barn behöver mat olika ofta. Vissa var 5 minut, andra var 5 timme. För många är matstunden även ett tillfreddställande av punkt 1.
    3. De behöver hållas varma och torra. Dvs en filt eller lite kläder. Regleras efter temperatur. Och en blöja eller liknande (eller om man EC:ar). För att barnet ska hållas rent och torrt krävs det att blöjan byts när det bajsas eller kissas i den. Ganska simpelt, väl? 

Det är väl ungefär vad ett barn under 1 år behöver. Resten är mest roligt och praktiskt lullull.

Det är tre basala behov. TRE. Inte 303. Det vore väl själva fan om vi föräldrar inte skulle kunna ta och tillfredsställa dom även om det skulle innebära att byta en blöja eller två på natten? Det är ingen som på allvar tycker att blöjan ska kollas en gång i halvtimmen men vore det hela världen om du kollade den två gånger per natt om ditt barn nu råkar vara en nattbajsare? Oftast bajsar ju barn inte på nätterna, inte efter de första månaderna i alla fall så det är ju inte så att det krävs några enorma ansträngningar heller?!

Jag tror inte du struntar i att byta på din unge av ren ondska, det är nog snarare ... ja vad ska man säga? Dumhet? En tro på att det ska vara så? Även om ditt barn sover på natten och inte har några sår måste du väl fatta att det inte är tänkt att bebisar ska ligga i sin egen avföring i flera timmar i sträck? Inga djur behandlar sina avkommor så, ska människan med den gigantiska hjärnan och den överlägsna intelligensen göra det?
  • Daeminimon
    morotsland skrev 2011-10-06 10:07:49 följande:
    Och eftersom min son inte har röd rumpa så är det ok eller?
    Ja, då är han väldigt hårdhudad, då även en helammad bebis vanligtvis skulle få röd rumpa av att ligga i bajs...
  • knisse
    Frankofilen skrev 2011-10-06 10:20:00 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt vad du vill säga?

Jag är inget AW-fan, så jag skiter i vad hon säger uppriktigt sagt. Jag litar på att jag vet vad som är bra för mitt barn. Trygghet, närhet, värme, kärlek, mat och torra blöjor är en bra början.
    du skriver att spädbans bajs inte fräter pa samma sätt. och jafg svarar att spädbarn ska man inte ens enligt aw shn kura..
    det är alltsa inte prat om spädbansbaj
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Anna60
    vittra skrev 2011-10-06 10:08:43 följande:
    Jag kan garantera dig att alla älskar sina barn. Eftersom jag jobbar med barn vars föräldrar har behandlat dem på ett rent fruktansvärt sätt och ändå älskar de alltid sina barn i grund och botten, så vill jag nog påstå att hur mycket man än misshandlat och vanvårdat sina barn, så beror det då åtminstone inte på avsaknad av kärlek. Men det klar att du vill få det till att så länge man älskar sitt barn så kan man inte göra fel. Helt jävla vansinnigt resonemang i mina ögon.
    Så du menar att  föräldrarna till de barn du arbetar med har brytt sig om att läsa Anna Wahlgrens råd?? Att det kanske är det som är problemet!? Ursäkta min okunskap men jag vägrar tro att föräldrar som misshandlar och vanvårdar sina barn ens för en sekund skulle komma på idén att söka information om alternativa uppfostringsmetoder.
  • Rocket Mania
    morotsland skrev 2011-10-06 10:12:01 följande:
    Det är så låg nivå och så oförskämd ton i den här debatten att jag drar mig ur. Anna Wahlgren framstår som en mild västanfläkt jämfört med ert människoförakt.
    Eller börjar det väckas en liten misstanke/känsla inom dig att det kanske inte är så snällt av dig som förälder att låta ditt barn ligga i sin egen skit?
  • knisse
    Anna60 skrev 2011-10-06 10:23:34 följande:
    Så du menar att  föräldrarna till de barn du arbetar med har brytt sig om att läsa Anna Wahlgrens råd?? Att det kanske är det som är problemet!? Ursäkta min okunskap men jag vägrar tro att föräldrar som misshandlar och vanvårdar sina barn ens för en sekund skulle komma på idén att söka information om alternativa uppfostringsmetoder.
    du menar att barn som har föräldrar som älskar dom inte kan vara bade mishandlade och vanvardade?
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Patricia84
    Anna60 skrev 2011-10-06 10:23:34 följande:
    Då tror du fel.
  • Patricia84
    vittra skrev 2011-10-06 09:43:36 följande:
    Tyvärr finns det ju uppenbarligen vissa som inte anser att spädbarn är människor, således har de heller inte samma rättigheter som en annan...
    Nej, det är faktiskt så det känns i många av de här diskussionerna!
  • Väntarochlängtar

Jag tycker att AW´s metoder är hemska! Skulle aldig utsätta mina barn för hennes knäppa ideér!
    Ni minns väl inslaget med barnen i liggvagen som pressades ner i madressen för sova??  Det som fick hela läkarkåren att rasa! Det kallades så fint för "solfjädern" om jag inte minns fel... 

Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??