• Firstblood

    Om skolan är för lätt...?

    Min 7-årige pojke har börjat i första klass. Han läser i det närmaste flytande. Han hanterar alla fyra räknesätten och är inte alls främmande för att förstå matematik som räknas på mellanstadiet. Han skriver bra och är i övrigt en rätt social och glad och lekinriktad pojke. I skolan skriver de siffror och bokstäver; räknar ental och läser lite för läraren. (I förskoleklassen målade barnen ibland, det var höjden av pedagogik). Han säger själv att det är för lätt. Inga som helst utmaningar. Jag har hintat läraren men denne tycks helt ointresserad. Finns det fler som känner igen detta? Vad ska man göra? Jag ställer inga orimliga krav. Att en 7-åring får relevanta utmaningar i skolan känns som en självklarhet. Jag började själv i skolan 1978. Har det hän nåt sedan dess? Man undrar.

  • Svar på tråden Om skolan är för lätt...?
  • miljarden

    Om jag var ts skulle jag skaffa en matematikbok som var mer passande för mitt barn och föreslå för läraren att han fick räkna i den.
    Lärare har fullt upp i skolan och det kan tyvärr vara svårt att hinna med att stimulera elever som ligger före när man inte ens hinner se till att alla når upp till minimikraven. Som engagerad förälder kan man ju för sitt barns skull hjälpa läraren på traven.

  • miljarden
    caliningrad skrev 2011-09-08 10:03:11 följande:
    Jo, skolan i Sverige har blivit sa vardelos att de enda barn som lar sig nanting ar de som har tillgang till engagerade foraldrar...
    Hur är det i Asien? Har alla fattiga barn på landsbygden tillgång till lika stimulerande skolgång som din dotter?
    Likabehandlingstänket som du avfärdar som onödigt, hur långt sträcker det sig i Asien? Behandlas alla barn lika väl och bemöts de med samma respekt?
  • Hertha
    caliningrad skrev 2011-09-09 06:16:58 följande:
    Hej,
    egentligen tror jag att vi haller overens om en del, aven om du , som alla andra svenskar, vagrar av ideologiska skal, att anvanda ord sasom disciplin, arbete, anstrangning, lydelse osv.

    Da kan vi prata om ording och reda istallet. Det ar punkt nr 1.

    Min dotters skola ar en internationell skola i Thailand, som det finns manga andra. 30% av skolorna i Bangkok ar internationella, dvs de foljer antingen US, IPC eller brittiskt curriculum om de ar engelskprakiga.

    Sen ar de tvungna av den thailandska lagen att "thailandisera" curriculum som maste inkludera da:
    * Thai culture
    * Thai national anthem pa morgonen
    * alla thailandska  hogtider ska firas
    * barnen maste visa respekt till lararna med "wai" och den del andra traditioner
    * barnen maste visa respekt till kungen och drottningen 

    Min dotters skola foljer det kalifornianska curriculum

    De mats ofta med US skolor och faktumet ar att min dotters skola rankade nummer 1 i matte forra aret (slutet av lagstadiet) . Da jamfordes de bland 10 000 tals skolor i USA.
    De ligger ocksa i toppen nar det galler lasning TROTS ATT NASTAN INGA BARN HAR ENGELSKA SOM MODERSMAL utan japanska, hindi, punjabi, marathi, thai, koreanska for det mesta.

    Nar det galler lasning sa anvands Jolly Phonics metoden pa nastan alla internationella skolor har.
    En method som bygger pa mycket fonologi + ar alfabetisk, istf "whole language", "dolchwords" approach som leder till dislexi, stavfel, osv...

    Just nu ar min dotter 4 och hon kan det hon hon ska kunna enligt curriculum, alltsa jag pushar inte henne pa nat satt utan det hon kan kan hon fran skolan och jag skulle saga att alla andra barn i hennes klass ligger pa samma niva ungefar.

    Hon kan:
    * kanna igen alla bokstaver,  i latinskt + thai alfabet
    * skriva alla bokstaver, sma och stora i latinskt alfabet 
    * skriva valdigt manga fornamn som hon ville kunna skriva (folk hon tycker om osv)
    * forknippa ljud och bokstav
    * gissa vilket ord man laser om hon far valja mellan flera ord (typ Cat, Hat, osv)
    * gissa forsta bokstaven pa orden
    * gissa sista bokstaven pa orden
    Min son gick på en "medioker" förskola i Sverige. Han är långt före sina klasskamrater här i Californien (vi kom i juli förra året och han går nu i Kindergarten). Här vet också de flesta föräldrar att inte lägga för mycket vikt vid skolrankningen eftersom det är ett väldigt trubbigt instrument. Till skillnad från din dotter kunde han faktiskt läsa när han var 4 och hade kunnat det ett tag, så några gissningar behövdes inte.

    Däremot så uppfattar jag dig som väldigt svensk. Du har precis samma misstro mot den svenska lärarkåren som många andra svenska föräldrar. Och den misstron lär ni ut till barnen som sedan kommer till skolan med attitydproblem Jag föreslår att om du nu inte gillar den svenska skolan antingen inte flyttar tillbaka alternativt börjar ägna dig åt hemskolning om du tror att det är så lätt att undervisa i Sverige.
  • Mammatilltvåprinsar

    Har inte läst tråden men antar att du fått det svar jag kommer ge tidigare. Enligt nya skollagen som trädde i kraft i somras är vi lärare skyldiga att hjälpa varje barn utvecklas utifrån sin nivå. Ditt barns lärare är alltså skyldig att utmana ditt barn och andra studiestarka elever precis lika mycket som att hjälpa se studiesvaga eleverna. Så det kan du kräva. Läs mer på skolverket.se.

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-09 06:16:58 följande:
    Hej,
    egentligen tror jag att vi haller overens om en del, aven om du , som alla andra svenskar, vagrar av ideologiska skal, att anvanda ord sasom disciplin, arbete, anstrangning, lydelse osv.

    Da kan vi prata om ording och reda istallet. Det ar punkt nr 1.

    Min dotters skola ar en internationell skola i Thailand, som det finns manga andra. 30% av skolorna i Bangkok ar internationella, dvs de foljer antingen US, IPC eller brittiskt curriculum om de ar engelskprakiga.

    Sen ar de tvungna av den thailandska lagen att "thailandisera" curriculum som maste inkludera da:
    * Thai culture
    * Thai national anthem pa morgonen
    * alla thailandska  hogtider ska firas
    * barnen maste visa respekt till lararna med "wai" och den del andra traditioner
    * barnen maste visa respekt till kungen och drottningen 

    Min dotters skola foljer det kalifornianska curriculum

    De mats ofta med US skolor och faktumet ar att min dotters skola rankade nummer 1 i matte forra aret (slutet av lagstadiet) . Da jamfordes de bland 10 000 tals skolor i USA.
    De ligger ocksa i toppen nar det galler lasning TROTS ATT NASTAN INGA BARN HAR ENGELSKA SOM MODERSMAL utan japanska, hindi, punjabi, marathi, thai, koreanska for det mesta.

    Nar det galler lasning sa anvands Jolly Phonics metoden pa nastan alla internationella skolor har.
    En method som bygger pa mycket fonologi + ar alfabetisk, istf "whole language", "dolchwords" approach som leder till dislexi, stavfel, osv...

    Just nu ar min dotter 4 och hon kan det hon hon ska kunna enligt curriculum, alltsa jag pushar inte henne pa nat satt utan det hon kan kan hon fran skolan och jag skulle saga att alla andra barn i hennes klass ligger pa samma niva ungefar.

    Hon kan:
    * kanna igen alla bokstaver,  i latinskt + thai alfabet
    * skriva alla bokstaver, sma och stora i latinskt alfabet 
    * skriva valdigt manga fornamn som hon ville kunna skriva (folk hon tycker om osv)
    * forknippa ljud och bokstav
    * gissa vilket ord man laser om hon far valja mellan flera ord (typ Cat, Hat, osv)
    * gissa forsta bokstaven pa orden
    * gissa sista bokstaven pa orden

    Du får ursäkta, men jag tycker inte att det är några exceptionella kunskaper för en 4-åring. Min 3½-åring kan det din dotter kan (ja, inte thai då) plus att han ljudar och avkodar. Han skriver mer än namn och det här med att veta vilka bokstäver ord börjar och slutar på kunde han innan han var 3. Han är inte det minsta exceptionell eller ovanligt begåvad. Han har bara ett väldigt intresse av former och liknande. Lillebror kommer inte att vara i närheten av formella färdigheter som 3-åring, men han kommer med största sannolikhet inte ha sämre språkkunskaper senare i alla fall för så fungerar inte "kunskapande". 

    Sedan blir jag fascinerad av att du jämför Sverige med USA. När man tittar på de undersökningar kring barns kunskaper som alla hänvisar till = PISA, så är det ju så att Sverige och USA ligger på i stort sett samma nivå (2009, som var sista undersökningen). Sverige och USA har en mer eller mindre identisk utveckling vad gäller läsförståelse = stadigt sämre under 2000-talet och resultatmässigt på "samma" plats idag. Vad gäller likvärdighet = alla barns utbildningsmöjligheter utifrån bland annat ekonomiska och sociala faktorer så ligger Sverige långt före USA. Så vad du försöker att få sagt genom att jämföra med USA vet jag faktiskt inte.  

      
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-09 09:40:05 följande:
    Sverige har gjort valet av mediokritet.

    I vad? Du har ju ett något smalt perspektiv om man säger så.

      
  • HarperSeven

    En del föräldrar har en tendens att överskatta sina barns kunskaper samtidigt som de underskattar vad andra barn i samma ålder kan. Det är nästan så att man kan läsa på FL om föräldrar som skriver att deras tvååring gör samma saker på sin skola utomlands som barn som går i trean i Sverige gör.


    I England så börjar barn skolan när de är fyra år under förutsättning att de har hunnit fyllt fyra innan 1 september.  Men är verkligen England så framstående med avseende på utbildning? Rent spontant så tror jag inte att engelsmän är de mest intelligenta och mest välutbildade människorna i världen. Så på vilket sätt har tidig skolstart gynnat engelsmännen. Jag har pratat med två lärare från England som säger att det blir väldigt jobbigt för barn som inte är redo att lära sig läsa och skriva att ändå börja skolan. De måste kämpa och traggla trots att de inte kan lära sig beroende på att de inte är mogna.

  • Hertha
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-10 09:45:04 följande:
    Du får ursäkta, men jag tycker inte att det är några exceptionella kunskaper för en 4-åring. Min 3½-åring kan det din dotter kan (ja, inte thai då) plus att han ljudar och avkodar. Han skriver mer än namn och det här med att veta vilka bokstäver ord börjar och slutar på kunde han innan han var 3. Han är inte det minsta exceptionell eller ovanligt begåvad. Han har bara ett väldigt intresse av former och liknande. Lillebror kommer inte att vara i närheten av formella färdigheter som 3-åring, men han kommer med största sannolikhet inte ha sämre språkkunskaper senare i alla fall för så fungerar inte "kunskapande". 

    Sedan blir jag fascinerad av att du jämför Sverige med USA. När man tittar på de undersökningar kring barns kunskaper som alla hänvisar till = PISA, så är det ju så att Sverige och USA ligger på i stort sett samma nivå (2009, som var sista undersökningen). Sverige och USA har en mer eller mindre identisk utveckling vad gäller läsförståelse = stadigt sämre under 2000-talet och resultatmässigt på "samma" plats idag. Vad gäller likvärdighet = alla barns utbildningsmöjligheter utifrån bland annat ekonomiska och sociala faktorer så ligger Sverige långt före USA. Så vad du försöker att få sagt genom att jämföra med USA vet jag faktiskt inte.  

      
    Din son låter som min . Jag brukar också säga att det är hans intresse för former som lärde honom att läsa tidigt. Vi brukade gå och titta på skyltar när han var 2 så redan då kunde han känna igen trianglar i olika lutningar. Han la 25-bitarspussel som 2,5-åring, något jag också tror beror på att han såg formen. Nu är han 5 och kan bygga lego efter ritningar till 7-8-åringar.

    Hans lillebror har HELT andra intressen, han är nu 3 och kan inte lägga 12-bitarspussel. Han känner igen typ första bokstaven i sitt namn och kan räkna till 10 på engelska och svenska men det är typ allt. Å andra sidan är han superduktig på att klättra och vet precis var hans kropp börjar och slutar. Något storebror fortfarande inte har koll på.
  • Lena
    Firstblood skrev 2011-09-06 23:03:31 följande:
    För mig handlar det inte om att varken mina egna barn eller andra barn ska "kunna" mycket i så tidig ålder som möjligt. Det jag är ute efter är att barn som börjar i skolan måste mötas på sin nivå. Tyvärr så kör man alla över en kam på min sons skola. Ett barn som kan och vet mycket ska ju tidigt tas tillvara och utmanas så intresset växer. Precis som ett barn som har det svårt ska uppmärksammas tidigt och stödjas för att kunna utvecklas. Det sistnämnda är vi bra på, men de "duktiga"?
    Sverige är notoriskt dåliga på att ta hand om de duktiga. Lycka till med att få en förändring!
  • Kajee

    Folk har en förmåga att haka upp sig på mätbara kunskaper som de enda kunskaper som är värda någonting. I framtiden är det inte de mätbara kunskaperna som kommer att vara viktigast.

    Läs gärna om Johannes Lunneblads (universitetslektor på institutionen för pedagogik, kommunikation   och lärande vid Göteborgs universitet) forskning 

      eller

    Tomas Krokmarks (professor i pedagogik och ansvarig för Akademin för skolnära forskning och utveckling vid HLK) blogg. 
     

    Kunskap är inte så enkelt som att kunna räkna 1+1 eller rabbla upp samtliga svenska landskap innantill. Kanske borde man också läsa nya Läroplanen Lgr 11 och lära sig förstå den nya tanken med entrepenörskap innan man uttalar sig om vad kunskap innebär.

    Jag är väldigt övertygade om att alla de pedagoger som finns ute i verkligheten har lite mer koll på vad kunskapssynen idag innebär än alla hobbypedagoger som analyserar framför datorn därhemma.  
     


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?