Malena C skrev 2011-09-06 05:56:56 följande:
Flytta inte tillbaka till Sverige "Caliningrad". Nästan vilket annat västeuropeiskt land som helst ligger cirka tre år före Sverige hela vägen genom grundskolan eftersom man börjar så mycket tidigare. Det finns många saker i Sverige som är fantastiskt men just skolan håller väldigt låg nivå kunskapsmässigt. andra saker i skolan är bättre i den Svenska skolan men de är dåliga på att fånga upp begåvade barn och de börjar väldigt sent.
Det är ett av huvudskälen till att jag tvekar att flytta hem. Vår son börjar skolan i Januari. Då är han drygt 2.5 år och även om jag varit orolig känner jag att han börjar bli klar för det.
Åren mellan 2-7 suger barn i sig kunskap som svampar. Framförallt språkligt och i Sverige kastar man bort den den tiden.
Det man gör i förskoleklass i Sverige började vårt dagis med för ett år sedan och vår son älskar att klippa, klistra och måla och skapa olika saker från allt från toarullar till det man hittar i naturen. Nu övar han intensivt på att räkna alldeles av sig själv. Han är två år och fyra månader. Jag tror inte han är exeptionell på något sätt. Jag tror att de flesta barn har mycket större kapacitet än vi förstår och en hunger efter kunskap. Om man ska behöva sitta och ha tråkigt i skolan dödar man ju den hungern.
Jag håller med om att man borde kunna arbeta mer aktivt för vissa kunskaper inom förskolans ram. Däremot måste det väl skilja enormt på en skola för barn som är 2 eller 7 år.
Jag vet att det går att lära 2-åringar läsa, lättaste m,h,a känna igen hela ord. Dock är väl 7-åringen överlägsen gällande förmågan att sitta tyst på en stol, tillgodogöra sig innehållet i det någon säger och rent motoriskt med fin och grovmotorik.
Att lära sig ett språk som barn handlar väl dessutom mycket om att lyssna och härma. Det behöver man ju inte sitta på skolbänken för att göra.