Malena C skrev 2011-09-11 07:58:43 följande:
Skolan skiljer sig en hel del mellan olika länder och det finns väl för och nakdelar med allt. Här i Belgen börjar man mellan 2.5 och 3 år och det har jag varit väldigt tveksam till men jag tror vi har hittat en bra lösning för vår son och jag ser att han lär sig massor tack vare ett engagerat dagis med en bra blandning av fri lek och pedagogisk verksamhet. Han lär sig definitivt bättre tilsammans med andra barn och gillar tanken på att man tar till vara barns begåvning och ger dem mycket stimulans redan när de är små. jag har uppfattningen från svenska vänner med barn på dagis att den pedagogiska verksamheten inte har ett mål och att de är understimulerade men det skiljer sig väl från dagis till dagis. Vi har hittat en skola där de är sju elever i min sons klass. Här finns klasser med mellan 20 och 30 2.5 till 3-åringar på en lärare och det tycker jag är rent vansinne. Om inte pedagogiskt så rent säkerhetsmässigt.
Problemen med den svenska skolan tycker jag är att kvaliteten varierar så starkt sedan skolan blev kommunaliserad. När jag jobbade på högstadiet var det stor skillnad kunskapsmässigt mellan eleverna beroende på vilket mellanstadium de kom från. Det ser ut som den nya skolplanen är bättre men jag vet att de elever som lämnade vårt högstadium hade betydligt lägre kunskapsnivå än motsvarande ålder ibåde Tyskland och Belgien. En av orsakerna tror jag är att vi under lång tid i Sverige har haft fokus på att lära sig söka information och infört en massa pedagogiska metoder. Jag tror på katederundervisning och friare former enbart när klassdynamiken tillåter. Jag tycker dessutom att pedagogik i mångt och mycket är ett flumämne. Av alla lärarkolloegor jag haft, både med formel examen och utan, så är det de som är personliga auktoriteter med humor som varit bra lärare. Ordning och reda i kombination med humor och och ett respektfullt bemötande av varje elev och ett personligt engagemang gör en bra lärare. Om läraren sedan har en passion för sitt ämne så lär sig eleverna bättre oavsett om de är begåvade eller inte.
Om jag fick bestämma över lärarutbildningen skulle alla ha en master i sitt huvudämne och pedagogiken skulle enbart bestå av praktik under ledning av en erfaren lärare med goda resultat.
När min mamma gick ut nian kunde hon allt man lär sig på den mest allmänna linjen på gymnasiet idag och hon var inte unik. Hon var redo att försörja sig själv om det behövdes. Jag har svenska kollegor som bara 90-talets grundskola i botten och de kan inte ens sitt eget språk ordentligt. Om de klarar procenträkning så stannar det också där och de är inte obegåvade - bara illa undervisade. Jag hoppas det är förändring på gång. Min man har Bekgisk grundskola i botten och en yrkesutbildning ovanpå det. han läste samam matematik i grundskolan som jag gjorde på gymnasiet. Jag tycker detta är en förolömpning mot svenska barn. Vi borde ge dem en bättre start som håller internationellt.
Tja, jag vet inte riktigt. En hel del av vad du skriver känns inte särskilt verklighetsförankrat. Tittar man på läsning/läsförståelse som man la prioritet på i PISA 2009, så var resultaten mellan svenska och tyska elever inte signifikant = mycket likvärdigt resultat. Samma sak gäller Storbritannien och Frankrike exempelvis. Att ålder för skolstart och "katederundervisning" skulle vara avgörande avfärdar PISA rätt kraftfullt med tanke på resultaten som helhet.....om man tittar på alla deltagande länder, deras resultat och den pedagogiska verksamheten. Om pedagogik bara är flum så borde inte ett land som exempelvis Nya Zeeland stå ut så markant positivt, tvärtom. Belgiska elever presterar bättre än Sverige generellt, så därifrån har vi säkert något att lära men frågan är vad? Belgien hade rätt hög andel elever som presterade riktigt lågt och dessutom så hade socioekonomisk bakgrund stor betydelse för elevernas resultat.......vilket är något att sträva bort ifrån, eller hur? vad gäller svenska elever och deras läsförmåga så är det som oroar mest att vi från 2000 (bra mycket senare än du och jag och våra jämnåriga gick i skolan) gått från att varit i topp till att år 2009 vara ett medelland - tillsammans med Storbritannien, Tyskland, Frankrike etc. Det är alltså en rätt nylig, signifikant försämring.
Vad gäller katederundervisning som du tror starkt på. Tja, i vissa situationer överlägset som när man exempelvis modellerar. Som mer "ständig" undervisningsform? Nej. Varför? För att man om något då har extremt svårt att individualisera. Jag tror däremot på en styrd undervisning där man verkligen ger eleverna redskapen de behöver. Där har vi missat många gånger......och inte bara svenskar ska tilläggas. Intressant med tanke på diskussionen är att det i GP idag var en insändare från en pensionerad matematikadjunkt som ondgjorde sig över Reinfeldts puffande för mer katederundervisning i matematik. Han ansåg att det inte alls var en framkomlig väg i matematikämnet utan att vad elever idag är dåliga på är att ta tid att fundera och reflektera och på så sätt faktiskt lösa problem, och att det för det behövs just reflektionstid och inte minst samtal på ett annat sätt än genom envägskommunikation.
Jag tycker helt enkelt ditt perspektiv och resonemang är för smalt och därmed felaktigt....men det är min personliga uppfattning självklart.