• Firstblood

    Om skolan är för lätt...?

    Min 7-årige pojke har börjat i första klass. Han läser i det närmaste flytande. Han hanterar alla fyra räknesätten och är inte alls främmande för att förstå matematik som räknas på mellanstadiet. Han skriver bra och är i övrigt en rätt social och glad och lekinriktad pojke. I skolan skriver de siffror och bokstäver; räknar ental och läser lite för läraren. (I förskoleklassen målade barnen ibland, det var höjden av pedagogik). Han säger själv att det är för lätt. Inga som helst utmaningar. Jag har hintat läraren men denne tycks helt ointresserad. Finns det fler som känner igen detta? Vad ska man göra? Jag ställer inga orimliga krav. Att en 7-åring får relevanta utmaningar i skolan känns som en självklarhet. Jag började själv i skolan 1978. Har det hän nåt sedan dess? Man undrar.

  • Svar på tråden Om skolan är för lätt...?
  • Rae

    Är det så hemskt att se till att de som verkligen kan får kunna men att man samtidigt försöker få de som inte kan att må väl? Det är oerhört jobbigt för många barn att alltid uppleva att de inte klarar sig så bra i klassrummet, många ger upp! Jag vet att till och med lärare har sagt till mina elever (som går på högstadiet) att de aldrig kommer klara betyget G, detta hände när en elev gick i 7:an, tror du hon ens försökte sen?!

  • caliningrad
    Rae skrev 2011-09-07 10:44:37 följande:
    Är det så hemskt att se till att de som verkligen kan får kunna men att man samtidigt försöker få de som inte kan att må väl? Det är oerhört jobbigt för många barn att alltid uppleva att de inte klarar sig så bra i klassrummet, många ger upp! Jag vet att till och med lärare har sagt till mina elever (som går på högstadiet) att de aldrig kommer klara betyget G, detta hände när en elev gick i 7:an, tror du hon ens försökte sen?!
    Hej!
    Det beror helt pa vilken slags uppfostran hon har fatt. Om hon aldrig upplevd frustration tidigare, har hon lart sig att ge upp, och att det inte finns nat varde i ANSTRANGNINGEN, ARBETET, har hon lart sig att hon kommer att fa en lika bra framtid oavsett vad hon gor eller inte gor i skolan sa tror jag inte att hon ens forsokte, indeed.

    Detta paminner mig om  ett samtal som jag nyligen haft med en svensk van som berattade for mig att pa hans dotterskola valjer man inte ut en skol Lucia eftersom de andra barnen sm inte blev utvalda inte klarade frustrationen....

    LIKABEHANDLING

    Jag tycker att det ar viktigare att skolan funderar pa undervisning av fundamentala amnen istf likabehandling och andra flummerier...

    Da kanske skulle ha denna flicka fatt en chans att klara sig... 
  • nyfiken flax

    Hej,

    nej det har inte hänt nåt sen vi gick i skolan, min pojke har det urtrist i skolan utöver att han älskar all slags matte och att rita. Utmaningar - nej, finns ej. Jag tror det är så för många barn, det är så lätt att tro att ens barn är unikt men jag gissar att det är rätt många barn som kan läsa o skriva o räkna osv när de börjar skolan. Nu går han i tvåan. I fsk o ettan sa vi att det skulle bli bättre. Han höll ut. Men det blir inte bättre. Han kan redan allt som de enligt planen ska lära sig i tvåan. Hans lärare säger att skolan kommer passa honom bättre i högstadiet. Så länge ska han ha tråkigt eller vadå? (Iofs tror jag att det kommer bli bättre när de börjar med engelska för det kan han inte mycket alls)

    Skolsköterskan sa att smarta barn ofta har problem i skolan. I extrema fall där de inte alls "passar in" i skolan testar man barnen och då kan man få fram vad de behöver för att trivas i skolan. Men i de flesta fall är det bara så att de har allmänt tråkigt och då är det upp till varje lärares "välvilja" och intresse att anpassa undervisning till barnet.

    Vår lärare säger att visst kan han få anpassade uppgifter. Men FÖRST måste han göra allt tråkigt. Problemet är att det går väldigt trögt när han gör saker som är påtvingade och utan utmaning (typ skriva av texter och sånt som de håller på mycket med nu). Och då säger läraren "han visar inte att han kan, då får han inga roligare uppgifter"

    Nåväl, jag tänker inte sluta ha dialog med läraren, vi får se hur det går....

    Det där med att flytta upp en klass - beror på hur man går ihop socialt med de större barnen - och hur kommer det bli socialt när de börjar hgstadiet osv. Man får tänka i förväg. Det allra viktigaste i skolan är att man har kompisar tycker jag.

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-07 11:46:07 följande:
    Hej!
    Det beror helt pa vilken slags uppfostran hon har fatt. Om hon aldrig upplevd frustration tidigare, har hon lart sig att ge upp, och att det inte finns nat varde i ANSTRANGNINGEN, ARBETET, har hon lart sig att hon kommer att fa en lika bra framtid oavsett vad hon gor eller inte gor i skolan sa tror jag inte att hon ens forsokte, indeed.

    Detta paminner mig om  ett samtal som jag nyligen haft med en svensk van som berattade for mig att pa hans dotterskola valjer man inte ut en skol Lucia eftersom de andra barnen sm inte blev utvalda inte klarade frustrationen....

    LIKABEHANDLING

    Jag tycker att det ar viktigare att skolan funderar pa undervisning av fundamentala amnen istf likabehandling och andra flummerier...

    Da kanske skulle ha denna flicka fatt en chans att klara sig... 
    Du får ursäkta men ditt resonemang skrämmer mig. Vet du överhuvudtaget vad likabehandlingsplaner handlar om? Barn är individer med rättigheter precis som vuxna. Barn har på samma sätt som vuxna rätt till sin integritet.

    Och tror du på fullaste allvar att man beslutat att inte ha skolval av lucia för att de som inte blir valda blir så frustrerade?! 
  • Flickan och kråkan
    nyfiken flax skrev 2011-09-07 14:27:27 följande:
    Han kan redan allt som de enligt planen ska lära sig i tvåan. Hans lärare säger att skolan kommer passa honom bättre i högstadiet. Så länge ska han ha tråkigt eller vadå? (Iofs tror jag att det kommer bli bättre när de börjar med engelska för det kan han inte mycket alls)


    Här gör läraren eller skolan eller både och helt fel! Kursplanerna talar INTE om vad eleverna ska kunna i år 2. Kursplanerna talar om vad det centrala innehållet ska vara under år 1-3, 4-6 och år 7-9. För år 6 och år 9 finns betygskriterier från E-A, där E kan ses som minimumkrav på det eleverna ska kunna. För år 3 finns "Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av år 3". Det finns alltså på inget vis något som begränsar uppåt. Man blir inte färdig i år 2, lika lite som man blir färdig i år 9. Läs på läro- och kursplanerna och se till att din son får jobba med det han har rätt till.   

  • Rix

    Undrar varför C funderar på att ens flytta tillbaka till detta U-land. Allt går att utveckla och göra bättre men alla behöver inte bli forskare eller dyl. Barn ska bemötas på den nivån dom är punkt slut. Likabehandlingsplaner är jätteviktiga för alla i skolan och ger barnen en kunskap de kan ta med sig i framtiden.

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-07 15:23:34 följande:
    Du får ursäkta men ditt resonemang skrämmer mig. Vet du överhuvudtaget vad likabehandlingsplaner handlar om? Barn är individer med rättigheter precis som vuxna. Barn har på samma sätt som vuxna rätt till sin integritet.

    Och tror du på fullaste allvar att man beslutat att inte ha skolval av lucia för att de som inte blir valda blir så frustrerade?! 
    Hej!
    Barn ar omyndiga. De har inte precis samma rattigheter. De far inte dricka alkohol, kora bil, rosta osv. Visste du inte det?
    De har rattigheter att fa omsorg, i princip bra undervisning i skolan, tyvarr respekteras inte denna rattighet i manga lander. De har skyldigheter att hedra sina foraldrar och larare.  

    Ang lucia fick jag hora det from en svensk kompis som pendlar mellan Sverige och Thailand och som har en dotter som precis borjade nollan och som ocksa har utrist som helst. Han sa till mig:"M. var sa ledsen, hon trodde att hon skulle lara sig nanting i skolan! Men de bara leker i stallet, precis som pa dagis."

    Barnen i Sverige har valdigt manga rattigheter, men inte att lara sig tyvarr. En del "pedagoger" har inte forstatt att svenska barn ocksa har en hjarna.

     
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-08 04:35:46 följande:
     
    Hej!
    Barn ar omyndiga. De har inte precis samma rattigheter. De far inte dricka alkohol, kora bil, rosta osv. Visste du inte det?
    De har rattigheter att fa omsorg, i princip bra undervisning i skolan, tyvarr respekteras inte denna rattighet i manga lander. De har skyldigheter att hedra sina foraldrar och larare.  

    Ang lucia fick jag hora det from en svensk kompis som pendlar mellan Sverige och Thailand och som har en dotter som precis borjade nollan och som ocksa har utrist som helst. Han sa till mig:"M. var sa ledsen, hon trodde att hon skulle lara sig nanting i skolan! Men de bara leker i stallet, precis som pa dagis."

    Barnen i Sverige har valdigt manga rattigheter, men inte att lara sig tyvarr. En del "pedagoger" har inte forstatt att svenska barn ocksa har en hjarna.

     
    Ja, de är omyndiga och underkastade vuxenvärldens maktutövning vilket om något ställer högre krav på oss vuxna än tvärtom att respektera det de flesta av oss anser vara mänskliga rättigheter vad gäller våra barn. Att dricka alkohol skulle jag inte säga är en mänsklig rättighet även om jag anser att man som vuxen bör ha det fria valet att välja huruvida man vill nyttja denna drog eller inte. Att få sin integritet respekterad oavsett kön, trosuppfattning, sexuell läggning, nationell bakgrund och slippa kränkande behandling, det är däremot en mänsklig rättighet som gäller såväl barn som vuxna. Anser man inte det så har man väl om något missat att barn har en hjärna?

    Det diskuterades problemlösning tidigare i tråden. De flesta kan nog genom logiskt resonemang och genom att använda enkla strategier för tolkning se varför man ur pedagogisk vinkel fattar beslutet att inte ordna val av skollucia. Självklart handlar det inte om att de som inte blir valda inte kan hantera frustrationen

    Om man inte tycker att sitt barn får den undervisning det har rätt till enligt lag, så ser man till att läsa på läro- och kursplan och tar ett samtal med lärare och rektor. Att sitta hemma och oja sig, kommer man inte långt med.             
  • JeckaH
    Noran skrev 2011-09-05 22:28:00 följande:
    Konstigt att det kan vara så låg nivå på vissa skolor. Min sons förskoleklasslärare sa att alla kunde läsa när dom gick ut förskoleklassen förra året. Dom verkar ha samma ambition det här året. Hoppas att även dom som kan läsa från början får utmaningar och lära sig nya saker. Så i 1 klass borde dom ha kommit betydligt längre.
    Blir som lärare ordentligt upprörd över vad du skriver. I förskoleklassen finns inga uppnåendemål, dvs att förskoleklassen inte är till för att lära sig att läsa osv. Det är väldigt många just 6åringar som har det svårt med koncentration, motorik och det känslomässiga (utvecklingspsykologi). Därför ska man inte ställa de kraven på en 6åring, risken är då för stor att allt för många 6åringar får dåligt självförtroende och börjar tycka illa om skolan redan från början.

    Däremot ska man möta varje elevs behov efter just varje elevs behov, dvs att man ger utmaningar där de behövs och är önskade av barnet själv. Det ska finnas möjligheter till övningar i både språk och matematik som passar alla! Det kan man kräva!
  • Flickan och kråkan

    Det finns massor i den svenska skolan som skulle behöva förbättras, liksom i de flesta skolsystem. Om man tror att problemet i Sverige är likabehandlingsplaner och brist på skolluciaval så tar jag mig för pannan. Inget svenskt barn ska behöva känna att det inte blir utmanat. Alla barn har rätt att få undervisning på den nivå de befinner sig och det står i skol- och kursplaner. Att bli utmanad intellektuellt hindras inte av att vuxenvärlden tar ställning för frågor som rör allas lika värde. 

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?