caliningrad skrev 2011-09-08 04:35:46 följande:
Hej!
Barn ar omyndiga. De har inte precis samma rattigheter. De far inte dricka alkohol, kora bil, rosta osv. Visste du inte det?
De har rattigheter att fa omsorg, i princip bra undervisning i skolan, tyvarr respekteras inte denna rattighet i manga lander. De har skyldigheter att hedra sina foraldrar och larare.
Ang lucia fick jag hora det from en svensk kompis som pendlar mellan Sverige och Thailand och som har en dotter som precis borjade nollan och som ocksa har utrist som helst. Han sa till mig:"M. var sa ledsen, hon trodde att hon skulle lara sig nanting i skolan! Men de bara leker i stallet, precis som pa dagis."
Barnen i Sverige har valdigt manga rattigheter, men inte att lara sig tyvarr. En del "pedagoger" har inte forstatt att svenska barn ocksa har en hjarna.
Ja, de är omyndiga och underkastade vuxenvärldens maktutövning vilket om något ställer högre krav på oss vuxna än tvärtom att respektera det de flesta av oss anser vara mänskliga rättigheter vad gäller våra barn. Att dricka alkohol skulle jag inte säga är en mänsklig rättighet även om jag anser att man som vuxen bör ha det fria valet att välja huruvida man vill nyttja denna drog eller inte. Att få sin integritet respekterad oavsett kön, trosuppfattning, sexuell läggning, nationell bakgrund och slippa kränkande behandling, det är däremot en mänsklig rättighet som gäller såväl barn som vuxna. Anser man inte det så har man väl om något missat att barn har en hjärna?
Det diskuterades problemlösning tidigare i tråden. De flesta kan nog genom logiskt resonemang och genom att använda enkla strategier för tolkning se varför man ur pedagogisk vinkel fattar beslutet att inte ordna val av skollucia. Självklart handlar det inte om att de som inte blir valda inte kan hantera frustrationen
Om man inte tycker att sitt barn får den undervisning det har rätt till enligt lag, så ser man till att läsa på läro- och kursplan och tar ett samtal med lärare och rektor. Att sitta hemma och oja sig, kommer man inte långt med.