• Firstblood

    Om skolan är för lätt...?

    Min 7-årige pojke har börjat i första klass. Han läser i det närmaste flytande. Han hanterar alla fyra räknesätten och är inte alls främmande för att förstå matematik som räknas på mellanstadiet. Han skriver bra och är i övrigt en rätt social och glad och lekinriktad pojke. I skolan skriver de siffror och bokstäver; räknar ental och läser lite för läraren. (I förskoleklassen målade barnen ibland, det var höjden av pedagogik). Han säger själv att det är för lätt. Inga som helst utmaningar. Jag har hintat läraren men denne tycks helt ointresserad. Finns det fler som känner igen detta? Vad ska man göra? Jag ställer inga orimliga krav. Att en 7-åring får relevanta utmaningar i skolan känns som en självklarhet. Jag började själv i skolan 1978. Har det hän nåt sedan dess? Man undrar.

  • Svar på tråden Om skolan är för lätt...?
  • Flickan och kråkan
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-08 12:58:10 följande:

    Jag kan tycka att det är väldigt synd att svenska elevers kunskaper i olika ämnen sjunker i internationella studier. Och jag tror personligen det behövs mer än just en ny läroplan för att uppnå detta. På så sätt tycker jag att Caliningrad har rätt.      



    Läro- och kursplanerna är bra. Även LPO-94 som var tidigare var bra. Implemeteringen av vissa delar har dock varit bristfällig. Som svensklärare är jag och de kollegor jag jobbar med bekymrade över hur man jobbar med läsning och framför allt läsförståelse. Den finns en gammal tradition att läsförståelse och fördjupad läsförmåga är något som kommer automatiskt bara man läser....och det är fel. För vissa gör det det, för många inte. Bänkbok är ett ord som ger mig kalla kårar. Å andra sidan så var "bänkboks-metodiken" den förhärskande även då jag gick i skolan och det var innan läsförståelsen bland svenska elever sjönk generellt så problemet är mer komplext än så. Det handlar mycket om vad barn gör utanför skolan också.....och vad föräldrarna gör med sina barn. Det är spännande att många jämför med sin egen skolgång. Jag ser tvärtom att det har hänt mycket. Jag ser ju utan tvekan att de mycket få elever jag gett betyget MVG i år 9 har enormt mycket mer omfattande och framför allt mer fördjupade kunskaper än vad jag hade i samma ålder....med betyget 5. I jämförelse sysslade jag mycket lite med att  tolka, analysera och diskutera....inte minst med någon form av systematik. Metakognition var inte heller något jag var medveten om eller reflekterade över. 

    De problem som finns i svensk skola löser man inte genom att backa 50 år vad gäller kunskap om inlärning, utveckling och hur vi möter barn.     
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 13:25:27 följande:
    Läro- och kursplanerna är bra. Även LPO-94 som var tidigare var bra. Implemeteringen av vissa delar har dock varit bristfällig. Som svensklärare är jag och de kollegor jag jobbar med bekymrade över hur man jobbar med läsning och framför allt läsförståelse. Den finns en gammal tradition att läsförståelse och fördjupad läsförmåga är något som kommer automatiskt bara man läser....och det är fel. För vissa gör det det, för många inte. Bänkbok är ett ord som ger mig kalla kårar. Å andra sidan så var "bänkboks-metodiken" den förhärskande även då jag gick i skolan och det var innan läsförståelsen bland svenska elever sjönk generellt så problemet är mer komplext än så. Det handlar mycket om vad barn gör utanför skolan också.....och vad föräldrarna gör med sina barn. Det är spännande att många jämför med sin egen skolgång. Jag ser tvärtom att det har hänt mycket. Jag ser ju utan tvekan att de mycket få elever jag gett betyget MVG i år 9 har enormt mycket mer omfattande och framför allt mer fördjupade kunskaper än vad jag hade i samma ålder....med betyget 5. I jämförelse sysslade jag mycket lite med att  tolka, analysera och diskutera....inte minst med någon form av systematik. Metakognition var inte heller något jag var medveten om eller reflekterade över. 

    De problem som finns i svensk skola löser man inte genom att backa 50 år vad gäller kunskap om inlärning, utveckling och hur vi möter barn.     
    det ar val klart att det inte gar automatiskt att lasa ?!?! 
    det kravs valdigt mycket arbete och ovande. Ar det nagra i Sverige som pastar alltsa att det kommer in automatiskt ??

    Undrar hur man kan tycka att barnen reflekterar battre nu an forr nar samtidigt man erkanner att de forstar vad de laser samre. Men som du sager, det ror sig om mycket fa elever som far MVG enligt dina kriterier.
  • caliningrad

    Forresten sa kan min dotter naturligtivis inte analysera Baudelaire (!) men hon kan faktiskt klaga nar jag spelar for mycket Chopin och brista ut: Jag vill lyssna pa Mozart!

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-08 13:32:31 följande:
    det ar val klart att det inte gar automatiskt att lasa ?!?! 
    det kravs valdigt mycket arbete och ovande. Ar det nagra i Sverige som pastar alltsa att det kommer in automatiskt ??

    Undrar hur man kan tycka att barnen reflekterar battre nu an forr nar samtidigt man erkanner att de forstar vad de laser samre. Men som du sager, det ror sig om mycket fa elever som far MVG enligt dina kriterier.
    Ursäkta om jag uttrycker mig otydlig. Jag tror inte du och jag menar samma sak med automatisering. Man har jobbat mycket och strategiskt med ren läsinlärning under de första åren. Under de följande åren har det funnits en tendens att "lämna" själva läsförståelsebiten åt eleverna att själva automatisera. Man har läst och pratat och skrivit om böcker, men i hög utsträckning inte aktivt arbetat med lässtrategier som kopplingar och inte minst inferens. För många läsare så utvecklas det per automatik eftersom vi i vår strävan att förstå utvecklar strategier. Men det finns ju många barn som inte är "läsare" och många barn som inte utvecklar dessa strategier trots att de läser.

    Jag är inte säker på att du vet vad detta verkligen innebär eftersom du tidigare ansåg att detta är något som finns inskrivet i din 4-årings kursplan och att det är något hon och hennes jämnåriga behärskar om något år. Det är jag rätt övertygad om att de inte gör.

    För att kunna avgöra vilka kunskaper och färdigheter som förbättras/försämrats under längre tid så måste samma kunskaper och färdigheter efterfrågas och bedömas. Inte minst måste vi göra samma tolkning av vad vi anser att de olika kunskaps- färdighetsnivåerna faktiskt innebär. Ditt resonemang känns väldigt naivt.            
  • jordgubbe0812
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 13:25:27 följande:

    De problem som finns i svensk skola löser man inte genom att backa 50 år vad gäller kunskap om inlärning, utveckling och hur vi möter barn.     

    Det jag menade var att det är bra att det kommit en ny läroplan. Jag ser genast på min dotters förskola att de arbetar mer fokoserat kring olika aktiviteter.  Däremot tror att det behövs betydligt mer än denna läroplan för att vända trenden, att sverige för varje år sjunker i internationella mått. Vilket jag tycker är ett problem även om säkert mycket förändras till det bättre.  

    Man kan lära på så många olika sätt och jag tycker att förskolan i sverige är en bra ide. Man kan göra så mycket roliga saker som är lärorika utan att sitta sitll och lyssna. Samla byggkomponter i skogen för att bygga olika saker har varit ett projekt i veckan. Jag tycker sådana projekt är strålande och skulle inte drömma om att vilja ha min 3-åring i förskolan.

       
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-08 13:34:25 följande:
    Forresten sa kan min dotter naturligtivis inte analysera Baudelaire (!) men hon kan faktiskt klaga nar jag spelar for mycket Chopin och brista ut: Jag vill lyssna pa Mozart!

    Ser du skillnaden på de kunskaper och förmågor som krävs för det ena och det andra. Det är mer avancerat att analysera "Nöff nöff Benny" (barn-/bilderbock för små barn) än att känna igen och kunna skilja två olika fenomen. Det ena handlar om någon form av utantillinlärning, det andra kräver en helt annan kognition, eller hur? Att det skulle vara "för sent" i år 1-3 (svenskt skolsystem) som du påstod tidigare blir lite absurt.
  • Flickan och kråkan
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-08 13:54:15 följande:

    Det jag menade var att det är bra att det kommit en ny läroplan. Jag ser genast på min dotters förskola att de arbetar mer fokoserat kring olika aktiviteter.  Däremot tror att det behövs betydligt mer än denna läroplan för att vända trenden, att sverige för varje år sjunker i internationella mått. Vilket jag tycker är ett problem även om säkert mycket förändras till det bättre.  

    Man kan lära på så många olika sätt och jag tycker att förskolan i sverige är en bra ide. Man kan göra så mycket roliga saker som är lärorika utan att sitta sitll och lyssna. Samla byggkomponter i skogen för att bygga olika saker har varit ett projekt i veckan. Jag tycker sådana projekt är strålande och skulle inte drömma om att vilja ha min 3-åring i förskolan.

       

    Ja, håller med dig helt och hållet.
  • jordgubbe0812
    caliningrad skrev 2011-09-08 13:34:25 följande:
    Forresten sa kan min dotter naturligtivis inte analysera Baudelaire (!) men hon kan faktiskt klaga nar jag spelar for mycket Chopin och brista ut: Jag vill lyssna pa Mozart!

    Vad vill du ha sagt. Att ditt barn vid 4 års ålder kan uttrycka önskemål om att lyssna på något annat?

    Det kan min tjej med, utan skolgång och trots att hon har en språkförsening och är ett år yngre.

     En 4-åring kan säkert räkna med de 4 olika räknesättet men han lär inte räkna på sanmma sätt och kunna lösa samma problem som de gör på mellanstadiet i sverige.     

      
  • vinkelslip
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 13:54:28 följande:
    Oj vad många bra saker du har skrivit i den här tråden!
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-08 10:09:08 följande:
    vilken trams!
    Du får tycka vad du vill och det gör du ju. Så gör också massor av människor som inte vet vad de pratar om, för skola och förskola tycks vara något som alla verkar veta allt om. Från Svensson som gnäller hemma i soffan till vår egen skolminister tycks ha märkligt vetande både hit och dit.

    Vi lärare i förskola och skola med pedagogisk universitetsexamen och åratal av arbetslivserfarenhet, lektorer och doktorer i pedagogik och barnpsykologi och övriga inom universitetsvärlden och skolvärlden och all modern vetenskap har alltså fel. Och du har rätt...

    DET låter faktiskt som riktigt trams om du frågar mig.
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?