caliningrad skrev 2011-09-08 13:32:31 följande:
det ar val klart att det inte gar automatiskt att lasa ?!?!
det kravs valdigt mycket arbete och ovande. Ar det nagra i Sverige som pastar alltsa att det kommer in automatiskt ??
Undrar hur man kan tycka att barnen reflekterar battre nu an forr nar samtidigt man erkanner att de forstar vad de laser samre. Men som du sager, det ror sig om mycket fa elever som far MVG enligt dina kriterier.
Ursäkta om jag uttrycker mig otydlig. Jag tror inte du och jag menar samma sak med automatisering. Man har jobbat mycket och strategiskt med ren läsinlärning under de första åren. Under de följande åren har det funnits en tendens att "lämna" själva läsförståelsebiten åt eleverna att själva automatisera. Man har läst och pratat och skrivit om böcker, men i hög utsträckning inte aktivt arbetat med lässtrategier som kopplingar och inte minst inferens. För många läsare så utvecklas det per automatik eftersom vi i vår strävan att förstå utvecklar strategier. Men det finns ju många barn som inte är "läsare" och många barn som inte utvecklar dessa strategier trots att de läser.
Jag är inte säker på att du vet vad detta verkligen innebär eftersom du tidigare ansåg att detta är något som finns inskrivet i din 4-årings kursplan och att det är något hon och hennes jämnåriga behärskar om något år. Det är jag rätt övertygad om att de inte gör.
För att kunna avgöra vilka kunskaper och färdigheter som förbättras/försämrats under längre tid så måste samma kunskaper och färdigheter efterfrågas och bedömas. Inte minst måste vi göra samma tolkning av vad vi anser att de olika kunskaps- färdighetsnivåerna faktiskt innebär. Ditt resonemang känns väldigt naivt.