Flickan och kråkan skrev 2011-09-09 06:03:43 följande:
Jag är jättenyfiken på hur man arbetar med lässtrategier och framför allt inferens i det system ni har. Berätta gärna, för jag är genuint intresserad. Kan ju vara så att er skola har ett fantastiskt sätt att arbeta med just det.....eller inte.
Hej,
egentligen tror jag att vi haller overens om en del, aven om du , som alla andra svenskar, vagrar av ideologiska skal, att anvanda ord sasom disciplin, arbete, anstrangning, lydelse osv.
Da kan vi prata om ording och reda istallet. Det ar punkt nr 1.
Min dotters skola ar en internationell skola i Thailand, som det finns manga andra. 30% av skolorna i Bangkok ar internationella, dvs de foljer antingen US, IPC eller brittiskt curriculum om de ar engelskprakiga.
Sen ar de tvungna av den thailandska lagen att "thailandisera" curriculum som maste inkludera da:
* Thai culture
* Thai national anthem pa morgonen
* alla thailandska hogtider ska firas
* barnen maste visa respekt till lararna med "wai" och den del andra traditioner
* barnen maste visa respekt till kungen och drottningen
Min dotters skola foljer det kalifornianska curriculum
De mats ofta med US skolor och faktumet ar att min dotters skola rankade nummer 1 i matte forra aret (slutet av lagstadiet) . Da jamfordes de bland 10 000 tals skolor i USA.
De ligger ocksa i toppen nar det galler lasning TROTS ATT NASTAN INGA BARN HAR ENGELSKA SOM MODERSMAL utan japanska, hindi, punjabi, marathi, thai, koreanska for det mesta.
Nar det galler lasning sa anvands Jolly Phonics metoden pa nastan alla internationella skolor har.
En method som bygger pa mycket fonologi + ar alfabetisk, istf "whole language", "dolchwords" approach som leder till dislexi, stavfel, osv...
Just nu ar min dotter 4 och hon kan det hon hon ska kunna enligt curriculum, alltsa jag pushar inte henne pa nat satt utan det hon kan kan hon fran skolan och jag skulle saga att alla andra barn i hennes klass ligger pa samma niva ungefar.
Hon kan:
* kanna igen alla bokstaver, i latinskt + thai alfabet
* skriva alla bokstaver, sma och stora i latinskt alfabet
* skriva valdigt manga fornamn som hon ville kunna skriva (folk hon tycker om osv)
* forknippa ljud och bokstav
* gissa vilket ord man laser om hon far valja mellan flera ord (typ Cat, Hat, osv)
* gissa forsta bokstaven pa orden
* gissa sista bokstaven pa orden