• Firstblood

    Om skolan är för lätt...?

    Min 7-årige pojke har börjat i första klass. Han läser i det närmaste flytande. Han hanterar alla fyra räknesätten och är inte alls främmande för att förstå matematik som räknas på mellanstadiet. Han skriver bra och är i övrigt en rätt social och glad och lekinriktad pojke. I skolan skriver de siffror och bokstäver; räknar ental och läser lite för läraren. (I förskoleklassen målade barnen ibland, det var höjden av pedagogik). Han säger själv att det är för lätt. Inga som helst utmaningar. Jag har hintat läraren men denne tycks helt ointresserad. Finns det fler som känner igen detta? Vad ska man göra? Jag ställer inga orimliga krav. Att en 7-åring får relevanta utmaningar i skolan känns som en självklarhet. Jag började själv i skolan 1978. Har det hän nåt sedan dess? Man undrar.

  • Svar på tråden Om skolan är för lätt...?
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 17:44:40 följande:
    Du får tycka vad du vill och det gör du ju. Så gör också massor av människor som inte vet vad de pratar om, för skola och förskola tycks vara något som alla verkar veta allt om. Från Svensson som gnäller hemma i soffan till vår egen skolminister tycks ha märkligt vetande både hit och dit.

    Vi lärare i förskola och skola med pedagogisk universitetsexamen och åratal av arbetslivserfarenhet, lektorer och doktorer i pedagogik och barnpsykologi och övriga inom universitetsvärlden och skolvärlden och all modern vetenskap har alltså fel. Och du har rätt...

    DET låter faktiskt som riktigt trams om du frågar mig.
    hej!
    Men jag antar att du har fatt dina examen i Sverige! sa det ar klart att du har blivit hjarntvattad!
    Du har fortfarande inte forklarat varfor just 6-aringar i Sverige i allmanhet inte kan sitta stilla och darfor inte ar redo att lara sig fundamentala amnen! 
  • tru

    Det är ju ganska välkänt att Sverige ligger långt efter kunskapsmässigt för vi är för rädda att ställa krav på våra barn. Men samtidigt har vi det ju väldigt bra i Sverige så vi har inte behövt tävla på det sättet men enligt min uppfattning kommer detta att ändras. KUnskap kommer att bli allt mer viktigt för att tävla på den internationella arenan. Så¨vill vi ha den välfärd vi har i idag i Sverige ja då måste vi nog börja ställa högre krav på våra barn.

    Har ett flertal anekdoter om jämförelser mellan länder och kunskaps inhämtning.    

      När jag var till Estland -95 jämförde vi våra matteböcker då gick vi i 9 an. Deras matte kom först när jag läste C- kursen i matte på gymnasiet. Och vi hade rätt så avancerad matte i våran skola tror jag för A kursen och delar av B kursen var i stort sätt bara upprepningar från 9 ans matte i högstadiet.

    Ett antal år senare när jag studerade vid ett visst univiersitet ute i Europa så jämförde vi svenskar och några finländska studenter hur mycket tid vi använde på studier. Deras dagar var från 8 till 5 på dagarna med lektioner. När det senare kom hem fortsatte deras studier med X antal timmar egna studier. Det berättade att de flesta dagar slutade deras dagar inte förrens 9 på kvällarna. I och för sig hade de säkert gjort något däremellan förutom att studera. Även om vad de säger är till överdrift till viss del så säger de ändå en del av omfattningen jämfört med ett svenskt universitet. Där studierna inte tar så lång tid, för de första har man kanske 10 timmars lektion under en hel vecka och sedan är det egna studier.  

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-09-09 05:03:03 följande:
    hej!
    Men jag antar att du har fatt dina examen i Sverige! sa det ar klart att du har blivit hjarntvattad!
    Kan vi ta och höja nivån ett snäpp så att vi slipper hamna i sandlådan, för det kan knappast tolkas som något annat än okunskap.

    Jag förstår att du anser att det svenska skolsystemet är värdelöst. Problemet som jag ser det utifrån vad du skriver är att din utgångspunkt vilar i total okunskap om detsamma. Att du t.ex. lägger fram likabehandlingsplanerna - som fenomen - som ett starkt argument för att skolsystemet havererat och är flummigt, eller det faktum att du inte läst alternativt inte förstått (eller bådeoch) läro- och kursplaner känns liksom inte helt seriöst. Att skolan i Sverige har områden att jobba med som behöver förbättras? Absolut. 

    Jag har inte läst kursplanerna som din dotters skolsystem bygger på så jag kan tillika inte ha någon uppfattning om dem. Jag tror däremot att det finns mycket att lära i många avseenden. De flesta system har både fördelar och nackdelar. Detsamma gäller hur de i praktiken sedan implementeras. Jag kommer ihåg en gammal tråd där du berättade hur din dotters inskolning gick till. Ett skolsystem eller en pedagogisk institution som anser att det är OK och normalt att behandla en liten människa på det sättet har utan tvekan områden att förbättra.....hur fantastiskt duktiga man än är på att lära ut matematiska formler. Grundläggande värderingar är för mig något mer än en fotnot i kanten. För att använda ditt uttryck, så har man då rätt uppenbart missat att barn just har en hjärna.

    Jag är jättenyfiken på hur man arbetar med lässtrategier och framför allt inferens i det system ni har. Berätta gärna, för jag är genuint intresserad. Kan ju vara så att er skola har ett fantastiskt sätt att arbeta med just det.....eller inte.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-09 06:03:43 följande:
    Jag är jättenyfiken på hur man arbetar med lässtrategier och framför allt inferens i det system ni har. Berätta gärna, för jag är genuint intresserad. Kan ju vara så att er skola har ett fantastiskt sätt att arbeta med just det.....eller inte.
    Hej,
    egentligen tror jag att vi haller overens om en del, aven om du , som alla andra svenskar, vagrar av ideologiska skal, att anvanda ord sasom disciplin, arbete, anstrangning, lydelse osv.

    Da kan vi prata om ording och reda istallet. Det ar punkt nr 1.

    Min dotters skola ar en internationell skola i Thailand, som det finns manga andra. 30% av skolorna i Bangkok ar internationella, dvs de foljer antingen US, IPC eller brittiskt curriculum om de ar engelskprakiga.

    Sen ar de tvungna av den thailandska lagen att "thailandisera" curriculum som maste inkludera da:
    * Thai culture
    * Thai national anthem pa morgonen
    * alla thailandska  hogtider ska firas
    * barnen maste visa respekt till lararna med "wai" och den del andra traditioner
    * barnen maste visa respekt till kungen och drottningen 

    Min dotters skola foljer det kalifornianska curriculum

    De mats ofta med US skolor och faktumet ar att min dotters skola rankade nummer 1 i matte forra aret (slutet av lagstadiet) . Da jamfordes de bland 10 000 tals skolor i USA.
    De ligger ocksa i toppen nar det galler lasning TROTS ATT NASTAN INGA BARN HAR ENGELSKA SOM MODERSMAL utan japanska, hindi, punjabi, marathi, thai, koreanska for det mesta.

    Nar det galler lasning sa anvands Jolly Phonics metoden pa nastan alla internationella skolor har.
    En method som bygger pa mycket fonologi + ar alfabetisk, istf "whole language", "dolchwords" approach som leder till dislexi, stavfel, osv...

    Just nu ar min dotter 4 och hon kan det hon hon ska kunna enligt curriculum, alltsa jag pushar inte henne pa nat satt utan det hon kan kan hon fran skolan och jag skulle saga att alla andra barn i hennes klass ligger pa samma niva ungefar.

    Hon kan:
    * kanna igen alla bokstaver,  i latinskt + thai alfabet
    * skriva alla bokstaver, sma och stora i latinskt alfabet 
    * skriva valdigt manga fornamn som hon ville kunna skriva (folk hon tycker om osv)
    * forknippa ljud och bokstav
    * gissa vilket ord man laser om hon far valja mellan flera ord (typ Cat, Hat, osv)
    * gissa forsta bokstaven pa orden
    * gissa sista bokstaven pa orden
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-09 05:03:03 följande:
    hej!
    Men jag antar att du har fatt dina examen i Sverige! sa det ar klart att du har blivit hjarntvattad!
    Du har fortfarande inte forklarat varfor just 6-aringar i Sverige i allmanhet inte kan sitta stilla och darfor inte ar redo att lara sig fundamentala amnen! 
    Jag antar att 6åringar i Sverige inte kan sitta så stilla just för att de tillåts att utvecklas i sin egen takt. Att de tillåts att h a en egen vilja och att de tillåts att bli lyssnade på.

    Det är tur att vi i Sverige lyssnar på våra barn och deras viktiga utveckling. En utveckling som kanske inte bara är viktig för inlärning av matematik och språk, utan också otroligt viktig för deras personliga och emotionella utveckling. Det finns fler intelligenser i en människa än bara logisk-matematisk och lingvistisk. Föreslår att du läser Howard Gardners avhandlingar eller böcker. Han är inte heller svenskt hjärntvättad som du kanske hör på namnet, utan en amerikansk pedagog och utvecklingspsykolog. Dessa olika teorier om hur utvecklingspsykologins betydelse är inte svensk utan snarare överlag västerländsk (amerikansk, tysk, engelsk osv).

    Att "drilla" sitt barn hit och dit och till vad som helst går ju rent praktiskt att göra. Se på gymnasterna i öststaterna tex, svenska gymnaster kommer aldrig att hamna på deras nivå. Men det gör det samma, för det finns andra saker än just prestation som är viktigt för det enskilda barnet och människan. Och samhället i stort.
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-09 09:04:02 följande:
    Jag antar att 6åringar i Sverige inte kan sitta så stilla just för att de tillåts att utvecklas i sin egen takt. Att de tillåts att h a en egen vilja och att de tillåts att bli lyssnade på.

    Det är tur att vi i Sverige lyssnar på våra barn och deras viktiga utveckling. En utveckling som kanske inte bara är viktig för inlärning av matematik och språk, utan också otroligt viktig för deras personliga och emotionella utveckling. Det finns fler intelligenser i en människa än bara logisk-matematisk och lingvistisk. Föreslår att du läser Howard Gardners avhandlingar eller böcker. Han är inte heller svenskt hjärntvättad som du kanske hör på namnet, utan en amerikansk pedagog och utvecklingspsykolog. Dessa olika teorier om hur utvecklingspsykologins betydelse är inte svensk utan snarare överlag västerländsk (amerikansk, tysk, engelsk osv).

    Att "drilla" sitt barn hit och dit och till vad som helst går ju rent praktiskt att göra. Se på gymnasterna i öststaterna tex, svenska gymnaster kommer aldrig att hamna på deras nivå. Men det gör det samma, för det finns andra saker än just prestation som är viktigt för det enskilda barnet och människan. Och samhället i stort.
    Tack for att du gav en forklaring. Precis. Det beror helt pa vilket samhalle man vill uppna. Sverige har gjort valet av mediokritet.
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-09 09:40:05 följande:
    Tack for att du gav en forklaring. Precis. Det beror helt pa vilket samhalle man vill uppna. Sverige har gjort valet av mediokritet.
    Jag vet inte om man kan kalla Sverige för mediokert när det ändå och trots allt är ett av världens mest rika och framgångsrika länder. Vi har många problem, javisst, men vilket samhälle har inte det? Överlag har människor det bra i Sverige, så bra att vi tom har blivit lite bortskämda med både pengar och utbildningar. Men det är ju en annan diskussion.

    Och trivs man inte här i Sverige så är det såklart upp till var och en att söka sin lycka någon annanstans, och du verkar ha hittat din. Det är bara att gratulera.

     
  • Kimona

    Jag vet inte om man bara kan göra så i friskolor, men där kan man iaf flyttas upp en klass

  • tru

    Det där med att sverige är rikt och framgångsrikt land kan ju diskuteras, enligt mig är de det. Men när jag läste vid ett universitet ute i Europa, så lades det fram en tabell som något EU organ sammanställd. Tyvärr kommer jag inte íhåg vilket men i vilket fall som helst enligt deras parametrar så var vissa delar av Sverige ett U-Land. om det var pga arbetslösheten vet jag inte, men kanske oxå utbyggnaden av infrastruktur osv. Men läraren påpekade oxå att det antagligen berodde på att det bor så få människor i vissa delar av Sverige.

    Sverige ligger inte långt fram i kunskapen hos våra barn och kunskap kommer att bli allt mer viktigt. Tidigare har vi ju dock haft en hel hög studenter från bland annat Asien som studerar data osv. Men nu när de kommer att kosta så kommer ju de flesta av dessa att försvinna. Och där försvinner ju en del som senare stannar och kan driva Sverige framåt. Men sen att använda det som argument att barn ska börja i skolan vid 4 års ålder eller att barn i lågstadiet åldern ska drillas det är ju tveksamt. Men i högre åldrar måste någonstans kraven öka anser jag. Samtidigt som det måste vara ok att inte vilja studera vidare utan att de finns möjligheter för yrkesutbildningar och liknande saker.

    Samtidigt är det som jag hörde en som jag känner säga att vi kanske inte är det rikaste landet  Men vi har människor som mår bra och kan vara lyckliga. Och samtidigt lägger jag till det så har faktsikt alla chansen att påverka sin framtid. Ok det kanske finns hinder för många men mest sociala sådana. Men ekonomiska och några andra hinder finns inte för alla människor att studera och påverka sin framtid.  

  • JeckaH
    tru skrev 2011-09-09 17:59:05 följande:
    Det där med att sverige är rikt och framgångsrikt land kan ju diskuteras, enligt mig är de det. Men när jag läste vid ett universitet ute i Europa, så lades det fram en tabell som något EU organ sammanställd. Tyvärr kommer jag inte íhåg vilket men i vilket fall som helst enligt deras parametrar så var vissa delar av Sverige ett U-Land. om det var pga arbetslösheten vet jag inte, men kanske oxå utbyggnaden av infrastruktur osv. Men läraren påpekade oxå att det antagligen berodde på att det bor så få människor i vissa delar av Sverige.

    Sverige ligger inte långt fram i kunskapen hos våra barn och kunskap kommer att bli allt mer viktigt. Tidigare har vi ju dock haft en hel hög studenter från bland annat Asien som studerar data osv. Men nu när de kommer att kosta så kommer ju de flesta av dessa att försvinna. Och där försvinner ju en del som senare stannar och kan driva Sverige framåt. Men sen att använda det som argument att barn ska börja i skolan vid 4 års ålder eller att barn i lågstadiet åldern ska drillas det är ju tveksamt. Men i högre åldrar måste någonstans kraven öka anser jag. Samtidigt som det måste vara ok att inte vilja studera vidare utan att de finns möjligheter för yrkesutbildningar och liknande saker.

    Samtidigt är det som jag hörde en som jag känner säga att vi kanske inte är det rikaste landet  Men vi har människor som mår bra och kan vara lyckliga. Och samtidigt lägger jag till det så har faktsikt alla chansen att påverka sin framtid. Ok det kanske finns hinder för många men mest sociala sådana. Men ekonomiska och några andra hinder finns inte för alla människor att studera och påverka sin framtid.  
    Håller med dig. Det handlar absolut inte om att barn inte ska ha krav på sig, för det tycker jag absolut! Men då anpassat efter ålder.
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?