Om skolan är för lätt...?
Det är ju ganska välkänt att Sverige ligger långt efter kunskapsmässigt för vi är för rädda att ställa krav på våra barn. Men samtidigt har vi det ju väldigt bra i Sverige så vi har inte behövt tävla på det sättet men enligt min uppfattning kommer detta att ändras. KUnskap kommer att bli allt mer viktigt för att tävla på den internationella arenan. Så¨vill vi ha den välfärd vi har i idag i Sverige ja då måste vi nog börja ställa högre krav på våra barn.
Har ett flertal anekdoter om jämförelser mellan länder och kunskaps inhämtning.
När jag var till Estland -95 jämförde vi våra matteböcker då gick vi i 9 an. Deras matte kom först när jag läste C- kursen i matte på gymnasiet. Och vi hade rätt så avancerad matte i våran skola tror jag för A kursen och delar av B kursen var i stort sätt bara upprepningar från 9 ans matte i högstadiet.
Ett antal år senare när jag studerade vid ett visst univiersitet ute i Europa så jämförde vi svenskar och några finländska studenter hur mycket tid vi använde på studier. Deras dagar var från 8 till 5 på dagarna med lektioner. När det senare kom hem fortsatte deras studier med X antal timmar egna studier. Det berättade att de flesta dagar slutade deras dagar inte förrens 9 på kvällarna. I och för sig hade de säkert gjort något däremellan förutom att studera. Även om vad de säger är till överdrift till viss del så säger de ändå en del av omfattningen jämfört med ett svenskt universitet. Där studierna inte tar så lång tid, för de första har man kanske 10 timmars lektion under en hel vecka och sedan är det egna studier.