JeckaH skrev 2011-09-08 08:09:53 följande:
Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.
Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!
Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
Jag har hort det sa manga ganger... att svenskarna ska var sa stolta over sitt underbara system dar barnen lar sig lasa nar de ar 8 ar...
Kom hit och du ska se att barnen har kan sitta still i 45 minuter nar de har pianolektion trots att de ar bara 4 ar och att de klarar hemlaxor alldeles utmarkt.
Klart att det har en betydelse i vilken alder man lar sig lasa.
1) Hjarna utvecklas mycket mer i de tidigare aren, finns valdigt mycket neurologisk forskning om det...
2) Hur hinner man med skonlitteraturen nar man ar 9 ar och inte kan lasa flytande an
3) Allt tyder pa att nivan i Sverige forsamras ar efter ar (PISA osv)
4) I Asien maste alla barn hinna lara sig minst 2 olika skrivsystem, hur hinner man det nar man borjar som 7-aring