• Firstblood

    Om skolan är för lätt...?

    Min 7-årige pojke har börjat i första klass. Han läser i det närmaste flytande. Han hanterar alla fyra räknesätten och är inte alls främmande för att förstå matematik som räknas på mellanstadiet. Han skriver bra och är i övrigt en rätt social och glad och lekinriktad pojke. I skolan skriver de siffror och bokstäver; räknar ental och läser lite för läraren. (I förskoleklassen målade barnen ibland, det var höjden av pedagogik). Han säger själv att det är för lätt. Inga som helst utmaningar. Jag har hintat läraren men denne tycks helt ointresserad. Finns det fler som känner igen detta? Vad ska man göra? Jag ställer inga orimliga krav. Att en 7-åring får relevanta utmaningar i skolan känns som en självklarhet. Jag började själv i skolan 1978. Har det hän nåt sedan dess? Man undrar.

  • Svar på tråden Om skolan är för lätt...?
  • Trident5678
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 05:51:55 följande:
    Ja, de är omyndiga och underkastade vuxenvärldens maktutövning vilket om något ställer högre krav på oss vuxna än tvärtom att respektera det de flesta av oss anser vara mänskliga rättigheter vad gäller våra barn. Att dricka alkohol skulle jag inte säga är en mänsklig rättighet även om jag anser att man som vuxen bör ha det fria valet att välja huruvida man vill nyttja denna drog eller inte. Att få sin integritet respekterad oavsett kön, trosuppfattning, sexuell läggning, nationell bakgrund och slippa kränkande behandling, det är däremot en mänsklig rättighet som gäller såväl barn som vuxna. Anser man inte det så har man väl om något missat att barn har en hjärna?

            
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 06:28:02 följande:
    Blir som lärare ordentligt upprörd över vad du skriver. I förskoleklassen finns inga uppnåendemål, dvs att förskoleklassen inte är till för att lära sig att läsa osv. Det är väldigt många just 6åringar som har det svårt med koncentration, motorik och det känslomässiga (utvecklingspsykologi). Därför ska man inte ställa de kraven på en 6åring, risken är då för stor att allt för många 6åringar får dåligt självförtroende och börjar tycka illa om skolan redan från början.

    Däremot ska man möta varje elevs behov efter just varje elevs behov, dvs att man ger utmaningar där de behövs och är önskade av barnet själv. Det ska finnas möjligheter till övningar i både språk och matematik som passar alla! Det kan man kräva!
    Hej!
    Ja du bekraftar det jag redan har forklarat. Pga brist i uppfostran + den svenska ideologin har inte de svenska barnen som ar 6 ar formagan att sitta stilla, koncentrera sig och lyssna pa en larare.

    Till skillnad fran barnen i nastan alla andra lander som lar sig lasa vid 5-6 ars alder flytande, och ibland i 2 eller 3 olika skrivsystem som det ar i Asien.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 06:28:40 följande:
    Det finns massor i den svenska skolan som skulle behöva förbättras, liksom i de flesta skolsystem. Om man tror att problemet i Sverige är likabehandlingsplaner och brist på skolluciaval så tar jag mig för pannan. Inget svenskt barn ska behöva känna att det inte blir utmanat. Alla barn har rätt att få undervisning på den nivå de befinner sig och det står i skol- och kursplaner. Att bli utmanad intellektuellt hindras inte av att vuxenvärlden tar ställning för frågor som rör allas lika värde. 
    Tror du att min dotters skola i Asien inte behandlar alla lika?
    I min dotters skola finns de flesta religionerna representerade, i hennes klass finns dom som har thailandska, japanska, franska, engelska, koreanska, marathi, hindi, punjabi och bahasa som modersmal.

    Alla behandlas och mots lika! Det ar en sjalvklarhet det har, varfor ska man behova en likabehandlingsplan?

    Jag tycker att den svenska skolan borde fundera istf varfor det INTE gar att undervisa att lasa 6-aringar, trots att det svenska spaket ar mycket enkelt att skriva/lasa (fonetiskt), till skillnad fran alla andra lander i varlden!!! 
  • Rix

    Caliningrad, måste bara fråga hur du kan ens överväga att ta med dig ditt barn till detta U-land. Förlåt TS brukar inte byta fokus i en tråd men ...

  • caliningrad
    Rix skrev 2011-09-08 07:57:25 följande:
    Caliningrad, måste bara fråga hur du kan ens överväga att ta med dig ditt barn till detta U-land. Förlåt TS brukar inte byta fokus i en tråd men ...
    Jag alskar manga aspekter av Sverige. Naturen bl a. Den stockholmska skargarden. Barnlitteraturen. Skonlitteraturen. 
    Jag tycker bara att det ar synd att det finns en sosso ideologi som har forstort sa mycket i de senaste decennierna.
    Men jag tanker forsoka andra pa det nar vi ar tillbaka.
     
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-08 07:25:43 följande:
    Hej!
    Ja du bekraftar det jag redan har forklarat. Pga brist i uppfostran + den svenska ideologin har inte de svenska barnen som ar 6 ar formagan att sitta stilla, koncentrera sig och lyssna pa en larare.

    Till skillnad fran barnen i nastan alla andra lander som lar sig lasa vid 5-6 ars alder flytande, och ibland i 2 eller 3 olika skrivsystem som det ar i Asien.
    Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.

    Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!

    Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 08:09:53 följande:
    Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.

    Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!

    Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
    Jag har hort det sa manga ganger...  att svenskarna ska var sa stolta over sitt underbara system dar barnen lar sig lasa nar de ar 8 ar... 

    Kom hit och du ska se att barnen har kan sitta still i 45 minuter nar de har pianolektion trots att de ar bara 4 ar och att de klarar hemlaxor alldeles utmarkt.

    Klart att det har en betydelse i vilken alder man lar sig lasa.

    1) Hjarna utvecklas mycket mer i de tidigare aren, finns valdigt mycket neurologisk forskning om det... 
    2) Hur hinner man med skonlitteraturen nar man ar 9 ar och inte kan lasa flytande an
    3) Allt tyder pa att nivan i Sverige forsamras ar efter ar (PISA osv)
    4) I Asien maste alla barn hinna lara sig minst 2 olika skrivsystem, hur hinner man det nar man borjar som 7-aring 
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 08:09:53 följande:
    Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.

    Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!

    Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
    Dessutom ar inte utvecklingspsykologi nan exakt vetenskap.

    Hade t ex fatt lara mig att det var en fas i utvecklingen att vara trotsig och att det vara bara bra det.

    Eller att alla barn behovde napp eller snuttefilt.

    Nej detta galler inte barnen har. Det ar bara trams, inte vetenskap. 
  • caliningrad
    JeckaH skrev 2011-09-08 06:28:02 följande:
    Blir som lärare ordentligt upprörd över vad du skriver. I förskoleklassen finns inga uppnåendemål, dvs att förskoleklassen inte är till för att lära sig att läsa osv. Det är väldigt många just 6åringar som har det svårt med koncentration, motorik och det känslomässiga (utvecklingspsykologi). Därför ska man inte ställa de kraven på en 6åring, risken är då för stor att allt för många 6åringar får dåligt självförtroende och börjar tycka illa om skolan redan från början.

    Däremot ska man möta varje elevs behov efter just varje elevs behov, dvs att man ger utmaningar där de behövs och är önskade av barnet själv. Det ska finnas möjligheter till övningar i både språk och matematik som passar alla! Det kan man kräva!
    Och du har fortfarande inte forklarat varfor just svenska barn i allmanhet inte har formaga att lara sig lasa nar de ar 6 ar, utan forst 7 ar ?!?
  • Ioanna

    jag har en son som nu är 18 och gått ut gymnasiet. hans första tre år i skolan innebar mycket frustration då han hade lätt att lära och kunde mycket av det som läraren ägnade mycket tid åt att få de andra barnen att förstå. inför fjärde klass bestämde vi att han skulle få byta skola av geografiska skäl, vi hade flyttat, och i samtal med nya skolan så berättade vi hur han haft det under lågstadiet - då fick han göra lite tester och flyttades sedan direkt upp en klass - vilket för honom blev en succé. äntligen fick han stimulans och utmaningar.

    jag säger inte att det är lösningen för er, men var uppmärksam. för oss, med facit i hand, borde en uppflyttning ha gjorts tidigare.

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?