Inlägg från: Rae |Visa alla inlägg
  • Rae

Om skolan är för lätt...?

I den nya läroplanen står det att alla barn har rätt att utmanas utifrån den nivån de befinner sig. Detta har inte varit funnits utskrivet tidigare och fokus har då ofta hamnat på att se till att alla klarar godkänd nivå. 

Säg till läraren som undervisar att er dotter för att inte tappa skolgnistan behöver utmanas.

Sen som lärare måste jag säga att det är vårt stora dilemma många gånger, många i klassen kanske och flera olika nivåer att tillgodose men...man måste försöka! Jag brukar ge uppgifter som kan utföras på många olika sätt och nivåer, då blir det inte så synligt att vissa kan mer och andra mindre men alla kan göra uppgiften utifrån sig själva...detta gäller till exempel skrivövningar och läsning. Mattebok borde inte vara så svårt att få en svårare. 

• Rae

Är det så hemskt att se till att de som verkligen kan får kunna men att man samtidigt försöker få de som inte kan att må väl? Det är oerhört jobbigt för många barn att alltid uppleva att de inte klarar sig så bra i klassrummet, många ger upp! Jag vet att till och med lärare har sagt till mina elever (som går på högstadiet) att de aldrig kommer klara betyget G, detta hände när en elev gick i 7:an, tror du hon ens försökte sen?!

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?