Inlägg från: nyfiken flax |Visa alla inlägg
  • nyfiken flax

Om skolan är för lätt...?

Hej,

nej det har inte hänt nåt sen vi gick i skolan, min pojke har det urtrist i skolan utöver att han älskar all slags matte och att rita. Utmaningar - nej, finns ej. Jag tror det är så för många barn, det är så lätt att tro att ens barn är unikt men jag gissar att det är rätt många barn som kan läsa o skriva o räkna osv när de börjar skolan. Nu går han i tvåan. I fsk o ettan sa vi att det skulle bli bättre. Han höll ut. Men det blir inte bättre. Han kan redan allt som de enligt planen ska lära sig i tvåan. Hans lärare säger att skolan kommer passa honom bättre i högstadiet. Så länge ska han ha tråkigt eller vadå? (Iofs tror jag att det kommer bli bättre när de börjar med engelska för det kan han inte mycket alls)

Skolsköterskan sa att smarta barn ofta har problem i skolan. I extrema fall där de inte alls "passar in" i skolan testar man barnen och då kan man få fram vad de behöver för att trivas i skolan. Men i de flesta fall är det bara så att de har allmänt tråkigt och då är det upp till varje lärares "välvilja" och intresse att anpassa undervisning till barnet.

Vår lärare säger att visst kan han få anpassade uppgifter. Men FÖRST måste han göra allt tråkigt. Problemet är att det går väldigt trögt när han gör saker som är påtvingade och utan utmaning (typ skriva av texter och sånt som de håller på mycket med nu). Och då säger läraren "han visar inte att han kan, då får han inga roligare uppgifter"

Nåväl, jag tänker inte sluta ha dialog med läraren, vi får se hur det går....

Det där med att flytta upp en klass - beror på hur man går ihop socialt med de större barnen - och hur kommer det bli socialt när de börjar hgstadiet osv. Man får tänka i förväg. Det allra viktigaste i skolan är att man har kompisar tycker jag.

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?