Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

    Om skolan är för lätt...?

    Jag kan tycka att det är väldigt synd att svenska elevers kunskaper i olika ämnen sjunker i internationella studier. Och jag tror personligen det behövs mer än just en ny läroplan för att uppnå detta. På så sätt tycker jag att Caliningrad har rätt.

    Dock är den svenska skolan bra på andra saker som att lära eleverna problemlösning och respekt för andra människor lika värde. Svenska skolan är duktig på att försöka få med alla elever till grundläggande mål, många kan bli duktiga om de får lite tid, men missar  väl ofta på vägen de elever som behöver mer utmaning. Det finns ju begränsade resurser.

    Jag kan också hålla med att den är slappt på fronten att elever ska kunna sitta still och ta till sig det någon säger. Dock tror jag du undervärderar den svenska skolan, och om du läser planen för åk 1-3 så kan ju många av de punkterna följa med långt upp i skolsystemet.
    Jag har liksom frösöblomster extremt svårt att tro att din dotter kan kritiskt analysera texter.  De 4 olika räknesätten handlar mest om att lära sig untantill. I svenska skolan får man lära sig använda sig av kunskaperna t.ex räkna ut hur mycket färg det behövs för att måla om fotbollsmålen. Kan din 4-åring det?

    Det finns säkert folk i alla länder som kan både problemlösning och har extrem hög kunskapsniivå, generellt sätt är dock sverige i framkant gällade det. Och vissa asiatiska länder ligger långt efter.

      
          

  • jordgubbe0812
    Malena C skrev 2011-09-06 05:56:56 följande:
    Flytta inte tillbaka till Sverige "Caliningrad". Nästan vilket annat västeuropeiskt land som helst ligger cirka tre år före Sverige hela vägen genom grundskolan eftersom man börjar så mycket tidigare. Det finns många saker i Sverige som är fantastiskt men just skolan håller väldigt låg nivå kunskapsmässigt. andra saker i skolan är bättre i den Svenska skolan men de är dåliga på att fånga upp begåvade barn och de börjar väldigt sent.
    Det är ett av huvudskälen till att jag tvekar att flytta hem. Vår son börjar skolan i Januari. Då är han drygt 2.5 år och även om jag varit orolig känner jag att han börjar bli klar för det.
    Åren mellan 2-7 suger barn i sig kunskap som svampar. Framförallt språkligt och i Sverige kastar man bort den den tiden.
    Det man gör i förskoleklass i Sverige började vårt dagis med för ett år sedan och vår son älskar att klippa, klistra och måla och skapa olika saker från allt från toarullar till det man hittar i naturen. Nu övar han intensivt på att räkna alldeles av sig själv. Han är två år och fyra månader. Jag tror inte han är exeptionell på något sätt. Jag tror att de flesta barn har mycket större kapacitet än vi förstår och en hunger efter kunskap. Om man ska behöva sitta och ha tråkigt i skolan dödar man ju den hungern.

    Jag håller med om att man borde kunna arbeta mer aktivt för vissa kunskaper inom förskolans ram. Däremot måste det väl skilja enormt på en skola för barn som är 2 eller 7 år.

    Jag vet att det går att lära 2-åringar läsa, lättaste m,h,a känna igen hela ord. Dock är väl 7-åringen överlägsen gällande förmågan att sitta tyst på en stol, tillgodogöra sig innehållet i det någon säger och rent motoriskt med fin och grovmotorik. 

    Att lära sig ett språk som barn handlar väl dessutom mycket om att lyssna och härma. Det behöver man ju inte sitta på skolbänken för att göra.    
  • jordgubbe0812
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-08 13:25:27 följande:

    De problem som finns i svensk skola löser man inte genom att backa 50 år vad gäller kunskap om inlärning, utveckling och hur vi möter barn.     

    Det jag menade var att det är bra att det kommit en ny läroplan. Jag ser genast på min dotters förskola att de arbetar mer fokoserat kring olika aktiviteter.  Däremot tror att det behövs betydligt mer än denna läroplan för att vända trenden, att sverige för varje år sjunker i internationella mått. Vilket jag tycker är ett problem även om säkert mycket förändras till det bättre.  

    Man kan lära på så många olika sätt och jag tycker att förskolan i sverige är en bra ide. Man kan göra så mycket roliga saker som är lärorika utan att sitta sitll och lyssna. Samla byggkomponter i skogen för att bygga olika saker har varit ett projekt i veckan. Jag tycker sådana projekt är strålande och skulle inte drömma om att vilja ha min 3-åring i förskolan.

       
  • jordgubbe0812
    caliningrad skrev 2011-09-08 13:34:25 följande:
    Forresten sa kan min dotter naturligtivis inte analysera Baudelaire (!) men hon kan faktiskt klaga nar jag spelar for mycket Chopin och brista ut: Jag vill lyssna pa Mozart!

    Vad vill du ha sagt. Att ditt barn vid 4 års ålder kan uttrycka önskemål om att lyssna på något annat?

    Det kan min tjej med, utan skolgång och trots att hon har en språkförsening och är ett år yngre.

     En 4-åring kan säkert räkna med de 4 olika räknesättet men han lär inte räkna på sanmma sätt och kunna lösa samma problem som de gör på mellanstadiet i sverige.     

      
  • jordgubbe0812

    Jag tycker det är intressanta tankar när diskussionen nu blivit lite mer nyanserad.

    Jag vill bara nämna att också dagis (eller förskola som det så fint heter numera) också har en läroplan där det ingår att lära barnen om språk, matte (där inräknas former och ord som lång/kort osv), natur, teknik, idrott och respekt för alla människors lika värde. 
    Det är ju ingen direkt undervisning på förskolan men ämnerna ska blandas in i leken. I förskolans läroplan ingår heller inga krav på att barnen ska uppnå de enskilda målen.
    Vår förskola har vissa aktiviter varje vecka, "stationer", rörelse och besök i skogen. Sen kombineras det med olika teman för varje vecka eller månad. Denna vecka har de haft idrott som tema och haft höjdhopp etc. Allt på de deltagande barnerns vilkor.

    Men dina tankar om master i huvudämnet Marlena. Gäller det alla stadier? Jag kan tänka mig att en master i matematik på lågstadiet borde kännas ganska mycket överkurs. Där är väl snarare pedagogik a och o. Att kunna förklara på olika sätt till olika barn. Jag tycker pedagogiken är undervärderad. Det spelar ingen roll hur mycket man kan om man inte har förmåga att förklara och göra ämnet intressant. (man måste ju dock veta det man lär ut)

     

Svar på tråden Om skolan är för lätt...?