Om skolan är för lätt...?
Jag kan tycka att det är väldigt synd att svenska elevers kunskaper i olika ämnen sjunker i internationella studier. Och jag tror personligen det behövs mer än just en ny läroplan för att uppnå detta. På så sätt tycker jag att Caliningrad har rätt.
Dock är den svenska skolan bra på andra saker som att lära eleverna problemlösning och respekt för andra människor lika värde. Svenska skolan är duktig på att försöka få med alla elever till grundläggande mål, många kan bli duktiga om de får lite tid, men missar väl ofta på vägen de elever som behöver mer utmaning. Det finns ju begränsade resurser.
Jag kan också hålla med att den är slappt på fronten att elever ska kunna sitta still och ta till sig det någon säger. Dock tror jag du undervärderar den svenska skolan, och om du läser planen för åk 1-3 så kan ju många av de punkterna följa med långt upp i skolsystemet.
Jag har liksom frösöblomster extremt svårt att tro att din dotter kan kritiskt analysera texter. De 4 olika räknesätten handlar mest om att lära sig untantill. I svenska skolan får man lära sig använda sig av kunskaperna t.ex räkna ut hur mycket färg det behövs för att måla om fotbollsmålen. Kan din 4-åring det?
Det finns säkert folk i alla länder som kan både problemlösning och har extrem hög kunskapsniivå, generellt sätt är dock sverige i framkant gällade det. Och vissa asiatiska länder ligger långt efter.