Inlägg från: JeckaH |Visa alla inlägg
  • JeckaH

    Om skolan är för lätt...?

    Noran skrev 2011-09-05 22:28:00 följande:
    Konstigt att det kan vara så låg nivå på vissa skolor. Min sons förskoleklasslärare sa att alla kunde läsa när dom gick ut förskoleklassen förra året. Dom verkar ha samma ambition det här året. Hoppas att även dom som kan läsa från början får utmaningar och lära sig nya saker. Så i 1 klass borde dom ha kommit betydligt längre.
    Blir som lärare ordentligt upprörd över vad du skriver. I förskoleklassen finns inga uppnåendemål, dvs att förskoleklassen inte är till för att lära sig att läsa osv. Det är väldigt många just 6åringar som har det svårt med koncentration, motorik och det känslomässiga (utvecklingspsykologi). Därför ska man inte ställa de kraven på en 6åring, risken är då för stor att allt för många 6åringar får dåligt självförtroende och börjar tycka illa om skolan redan från början.

    Däremot ska man möta varje elevs behov efter just varje elevs behov, dvs att man ger utmaningar där de behövs och är önskade av barnet själv. Det ska finnas möjligheter till övningar i både språk och matematik som passar alla! Det kan man kräva!
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-08 07:25:43 följande:
    Hej!
    Ja du bekraftar det jag redan har forklarat. Pga brist i uppfostran + den svenska ideologin har inte de svenska barnen som ar 6 ar formagan att sitta stilla, koncentrera sig och lyssna pa en larare.

    Till skillnad fran barnen i nastan alla andra lander som lar sig lasa vid 5-6 ars alder flytande, och ibland i 2 eller 3 olika skrivsystem som det ar i Asien.
    Vad beträffande utveckingspsykologin så gäller den för alla människor, även de som bor i Asien.

    Vad beträffande barnsynen så är den i Asien generellt olik den i Sverige. Sverige har under de sista 50 åren förändrat sin barnsyn till det absolut bättre och skolan hänger med på det tåget. Hur barnsynen är just i det asiatiska land som du bor i har jag ingen kunskap om, men jag vet att Sverige ligger i framkant och följer den forskning som finns om barn och barns behov. Och det ska vi i Sverige vara otroligt stolta över!

    Att utvecklas till en hel människa innefattar inte bara att kunna läsa och skriva. Vi i Sverige vet dessutom att det inte har någon som helst betydelse rent kunskapsmässigt om man börjar tex lära sig läsa när man är 4 eller om man lär sig när man är 7 år. Men det man vet är att de barn som får lära sig i sin egen takt och med hjälp av sin lust istället för tvång, lär sig också att ta egna initativ och kunskapssöka aktivt i samspel med vuxna.
  • JeckaH

    Det går alldeles utmärkt för många barn att lära sig läsa och skriva tidigare än 7 år och då ska de såklart få möjligheten till detta. Det är ju det som är poängen. Att få börja i sin egen takt, senast vid 7 års ålder. Förskoleklassen ska uppmuntra och ge lusten att lära sig - inte kräva den, eftersom det är så många barn som man skulle förstöra lärandeprocessen för annars.

    Utvecklingspsykologi liksom annan psykologi är baserat på vetenskapliga studier. Precis som västerländsk medicin är forskingsbaserad så är även pedagogik och utvecklingspsykologin. Förstår inte vad du har fått annan information ifrån.

    Poängen är alltså att det ska gå alldeles utmärkt att lära sig läsa i förskoleklass OM barnet är redo för detta och visar på lust och intresse. Varför är detta så provocerande?

  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-08 08:27:17 följande:
    Och du har fortfarande inte forklarat varfor just svenska barn i allmanhet inte har formaga att lara sig lasa nar de ar 6 ar, utan forst 7 ar ?!?
    6åringen växer otroligt snabbt, alltså är just då inne i en otroligt hög tillväxtperiod. Detta resulterar ofta i fysiska svårigheter för barnet - plötsligt (och igen) svårare med kroppskontroll, dvs klumpigare och har mycket svårt att sitta stilla. Mentalt går också 6åringen in i en utvecklingsfas från litet barn till stort barn, man brukar kalla fasen för den första puberteten, barnet blir lätt oroligt och har mycket humörsvängningar.

    Därför.
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-08 10:09:08 följande:
    vilken trams!
    Du får tycka vad du vill och det gör du ju. Så gör också massor av människor som inte vet vad de pratar om, för skola och förskola tycks vara något som alla verkar veta allt om. Från Svensson som gnäller hemma i soffan till vår egen skolminister tycks ha märkligt vetande både hit och dit.

    Vi lärare i förskola och skola med pedagogisk universitetsexamen och åratal av arbetslivserfarenhet, lektorer och doktorer i pedagogik och barnpsykologi och övriga inom universitetsvärlden och skolvärlden och all modern vetenskap har alltså fel. Och du har rätt...

    DET låter faktiskt som riktigt trams om du frågar mig.
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-09 05:03:03 följande:
    hej!
    Men jag antar att du har fatt dina examen i Sverige! sa det ar klart att du har blivit hjarntvattad!
    Du har fortfarande inte forklarat varfor just 6-aringar i Sverige i allmanhet inte kan sitta stilla och darfor inte ar redo att lara sig fundamentala amnen! 
    Jag antar att 6åringar i Sverige inte kan sitta så stilla just för att de tillåts att utvecklas i sin egen takt. Att de tillåts att h a en egen vilja och att de tillåts att bli lyssnade på.

    Det är tur att vi i Sverige lyssnar på våra barn och deras viktiga utveckling. En utveckling som kanske inte bara är viktig för inlärning av matematik och språk, utan också otroligt viktig för deras personliga och emotionella utveckling. Det finns fler intelligenser i en människa än bara logisk-matematisk och lingvistisk. Föreslår att du läser Howard Gardners avhandlingar eller böcker. Han är inte heller svenskt hjärntvättad som du kanske hör på namnet, utan en amerikansk pedagog och utvecklingspsykolog. Dessa olika teorier om hur utvecklingspsykologins betydelse är inte svensk utan snarare överlag västerländsk (amerikansk, tysk, engelsk osv).

    Att "drilla" sitt barn hit och dit och till vad som helst går ju rent praktiskt att göra. Se på gymnasterna i öststaterna tex, svenska gymnaster kommer aldrig att hamna på deras nivå. Men det gör det samma, för det finns andra saker än just prestation som är viktigt för det enskilda barnet och människan. Och samhället i stort.
  • JeckaH
    caliningrad skrev 2011-09-09 09:40:05 följande:
    Tack for att du gav en forklaring. Precis. Det beror helt pa vilket samhalle man vill uppna. Sverige har gjort valet av mediokritet.
    Jag vet inte om man kan kalla Sverige för mediokert när det ändå och trots allt är ett av världens mest rika och framgångsrika länder. Vi har många problem, javisst, men vilket samhälle har inte det? Överlag har människor det bra i Sverige, så bra att vi tom har blivit lite bortskämda med både pengar och utbildningar. Men det är ju en annan diskussion.

    Och trivs man inte här i Sverige så är det såklart upp till var och en att söka sin lycka någon annanstans, och du verkar ha hittat din. Det är bara att gratulera.

     
  • JeckaH
    tru skrev 2011-09-09 17:59:05 följande:
    Det där med att sverige är rikt och framgångsrikt land kan ju diskuteras, enligt mig är de det. Men när jag läste vid ett universitet ute i Europa, så lades det fram en tabell som något EU organ sammanställd. Tyvärr kommer jag inte íhåg vilket men i vilket fall som helst enligt deras parametrar så var vissa delar av Sverige ett U-Land. om det var pga arbetslösheten vet jag inte, men kanske oxå utbyggnaden av infrastruktur osv. Men läraren påpekade oxå att det antagligen berodde på att det bor så få människor i vissa delar av Sverige.

    Sverige ligger inte långt fram i kunskapen hos våra barn och kunskap kommer att bli allt mer viktigt. Tidigare har vi ju dock haft en hel hög studenter från bland annat Asien som studerar data osv. Men nu när de kommer att kosta så kommer ju de flesta av dessa att försvinna. Och där försvinner ju en del som senare stannar och kan driva Sverige framåt. Men sen att använda det som argument att barn ska börja i skolan vid 4 års ålder eller att barn i lågstadiet åldern ska drillas det är ju tveksamt. Men i högre åldrar måste någonstans kraven öka anser jag. Samtidigt som det måste vara ok att inte vilja studera vidare utan att de finns möjligheter för yrkesutbildningar och liknande saker.

    Samtidigt är det som jag hörde en som jag känner säga att vi kanske inte är det rikaste landet  Men vi har människor som mår bra och kan vara lyckliga. Och samtidigt lägger jag till det så har faktsikt alla chansen att påverka sin framtid. Ok det kanske finns hinder för många men mest sociala sådana. Men ekonomiska och några andra hinder finns inte för alla människor att studera och påverka sin framtid.  
    Håller med dig. Det handlar absolut inte om att barn inte ska ha krav på sig, för det tycker jag absolut! Men då anpassat efter ålder.
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?