Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

Om skolan är för lätt...?

Folk har en förmåga att haka upp sig på mätbara kunskaper som de enda kunskaper som är värda någonting. I framtiden är det inte de mätbara kunskaperna som kommer att vara viktigast.

Läs gärna om Johannes Lunneblads (universitetslektor på institutionen för pedagogik, kommunikation   och lärande vid Göteborgs universitet) forskning 

eller

Tomas Krokmarks (professor i pedagogik och ansvarig för Akademin för skolnära forskning och utveckling vid HLK) blogg. 

Kunskap är inte så enkelt som att kunna räkna 1+1 eller rabbla upp samtliga svenska landskap innantill. Kanske borde man också läsa nya Läroplanen Lgr 11 och lära sig förstå den nya tanken med entrepenörskap innan man uttalar sig om vad kunskap innebär.

Jag är väldigt övertygade om att alla de pedagoger som finns ute i verkligheten har lite mer koll på vad kunskapssynen idag innebär än alla hobbypedagoger som analyserar framför datorn därhemma.  

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Hertha skrev 2011-09-09 20:21:43 följande:
    Min son gick på en "medioker" förskola i Sverige. Han är långt före sina klasskamrater här i Californien (vi kom i juli förra året och han går nu i Kindergarten). Här vet också de flesta föräldrar att inte lägga för mycket vikt vid skolrankningen eftersom det är ett väldigt trubbigt instrument. Till skillnad från din dotter kunde han faktiskt läsa när han var 4 och hade kunnat det ett tag, så några gissningar behövdes inte.

Däremot så uppfattar jag dig som väldigt svensk. Du har precis samma misstro mot den svenska lärarkåren som många andra svenska föräldrar. Och den misstron lär ni ut till barnen som sedan kommer till skolan med attitydproblem Jag föreslår att om du nu inte gillar den svenska skolan antingen inte flyttar tillbaka alternativt börjar ägna dig åt hemskolning om du tror att det är så lätt att undervisa i Sverige.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?