Om skolan är för lätt...?
Folk har en förmåga att haka upp sig på mätbara kunskaper som de enda kunskaper som är värda någonting. I framtiden är det inte de mätbara kunskaperna som kommer att vara viktigast.
Läs gärna om Johannes Lunneblads (universitetslektor på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet) forskning
eller
Tomas Krokmarks (professor i pedagogik och ansvarig för Akademin för skolnära forskning och utveckling vid HLK) blogg.
Kunskap är inte så enkelt som att kunna räkna 1+1 eller rabbla upp samtliga svenska landskap innantill. Kanske borde man också läsa nya Läroplanen Lgr 11 och lära sig förstå den nya tanken med entrepenörskap innan man uttalar sig om vad kunskap innebär.
Jag är väldigt övertygade om att alla de pedagoger som finns ute i verkligheten har lite mer koll på vad kunskapssynen idag innebär än alla hobbypedagoger som analyserar framför datorn därhemma.