Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

    Om skolan är för lätt...?

    caliningrad skrev 2011-09-07 08:05:57 följande:
    Hej
    men hela svenska ideologin bygger just pa detta. I Sverige ar det fel att vara battre, att forsoka vara bast osv.

    Alla ar lika. Likabehandlingsplan ju osv.

    Sen pastar alla att det ar bra att ha trakigt ocksa iallafall. Och sa kan han ju hjalpa de andra eleverna som kan mindre istallet! Da skulle ju lararna ha annu mindre att gora... perfekt system... 
    Det kan absolut göras mycket förbättringar i den svenska skolan. På alla nivåer.

    Vad maken dock klagar över (och han är inte ensam) när det gäller de duktiga asiatiska arbetarna är att i processen att utbilda människorna så hårt och i ett sådant tempo glöms det bort att lära dem problemlösning. De flesta människor jag träffat inom IT-industrin och lite andra sektorer (och det är rätt många) har samma problem med asiatiskt utbildade arbetare. De kan inte tänka själva när det gäller hur problemen ska lösas. Att vara chef över asiatiska arbetare handlar därför mycket mer om detaljstyrning än vad som behövs med ex amerikanskt eller svenskt utbildade människor.

    Alla system har lite brister. Den svenska skolan valde en ny inriktning efter andra världskriget. Utbildning skulle inte leda till en massa som inte ifrågasätter överheten. Och då krävs en annan typ av undervisning än den som ofta ges i Asien.
  • Hertha
    caliningrad skrev 2011-09-07 08:29:39 följande:
    Hej
    jag kan lova att mina thailandska medarbetare kan definitivt losa problem.
    De har gatt pa internationella skolor i Thailand som min dotter (alltsa US eller IB curriculum men asiatisk kultur), kommit in pa postgrad pa Yale eller U Penn i USA osv.

    Det ar fantastiskt for mig att fa jobba med sa duktiga medarbetare.

    Alla skolor i Asien ar inte lika.

    Pa en skola som min dotters ser de ocksa till att detektera barn som har hog potential mycket tidigt och sen pushar dom.

    Det skulle anses som "intelikabehandling" i Sverige... 
    Då antar jag att de inte hamnar i Silicon Valley . För här är är det rätt vedertaget att många av de asiatiska arbetarna har problem att komma över när de börjar jobba här. Några av mina indiska vänner har uttryckt samma sak, att det var det som de hade svårast för.
  • Hertha
    caliningrad skrev 2011-09-09 06:16:58 följande:
    Hej,
    egentligen tror jag att vi haller overens om en del, aven om du , som alla andra svenskar, vagrar av ideologiska skal, att anvanda ord sasom disciplin, arbete, anstrangning, lydelse osv.

    Da kan vi prata om ording och reda istallet. Det ar punkt nr 1.

    Min dotters skola ar en internationell skola i Thailand, som det finns manga andra. 30% av skolorna i Bangkok ar internationella, dvs de foljer antingen US, IPC eller brittiskt curriculum om de ar engelskprakiga.

    Sen ar de tvungna av den thailandska lagen att "thailandisera" curriculum som maste inkludera da:
    * Thai culture
    * Thai national anthem pa morgonen
    * alla thailandska  hogtider ska firas
    * barnen maste visa respekt till lararna med "wai" och den del andra traditioner
    * barnen maste visa respekt till kungen och drottningen 

    Min dotters skola foljer det kalifornianska curriculum

    De mats ofta med US skolor och faktumet ar att min dotters skola rankade nummer 1 i matte forra aret (slutet av lagstadiet) . Da jamfordes de bland 10 000 tals skolor i USA.
    De ligger ocksa i toppen nar det galler lasning TROTS ATT NASTAN INGA BARN HAR ENGELSKA SOM MODERSMAL utan japanska, hindi, punjabi, marathi, thai, koreanska for det mesta.

    Nar det galler lasning sa anvands Jolly Phonics metoden pa nastan alla internationella skolor har.
    En method som bygger pa mycket fonologi + ar alfabetisk, istf "whole language", "dolchwords" approach som leder till dislexi, stavfel, osv...

    Just nu ar min dotter 4 och hon kan det hon hon ska kunna enligt curriculum, alltsa jag pushar inte henne pa nat satt utan det hon kan kan hon fran skolan och jag skulle saga att alla andra barn i hennes klass ligger pa samma niva ungefar.

    Hon kan:
    * kanna igen alla bokstaver,  i latinskt + thai alfabet
    * skriva alla bokstaver, sma och stora i latinskt alfabet 
    * skriva valdigt manga fornamn som hon ville kunna skriva (folk hon tycker om osv)
    * forknippa ljud och bokstav
    * gissa vilket ord man laser om hon far valja mellan flera ord (typ Cat, Hat, osv)
    * gissa forsta bokstaven pa orden
    * gissa sista bokstaven pa orden
    Min son gick på en "medioker" förskola i Sverige. Han är långt före sina klasskamrater här i Californien (vi kom i juli förra året och han går nu i Kindergarten). Här vet också de flesta föräldrar att inte lägga för mycket vikt vid skolrankningen eftersom det är ett väldigt trubbigt instrument. Till skillnad från din dotter kunde han faktiskt läsa när han var 4 och hade kunnat det ett tag, så några gissningar behövdes inte.

    Däremot så uppfattar jag dig som väldigt svensk. Du har precis samma misstro mot den svenska lärarkåren som många andra svenska föräldrar. Och den misstron lär ni ut till barnen som sedan kommer till skolan med attitydproblem Jag föreslår att om du nu inte gillar den svenska skolan antingen inte flyttar tillbaka alternativt börjar ägna dig åt hemskolning om du tror att det är så lätt att undervisa i Sverige.
  • Hertha
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-10 09:45:04 följande:
    Du får ursäkta, men jag tycker inte att det är några exceptionella kunskaper för en 4-åring. Min 3½-åring kan det din dotter kan (ja, inte thai då) plus att han ljudar och avkodar. Han skriver mer än namn och det här med att veta vilka bokstäver ord börjar och slutar på kunde han innan han var 3. Han är inte det minsta exceptionell eller ovanligt begåvad. Han har bara ett väldigt intresse av former och liknande. Lillebror kommer inte att vara i närheten av formella färdigheter som 3-åring, men han kommer med största sannolikhet inte ha sämre språkkunskaper senare i alla fall för så fungerar inte "kunskapande". 

    Sedan blir jag fascinerad av att du jämför Sverige med USA. När man tittar på de undersökningar kring barns kunskaper som alla hänvisar till = PISA, så är det ju så att Sverige och USA ligger på i stort sett samma nivå (2009, som var sista undersökningen). Sverige och USA har en mer eller mindre identisk utveckling vad gäller läsförståelse = stadigt sämre under 2000-talet och resultatmässigt på "samma" plats idag. Vad gäller likvärdighet = alla barns utbildningsmöjligheter utifrån bland annat ekonomiska och sociala faktorer så ligger Sverige långt före USA. Så vad du försöker att få sagt genom att jämföra med USA vet jag faktiskt inte.  

      
    Din son låter som min . Jag brukar också säga att det är hans intresse för former som lärde honom att läsa tidigt. Vi brukade gå och titta på skyltar när han var 2 så redan då kunde han känna igen trianglar i olika lutningar. Han la 25-bitarspussel som 2,5-åring, något jag också tror beror på att han såg formen. Nu är han 5 och kan bygga lego efter ritningar till 7-8-åringar.

    Hans lillebror har HELT andra intressen, han är nu 3 och kan inte lägga 12-bitarspussel. Han känner igen typ första bokstaven i sitt namn och kan räkna till 10 på engelska och svenska men det är typ allt. Å andra sidan är han superduktig på att klättra och vet precis var hans kropp börjar och slutar. Något storebror fortfarande inte har koll på.
Svar på tråden Om skolan är för lätt...?