• jagvetallt2

Explosion i Oslo

Ja nu verkar det som om någon kopierat självmordsbombaren i sthlm, fast denna verkar lyckats bättre med smällen iallafall.. jag får säga som mona sahlin, mångfald är så spännande. kan inget annat än hålla med.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4180673.ece

• Svar på tråden Explosion i Oslo
  • FMGA
    fisförnäm skrev 2011-07-23 12:55:39 följande:
    Okej, har läst en del media nu.... Fy fan för detta. Alla mina tankar går till de omkomna och deras nära och kära.

Tror någon att något liknande kan hända i Sverige?
    Ja tyvärr finns risken. Definitivt inte du - men alltför många nationalister odlar ett hat mot socialdemokratin och risken att någon av dem ska gå över gränsen finns naturligtvis, även om den är liten.
  • jagvetallt2
    SkåneP skrev 2011-07-23 13:00:17 följande:
    Tydligen inte. Kapitalfel skulle man kunna säga.
    ja det va en högoddsare som vann, som när lordie vann eurovisionsongcontest, vem kunde tro det. orsaken va ju islamiseringen dock, men attack utförd av en högerextrem idiot. han gjorde det för att man inte tog islamiseringens hot på allvar..sossarna fick lida för detta..
  • FMGA
    jagvetallt2 skrev 2011-07-23 13:05:06 följande:
    ja det va en högoddsare som vann, som när lordie vann eurovisionsongcontest, vem kunde tro det. orsaken va ju islamiseringen dock, men attack utförd av en högerextrem idiot. han gjorde det för att man inte tog islamiseringens hot på allvar..sossarna fick lida för detta..
    Vilken stolle du är, du har inte ens vett att skämmas.
  • jagvetallt2
    FMGA skrev 2011-07-23 13:07:05 följande:
    Vilken stolle du är, du har inte ens vett att skämmas.
    varför skulle jag skämmas? jag gör som GW, Utgår man från statistik så brukar man få rätt 80-90% av gångerna, ibland slår det fel som här. jag har inte alltid rätt men 80-90% av gångerna.
  • SkåneP
    Ok, så när det är en kristen anti-muslim som gör något så är det alltså islamiseringens fel.
    Så om det varit ett muslim som bombat SDs HQ, hade det varit den växande xenofobins fel?
  • jagvetallt2
    SkåneP skrev 2011-07-23 13:11:08 följande:
    Ok, så när det är en kristen anti-muslim som gör något så är det alltså islamiseringens fel.
    Så om det varit ett muslim som bombat SDs HQ, hade det varit den växande xenofobins fel?
    han tyckte att politikerna ignorerade problemena så han attackerade de, sen varför han slog till mot ungdomar vet jag inte, var väl lätta mål mot för att försöka ta statsministern och övriga i regeringen.
  • fisförnäm
    FMGA skrev 2011-07-23 13:00:52 följande:
    Ja tyvärr finns risken. Definitivt inte du - men alltför många nationalister odlar ett hat mot socialdemokratin och risken att någon av dem ska gå över gränsen finns naturligtvis, även om den är liten.
    Vänta lite nu... Varför måste nationalismens huvudmotståndare vara just socialdemokratin?

Som jag ser detta så är det högerextremism (inte nödvändigtvis nationalism) mot demokratin - ingen ideologi alltså.
    Ta till exepempel nationaldemokraterna - de ser sig som vänster, dvs på sossarnas sida.

Jag anser mig vara i "mitten" och jag ser minst lika illa på typisk högerpolitik såsom vänsterpolitik.
    Nationalism och demokrati är heller inga motsatser, om man inte vill göra dem till det, såsom jag misstänker att den norska terroristen gjorde.
    Likaså kan en socialdemokrat göra socialdemokrati antidemokratisk.
  • FMGA
    fisförnäm skrev 2011-07-23 13:14:27 följande:
    Vänta lite nu... Varför måste nationalismens huvudmotståndare vara just socialdemokratin?

Som jag ser detta så är det högerextremism (inte nödvändigtvis nationalism) mot demokratin - ingen ideologi alltså.
    Ta till exepempel nationaldemokraterna - de ser sig som vänster, dvs på sossarnas sida.

Jag anser mig vara i "mitten" och jag ser minst lika illa på typisk högerpolitik såsom vänsterpolitik.
    Nationalism och demokrati är heller inga motsatser, om man inte vill göra dem till det, såsom jag misstänker att den norska terroristen gjorde.
    Likaså kan en socialdemokrat göra socialdemokrati antidemokratisk.
    Testa att googla lite på Mona Sahlin eller Mona Muslim eller Mona Stalin, då kommer du att möta ett hat som inte sällan ger uttryck för vad man borde göra med henne.

För de allra flesta är gränsen mellan ord och handling kvivskarp - men hatet i sig utgör en miljö där det blir lättare för den som är förvirrad att gå över gränden

Självklart gäller detta inte bara högerextremister, men bland galningar av alla de slag är det lättare för en riktig galning att gå från ord till handling.

jagvetallt brukar ofta skämta om att utrota alla somalier - det är inte omöjligt att vissa kan triggas av jagvetallts käcka gossefantasier. 
  • jagvetallt2
    FMGA skrev 2011-07-23 13:24:18 följande:
    Testa att googla lite på Mona Sahlin eller Mona Muslim eller Mona Stalin, då kommer du att möta ett hat som inte sällan ger uttryck för vad man borde göra med henne.

För de allra flesta är gränsen mellan ord och handling kvivskarp - men hatet i sig utgör en miljö där det blir lättare för den som är förvirrad att gå över gränden

Självklart gäller detta inte bara högerextremister, men bland galningar av alla de slag är det lättare för en riktig galning att gå från ord till handling.

jagvetallt brukar ofta skämta om att utrota alla somalier - det är inte omöjligt att vissa kan triggas av jagvetallts käcka gossefantasier. 
    mona sahlin va ju knappt omtyckt av sina egna, ett av socialdemokratins största misstag va ju att tillsätta henne som partiordförande. 

finns många galningar, vi hade ju en i malmö också som sköt folk huller och buller. ingen lika strukturerad som denna mördare dock.. ser inte vad somalierna har med detta dåd att göra..  
  • bitte67
    Så du var tvungen att skylla på muslimerna trots allt, fast då mer indirekt.... Pinsamt!
Svar på tråden Explosion i Oslo