• jagvetallt2

Explosion i Oslo

Ja nu verkar det som om någon kopierat självmordsbombaren i sthlm, fast denna verkar lyckats bättre med smällen iallafall.. jag får säga som mona sahlin, mångfald är så spännande. kan inget annat än hålla med.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4180673.ece

• Svar på tråden Explosion i Oslo
  • Kajee
    why the face skrev 2011-07-22 18:19:48 följande:
    Måste vara såna där förbannade samer. Alla minns väl bombattentaten av "Aktionsgruppen mot fria fjälljakten" 1998.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • FuckedForLife

Ser på detta nu på tv4. Det är direktsändning.  fan vad hemskt, stackars Norrmännen!:( Jag lider verkligen med dem och er som bor i Norge.  Gråter

• Anova
    Flashbulb skrev 2011-07-22 17:36:17 följande:
    Nu är det bekräftat att det är ett terrorattentat.  Är så sjukt trött på det här samhället.. tycker synd om er som föder barn till den här världen. De kommer att få uppleva ett helvete om 30-40 år.  Förhoppningsvis är man död då..

Vaddå bekräftat? Eftersom bomben detonerade i Regeringskvarteret så definierar man det som terrorattentat oavsett om man misstänker att Al Qaida eller Geir Olson som begått attentatet. I och med platsen så antar jag att man betraktar attentatet som riktat mot Norge inte mot en viss person/grupp av personer.
  • bitte67
    Studentpappa skrev 2011-07-22 18:17:53 följande:
    Nej just det ja det kan ju lika gärna varit en svensk.. 
    Det är väl helt enkelt för att Norge inte har några naturliga fiender, ingen tidigare inhemsk separatiströrelse eller dylikt. Norge är inte Tjetjenien, Irland eller Ryssland därför sätter jag mina slantar på en kamelryttare sätter du emot?
    Tragiskt är det vilken än som gjort det.  
    Det mest tragiska är nog ändå att sådana som du drar förhastade slutsatser.
  • Studentpappa
    bitte67 skrev 2011-07-22 18:53:22 följande:
    När de är logiska finns det ingen tragik över det hela.
    Helpers of the global jihad har nu tagit på sig attentaten. Kan ju givetvis vara några som bara vill ta åt sig äran men särskilt otroligt att det handlar om jihad är det knappast under omständigheterna. 

• Studentpappa
    bitte67 skrev 2011-07-22 18:53:22 följande:
    Och tycker du verkligen förhastade slutsatser är värre än ett terrordåd måste du ha ett par skruvar lösa..
  • Morse
    puss skrev 2011-07-22 16:44:21 följande:
    är oslo i frozonen på nåt vis? ha de gjort nåt provocerande eller är detta helt random?
    varför skulle nån attackera oslo? vet du nåt om norsk politik?
    En veckogammal artikel om varför just Norge skulle kunna bli ett terrormål:

Why Does Al-Qaeda Have a Problem With Norway?

www.theatlantic.com/international/archive/2010/07/why-does

När det gäller attacker av den här magnituden så är det nästan alltid muslimska terrorister bakom. Ser man till Europol står Islamister för under 0.5% av terrordåden i Europa men ligger bakom ca 80% av dödsfallen i terrorattacker.

Jag räknade ut lite snabbt att Islamistiska terrordåd är 265 ggr så dödliga som övriga terrorattacker. MEN NEJ DÅ, DET FINNS INGEN ANLEDNING ATT DISKUTERA ISLAMISTISK TERRORISM SEPARAT MENAR SAMTLIGA RIKSDAGSPARTIER FÖRUTOM SD.

• Tomtefar

Væntar med spænning på PK maffians visdomsord om detta. Hur var det nu igen? Inget att oroa sig før eller?

• bitte67
    Studentpappa skrev 2011-07-22 18:57:04 följande:
    Och tycker du verkligen förhastade slutsatser är värre än ett terrordåd måste du ha ett par skruvar lösa..
    Jamen visst, vrid och vänd på saker. Självklart tycker jag att det som hänt är fruktansvärt tragiskt. Men att dra förhastade slutsatser är också riktigt illa.
  • Lillajag1979

Ja, fy... Min syster med familj bor där men tur i oturen så är de på semester i danmark :-S

Svar på tråden Explosion i Oslo