• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Blåbäret111
    zauzz skrev 2011-09-22 23:18:43 följande:
    Till sist har jag sytt färdigt babynestet jag började med i somras.  Glad

Funderade länge på hur jag skulle montera ihop det, för jag ville att det skulle vara enkelt att demontera och tvätta

Dynan är av polyeterskum från tygaffär, 4 cm tjock och har ett innerfodral av plastad frotté
    "Korven" är fylld med stoppning från 3 st billiga ikea-kuddar och har även den ett innerfodral av plastad frotté.
    Yttertyget är bomullsflannell, hur mysigt som helst.
    Korven och dynan sitter ihop med fem bitar kardborreband, ca 5 cm styck. 

Nu är det bara att hoppas på att babyn kommer snart!
    BF 5 oktober, och ett sånt här babynest borde väl vara nästan lika mysigt att ligga i som magen?
    Länge sen jag var här, så mycket fint ni gjort! I helgen tänkte jag ge mig på en sådan här. Vart hittade du plastad frotte?
  • ziingoo
    Jarran skrev 2011-10-14 12:31:48 följande:
    Jättefin filt! Har letat mönster ett tag en sån filt, men inte hittat nån. Hur gjorde du "avgränsningen" i rutorna?
    Tack! Jag bifogar detta mönster till dig och till alla andra som vill ha det Glad

Till höger står de mått jag gått efter till min filt som jag tycker blev bra i storleken, men jag förklarar ändå ifall det står otydligt Flört

126 m = 5 mönsterrapporter (1 rapport = 22m) samt 16 kantm (8 på varje sida).
    Ca 4 cm rätstickning först och sedan när mönstret stickas, stickas de fyra första och sista maskorna i fortsatt rätstickning för att få kanten runtom.

Mönstret är sett från rätsidan, så de första 2 maskorna ska vara rm och sedan ska det vara 1 am och 1 rm fram till mitten ca där det ska vara 2 rm igen och sedan fortsätta med 1 am och 1 rm varvet ut. Nästa varv stickas så att om du har 1 rm och nästa 1 am stickar du 1 rm och 1 am så att det blir likadant som föregående varv och fortsätter så. Förstår du/ni?
    I nedre vänstra hörnet på beskrivningen står detta också som en påminnelse.

Jag tror att jag började från avigsidan för att få mönstret att stämma med 1 rm 1 am som det står i beskrivningen, annars blir det 1 am 1 rm om du börjar från rätsidan vilket inte stämmer med beskrivningen.

Hör av er om ni inte förstår eller kör fast så ska jag hjälpa er! Det kan vara lite klurigt innan man kommer igång med tanke mönstret här..

• elingr
    ziingoo skrev 2011-10-14 14:55:54 följande:
    Tack! Jag bifogar detta mönster till dig och till alla andra som vill ha det Glad

Till höger står de mått jag gått efter till min filt som jag tycker blev bra i storleken, men jag förklarar ändå ifall det står otydligt Flört

126 m = 5 mönsterrapporter (1 rapport = 22m) samt 16 kantm (8 på varje sida).
    Ca 4 cm rätstickning först och sedan när mönstret stickas, stickas de fyra första och sista maskorna i fortsatt rätstickning för att få kanten runtom.

Mönstret är sett från rätsidan, så de första 2 maskorna ska vara rm och sedan ska det vara 1 am och 1 rm fram till mitten ca där det ska vara 2 rm igen och sedan fortsätta med 1 am och 1 rm varvet ut. Nästa varv stickas så att om du har 1 rm och nästa 1 am stickar du 1 rm och 1 am så att det blir likadant som föregående varv och fortsätter så. Förstår du/ni?
    I nedre vänstra hörnet på beskrivningen står detta också som en påminnelse.

Jag tror att jag började från avigsidan för att få mönstret att stämma med 1 rm 1 am som det står i beskrivningen, annars blir det 1 am 1 rm om du börjar från rätsidan vilket inte stämmer med beskrivningen.

Hör av er om ni inte förstår eller kör fast så ska jag hjälpa er! Det kan vara lite klurigt innan man kommer igång med tanke mönstret här..

Jättefin!!:) Vad har du använt för garn och vilken storlek på stickor? :)
  • ziingoo

Jag har använt garnet Big Verona från Järbo Garn. Finns att köpa på exempelvis konsum och ICA. Masktätheten är 20 m = 10 cm och rekommenderade stickor är nr4, vilka jag tror jag använt, kanske t.o.m. nr4.5..

• Strella

Tröja som jag stickat. Har nu även hjärtformade lila knappar
  • ziingoo
    Strella skrev 2011-10-15 20:30:58 följande:

Tröja som jag stickat. Har nu även hjärtformade lila knappar
    Så söt! Visst är det roligt att sticka till de små? =)
  • Strella

Tack! Är inne i en riktig stickyra. Roligast är nog mössor, har stickat ca 7 st, de går så fort

Svar på tråden Syjunta för gravida!