Jarran skrev 2011-10-14 12:31:48 följande:
Jättefin filt! Har letat mönster ett tag en sån filt, men inte hittat nån. Hur gjorde du "avgränsningen" i rutorna?
Tack! Jag bifogar detta mönster till dig och till alla andra som vill ha det
Till höger står de mått jag gått efter till min filt som jag tycker blev bra i storleken, men jag förklarar ändå ifall det står otydligt
126 m = 5 mönsterrapporter (1 rapport = 22m) samt 16 kantm (8 på varje sida).
Ca 4 cm rätstickning först och sedan när mönstret stickas, stickas de fyra första och sista maskorna i fortsatt rätstickning för att få kanten runtom.
Mönstret är sett från rätsidan, så de första 2 maskorna ska vara rm och sedan ska det vara 1 am och 1 rm fram till mitten ca där det ska vara 2 rm igen och sedan fortsätta med 1 am och 1 rm varvet ut. Nästa varv stickas så att om du har 1 rm och nästa 1 am stickar du 1 rm och 1 am så att det blir likadant som föregående varv och fortsätter så. Förstår du/ni?
I nedre vänstra hörnet på beskrivningen står detta också som en påminnelse.
Jag tror att jag började från avigsidan för att få mönstret att stämma med 1 rm 1 am som det står i beskrivningen, annars blir det 1 am 1 rm om du börjar från rätsidan vilket inte stämmer med beskrivningen.
Hör av er om ni inte förstår eller kör fast så ska jag hjälpa er! Det kan vara lite klurigt innan man kommer igång med tanke mönstret här..