• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Annan84

Bra! Då vågar man ha det framme då kanske. Vi har nämligen inte berättat för familj vilket kön det blir på bebisen. O sedan gillar jag inte för puttinuttgulligull som massa ljusblått o ljusrosa o fluff osv.

• Fixarfia

Jösses va fint du har stickat Maddz88! Jag är imponerad! /en som på sin höjd kan sticka en halsduk...

Fantastiskt fin barnsäng du har hittat Annan84! Och supergulligt tyg! 

• PetraK

Är det någon som vet en bra sida för en som vill lära sig sticka? Basic alltså!

• carooo

Roligt med lite fart i tråden!
    Åhhh jag vill också kunna sticka! Så fina saker alla gör... Men får nog hålla mig till symaskinen ett tag till Skrattande
    Projektet som jag sysslat med i helgen och lite i veckan har dock inte så mycket med en symaskinen att göra, men däremot slipmaskin, sticksåg, färg och skruvar. Vet att detta är en "sytråd" egentligen men bidrar med lite "trä"den här gången... (ni känner säkert till orginalen från kast van een huis) 

• Folkster

Jag börjadr sticka i våras när jag väntade min son. Ville sticka en filt o letade tips. Hittade då www.garnstudio.com med massa bra mönster o tips. Beskrivningar finns både i text o filmsnuttar. Annan84: otroligt fint påslakanset!

• ziingoo
    PetraK skrev 2011-10-14 08:20:41 följande:
    Är det någon som vet en bra sida för en som vill lära sig sticka? Basic alltså!
    Har du ingen du känner som kan sticka och som du kan fråga om hjälp? Släkting, granne, bekant?

Jag har fått lära mig att lägga upp maskor på en sticka och hur man stickar räta och aviga maskor samt hur man avmaskar, vilket är basen för stickning egentligen. Sedan befäste jag detta med att sticka halsdukar som var enkelt att börja med. När jag sedan tyckte jag kunde hantera detta och det började bli lite tråkigt med halsdukar då började jag sticka från böcker och stickbeskrivningar där det oftast står mycket bra hur man ska göra och även visas i bilder steg för steg. Så det mesta jag lärt mig hittills är faktiskt genom böcker (om man bortser från baskunskaperna jag beskrev ovan.

Filten jag visat bild på är till exempel gjord på bara räta och aviga maskor i en särskild ordning hela tiden för att få mönstret, inget krångel med hoptagningar och ökningar och stickade hål osv.
  • ziingoo
    BOKTIPS!

"Sticka till babyn" av Nina Sagulin. En jätte bra bok med både stickat och virkat och bra beskrivningar och förklaringar, älskar den boken! Den lilla koftan ovan som jag stickat har jag stickat från en beskrivning där. Dessutom lärde jag mig själv att virka med hjälp av den boken också =)
  • Jarran
    ziingoo skrev 2011-10-14 09:53:15 följande:
    Filten jag visat bild på är till exempel gjord på bara räta och aviga maskor i en särskild ordning hela tiden för att få mönstret, inget krångel med hoptagningar och ökningar och stickade hål osv.

Jättefin filt! Har letat mönster ett tag en sån filt, men inte hittat nån. Hur gjorde du "avgränsningen" i rutorna?
  • ziingoo
    ziingoo skrev 2011-10-14 10:01:01 följande:
    BOKTIPS!

"Sticka till babyn" av Nina Sagulin. En jätte bra bok med både stickat och virkat och bra beskrivningar och förklaringar, älskar den boken! Den lilla koftan ovan som jag stickat har jag stickat från en beskrivning där. Dessutom lärde jag mig själv att virka med hjälp av den boken också =)
    OBS! FEL I OVAN!

RÄTT BOKTIPS!

"Sticka till babyn" av Nina Sagulin. En jätte bra bok med endast stickade kläder och tillbehör.

"Virka! Enkelt att virka och lite att sticka" av Frida Pontén. I den här boken lärde jag mig att virka!

Jätte bra böcker båda två! Älskar dem!
  • PetraK

Jen81: tack för tipset!

Maddz88: min mamma och min svärmor kan pyttelite, dom skulle väl behöva fräscha upp kunskaperna om dom ska lära mej. Sen träffar jag ju inte dom jätteofta, vill ju börja snart :).

Svar på tråden Syjunta för gravida!