• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 11:01:02 följande:
    Vet inte hur man använder strumpstickor/rundstickor så det fick bli på raka.... Har försökt göra minskningar där jag vill att "trianglarna" ska vara på andra stickor för att testa mig fram, men det ser inte klokt ut....:-S
    Jag undrar om du inte måste göra varje triangel för sig, på egna stickor.
  • MammaMia88
    Lindreas skrev 2011-10-12 11:03:45 följande:
    Jag undrar om du inte måste göra varje triangel för sig, på egna stickor.
    Var nästan det jag var orolig för, bara till att nysta upp allt då, för det finns inte en chans i världen att jag klarar av separata stickor...Kräks
  • MammaMia88

Eller kanske inte, kanske kan göra ett fyrkantigt stycke, sy ihop i sidan och göra en rynkad boll-liknande grej på toppen?

• Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 11:06:46 följande:
    Var nästan det jag var orolig för, bara till att nysta upp allt då, för det finns inte en chans i världen att jag klarar av separata stickor...Kräks
    Jo, men lugn, det behöver inte vara så krångligt! Det du får göra är att lägga de maskor du inte ska använda på en tråd, och bara sticka de maskor som ingår i en triangel. När den är klar tar du av garnet och plockar upp så många maskor du behöver till nästa (och det är lätt om du har dem på tråd redan) och tar nytt garn och börjar sticka. Likadant på de andra.
  • MammaMia88
    Lindreas skrev 2011-10-12 11:12:07 följande:
    Jo, men lugn, det behöver inte vara så krångligt! Det du får göra är att lägga de maskor du inte ska använda på en tråd, och bara sticka de maskor som ingår i en triangel. När den är klar tar du av garnet och plockar upp så många maskor du behöver till nästa (och det är lätt om du har dem på tråd redan) och tar nytt garn och börjar sticka. Likadant på de andra.
    Kanske kan funka Fast är rädd att jag ska tappa nåt så jag får göra om allt från början  

Fast kom på nyss att det får bli 5 trianglar istället eftersom jag gjort 55 maskor och inte 60 som jag trodde...haha 
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 11:16:01 följande:
    Kanske kan funka Fast är rädd att jag ska tappa nåt så jag får göra om allt från början  

Fast kom på nyss att det får bli 5 trianglar istället eftersom jag gjort 55 maskor och inte 60 som jag trodde...haha 
    Haha! Men testa! Lägg upp 11 maskor på en annan sticka, du kanske kan låta de andra sitta kvar på stickan? Var försiktig så du inte tappar bara, sätt en gummisnodd några varv längst ut, så glider inte några maskor av. Sticka de elva maskorna tills du är klar, och börja om sen.
  • ziingoo

Vad fina saker ni gjort och vad duktiga ni är!

Jag hoppar in här jag med eftersom ett av mina stora intressen är handarbete och då främst stickning, men lite virkning har det också blivit på senare tid. Jag har inte sytt så mycket även om jag tyckte det var väldigt kul då jag höll på, men det kan bero på att jag inte kommer överens med symaskinen jag fått..

Jag är gravid i v9 och har redan flera stickade babygrejer såsom kofta, filt, babyhjälm mm. Jag började sticka dessa saker redan innan vi ens planerade barn därför att jag först ville sticka en liten tröja innan jag gav mig in på en stor, men så tyckte jag det var så kul med mindre saker att jag fortsatt med det =)

Just nu håller jag på med en ljusblå liten tröja i mysigt mönster och den är den första grej jag stickar på sedan jag blev gravid. Vilken känsla det medför att tänka att jag nu stickar åt någon, åt mitt barn och inte något annat eller bara för skojs skull =)

Jag ska försöka ladda upp bilder sen på det jag stickat så ska ni få se =)

• Mammarie

Hej. Här kommer en bild (om än väldigt kornig och dålig) på mitt första babynest! Det var verkligen kul att sy, rekommenderas till nybörjaren! När jag får tid och lust ska jag sy två till för det väntas bebis på tre håll i släkten. Hoppas någon blir en tjej bara, för det ljusa tyget är mycket mer rosa än vad det ser ut på bilden...

Svar på tråden Syjunta för gravida!