• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • FruHellström

sy tygöverdrag, som örngott, så kan du ju varva oxå...:)
    o en handduk över det sen... 

• emme 86

Trz: jag har klätt min skötbädd i vaxtyg, men jag sydde aldrig.
    Jag klädde in och vek fint på baksidan så att det inte blev knöligt o sen tejpade ja med silvertejp! Har hållt i över 1år nu o jag är supernöjd.

• Folkster

Jag har en 3veckors son o köpte en färdig skötbädd som går bra att torka av men i vilket fall har jag ändå alltid en handduk över...både för att det ska vara lätt att byta om det blir smutsigt o att det inte blir så kallt att ligga på.
    Smart med silvertejp! Sånt ska inte underskattas :)

• FruHellström
    emme 86 skrev 2011-10-11 09:39:12 följande:
    Jag klädde in och vek fint på baksidan så att det inte blev knöligt o sen tejpade ja med silvertejp! Har hållt i över 1år nu o jag är supernöjd.
    Tummen upp för silvertejpen!
  • lindalake
    emme 86 skrev 2011-10-11 09:39:12 följande:
    det kallar jag fiffigt
  • Lindreas
    trz skrev 2011-10-11 08:36:14 följande:
    Hejsan! tänkte sy ett överdrag till en skötbädd, dá den som är där nu är otroligt sunkig (Köpte begagnat skötbord..) Och tänkte lämpligen sy av vaxduk.
    Skötbädden är en helt vanlig kvadratformad skumgummibit.. 63x63 cm.
    Nu till grejen - jag har ingen symaskin.
    Gár det att sy i vaxduk för hand?
    Har ni nágra tips pá hur jag ska sy? Alla förslag mottages tacksamt!
    Tejpa eller limma. En liten plutt kan VERKLIGEN söla ner ett helt skötbord om det vill sig illa.
  • Littorina
    trz skrev 2011-10-11 08:36:14 följande:
    Hejsan! tänkte sy ett överdrag till en skötbädd, dá den som är där nu är otroligt sunkig (Köpte begagnat skötbord..) Och tänkte lämpligen sy av vaxduk.
    Skötbädden är en helt vanlig kvadratformad skumgummibit.. 63x63 cm.
    Nu till grejen - jag har ingen symaskin.
    Gár det att sy i vaxduk för hand?
    Har ni nágra tips pá hur jag ska sy? Alla förslag mottages tacksamt!
    Är här och kikar ibland, ni gör så mycket fint!

Vaxduk hade jag inte velat sy i vare sig för hand eller på maskin... På våran skötbädd (köpt) är det som vaxat tyg eller textilvaxduk kallar Stoff & Stil det. Det är inte lika stelt som vaxduk. Det är sydda sömmar. Har aldrig varit med om att skummgummit blvit blött och Nr1 var en riktig skötbordskissare! Överdraget går att ta av och köra i tvättmaksin. Jag hade alltid hadduk på. Näckten från Ikea. 3 kr styck. Har måååånga. Blev dom för äckliga slängde jag dom direkt istället för att tvätta...
  • Lindreas
    Littorina skrev 2011-10-11 12:54:35 följande:
    Är här och kikar ibland, ni gör så mycket fint!

Vaxduk hade jag inte velat sy i vare sig för hand eller på maskin... På våran skötbädd (köpt) är det som vaxat tyg eller textilvaxduk kallar Stoff & Stil det. Det är inte lika stelt som vaxduk. Det är sydda sömmar. Har aldrig varit med om att skummgummit blvit blött och Nr1 var en riktig skötbordskissare! Överdraget går att ta av och köra i tvättmaksin. Jag hade alltid hadduk på. Näckten från Ikea. 3 kr styck. Har måååånga. Blev dom för äckliga slängde jag dom direkt istället för att tvätta...
    Så hade vi också. Vi har tre mörka handdukar, lite bättre kvalitet, som ligger underst, sen Näckten ovanpå. Superbra!
  • Littorina

Jag har letat efter nån lämplig billig korg eller likande att ha på nedervåningen i huset för att enkelt och tryggt lägga ifrån mig bebisen när de stora barnen behöver hjälp. Men jag har inte hittat någon. Vad tror ni om att sy en baby nest att ha på golvet? Jag har funderat på att göra den lite större än ett baby nest och lite högre kanter. Tänkte göra den runda "korven" lite högre och sy en söm mitt på så att det lixom blir två kanaler. Vad tror ni om det?

Svar på tråden Syjunta för gravida!