Inlägg från: Lindreas |Visa alla inlägg
  • Lindreas

Syjunta för gravida!

ohbaby skrev 2011-07-16 22:51:06 följande:
    pruline.canalblog.com/archives/2010/01/04/163...

Har gjort en sån här ikväll:) Enkla och snabba!
    Får göra den andra imorgon:) 
    Oj, jösses vilka fina! Jag är inte gravid (har en 10-månaders) men har en vän som ska få en liten i dagarna, de där tossorna kan vara det sötaste jag sett! Och som jag förstod det (kan räkna till tre på franska, that's it) så är det bara en T-form som ska stickas? Och sen läggas ihop?
  • Lindreas

Jag älskar den här tråden! Får så mycket inspiration, tur att en nära vän till mig ska ha barn vilken dag som helst så jag har någon att sy åt. Nästa graviditet ska jag sy mycket mera!

• Lindreas
    trz skrev 2011-10-11 08:36:14 följande:
    Hejsan! tänkte sy ett överdrag till en skötbädd, dá den som är där nu är otroligt sunkig (Köpte begagnat skötbord..) Och tänkte lämpligen sy av vaxduk.
    Skötbädden är en helt vanlig kvadratformad skumgummibit.. 63x63 cm.
    Nu till grejen - jag har ingen symaskin.
    Gár det att sy i vaxduk för hand?
    Har ni nágra tips pá hur jag ska sy? Alla förslag mottages tacksamt!
    Tejpa eller limma. En liten plutt kan VERKLIGEN söla ner ett helt skötbord om det vill sig illa.
  • Lindreas
    Littorina skrev 2011-10-11 12:54:35 följande:
    Är här och kikar ibland, ni gör så mycket fint!

Vaxduk hade jag inte velat sy i vare sig för hand eller på maskin... På våran skötbädd (köpt) är det som vaxat tyg eller textilvaxduk kallar Stoff & Stil det. Det är inte lika stelt som vaxduk. Det är sydda sömmar. Har aldrig varit med om att skummgummit blvit blött och Nr1 var en riktig skötbordskissare! Överdraget går att ta av och köra i tvättmaksin. Jag hade alltid hadduk på. Näckten från Ikea. 3 kr styck. Har måååånga. Blev dom för äckliga slängde jag dom direkt istället för att tvätta...
    Så hade vi också. Vi har tre mörka handdukar, lite bättre kvalitet, som ligger underst, sen Näckten ovanpå. Superbra!
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-11 17:19:02 följande:
    Ni vana stickare, jag behöver er hjälp då jag inte hittar nåt på nätet Håller på att sticka en mössa på raka stickor, har stickat ribb och sen stickat så det ser ut som rutor (5 aviga, 5 räta i fem rader, sen byta)....MEN, eftersom det ska bli en mössa, hade tänkt att jag skulle sticka så det blir som fyra stycken "trianglar" uppevid så det inte blir så knöligt innanför mössan när man monterar ihop. HUR går jag tillväga för att göra dessa "trianglar"...? Måste bli rätt direkt då jag är hopplös på att sticka baklänges eller ta upp tappade maskor

Har gjort en ritning, men den gick tyvärr inte att ladda upp av nån anledning :-/ Hoppas ni fattar hur jag menar iallafall
    Stickar man inte ihop två maskor i slutet av varje sticka, vartannat eller var tredje varv?
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 10:48:44 följande:
    Njae, då blir det ju bara en enda triangel av hela stycket? Ska ha så det ser ut som en "prinsesskrona"
    Okej, du stickar på två stickor och syr ihop sen? Inte på fyra strumpstickor?
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 11:01:02 följande:
    Vet inte hur man använder strumpstickor/rundstickor så det fick bli på raka.... Har försökt göra minskningar där jag vill att "trianglarna" ska vara på andra stickor för att testa mig fram, men det ser inte klokt ut....:-S
    Jag undrar om du inte måste göra varje triangel för sig, på egna stickor.
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 11:06:46 följande:
    Var nästan det jag var orolig för, bara till att nysta upp allt då, för det finns inte en chans i världen att jag klarar av separata stickor...Kräks
    Jo, men lugn, det behöver inte vara så krångligt! Det du får göra är att lägga de maskor du inte ska använda på en tråd, och bara sticka de maskor som ingår i en triangel. När den är klar tar du av garnet och plockar upp så många maskor du behöver till nästa (och det är lätt om du har dem på tråd redan) och tar nytt garn och börjar sticka. Likadant på de andra.
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 11:16:01 följande:
    Kanske kan funka Fast är rädd att jag ska tappa nåt så jag får göra om allt från början  

Fast kom på nyss att det får bli 5 trianglar istället eftersom jag gjort 55 maskor och inte 60 som jag trodde...haha 
    Haha! Men testa! Lägg upp 11 maskor på en annan sticka, du kanske kan låta de andra sitta kvar på stickan? Var försiktig så du inte tappar bara, sätt en gummisnodd några varv längst ut, så glider inte några maskor av. Sticka de elva maskorna tills du är klar, och börja om sen.
Svar på tråden Syjunta för gravida!