Förskoleklass: Upprop HT 2011
Mina grabbar har blitt stora!
Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort
Fler med blivande skolbarn?
Hur går era funderingar och förväntningar?
Mina grabbar har blitt stora!
Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort
Fler med blivande skolbarn?
Hur går era funderingar och förväntningar?
Jag har också en... men jag har nog inte funderat så mycket ännu, det är bara fokus på semester först Men visst undrar man hur det ska bli med nya kompisarna (hon känner ingen i nya klassen), och en massa nya föräldrar man ska lära känna så att man förhoppningsvis kan hjälpas åt att hämta varandras barn och så. Jag undrar också hur trött hon kommer vara i början av alla nya intryck, och om vi kommer kunna hämta tidigare första veckorna (jag har precis börjat på nytt jobb så det är lite svårt att smita ifrån tidigt), och andra praktiska saker.
Också undrar jag hur hon kommer påverkas av att träffa äldre barn. På dagis har 05:orna varit äldst sedan de var 1 år (dagiset öppnade 2006), och nästan ingen har äldre syskon, så det har varit lite skyddad verkstad... vilket bl.a har märkts på att de aldrig brytt sig om kläder, vad som är pojk/flick-färger/lekar osv. Men nu kommer de ju ut i verkligheten och det kommer säkert märkas...
Hjälp, jag är livrädd, min dotter är yngst i klassen av 32 st, två grupper och alla har äldre syskon så de är lite modigare. Dock kan min dotter läsa och skriva så det känns tryggt på något konstigt sätt... Min dotter kommer precis vara 5 år och 8 månader vid start.
Jag har två tjejer som ska börja förskoleklass i höst. De ska gå i samma klass på en liten skola där det bara är fyra klasser. Två f-klasser och två ettor. När de börjar tvåan kommer de till en större skola som har år 2-5. Det känns tryggt med en sån liten skola att börja med!
Jag tycker det känns mest spännande, de är redo för nästa steg och behöver nya utmaningar!
Nervöst! Tycker det är för stor klass, 29 barn i fsk-klassen och sedan kommer ettorna också (lika många till) när det blir fritids kl 13. Oavsett hur många personal de är så är det himla mycket folk att ha inpå sig. Sen undrar jag hur det kommer att bli då sexåringen är blyg, inte känner så många och just nu är i en klängig period när hon helst skulle ha lov i evighet och bara vara hemma med mamma och pappa. Men jag hoppas det går bra och att hon kommer att tycka om det.
Jag har en tjej som ska börja förskoleklass i höst. I hennes klass är de 11 stycken jämt fördelat mellan killar och tjejer. 9 av barnen har hon gått tillsammans med i ett år i förskolans 5 årsgrupp och två har tillkommit nu innan sommaren inför förskoleklassen. De flyttade över till förskoleklassens lokaler strax innan sommaren och gick tillsammans där med nya fröken i ett par veckor för att lära känna varandra lite innan sommaren.
M med stjärnor, hur många kommer de vara i hennes klass?
11 som ovan låter ju som en dröm jämfört
Med 32!! Visseligen två grupper men.
Jag har börjat du fundera lite på mobbing, min man tror jag är galen, men jag läser barn och människor bra och jag har sett tendenser till att en större grupp av tjejer kommer bli till problem mot de andra. Nu ska man ju inte måla fan på väggen, men tjejer kan vara så elaka. De har haft snack om detta på förskolan för att förebygga men i skolan är fröknarna inte ens med på rasterna och det är tydligen många föräldrar som har äldre barn som har klagat på att personalen är oangagerad. Samt att olyckor skett. Min lilla skrutt som
är världens snällaste, osäker, jag är så orolig att hon kommer känna sig rädd.
Jo, det där med mobbing är inget kul. Den skola min tjej går på är en gasna liten skola med små klasser och de jobbar aktivt mot mobbing. Dels har de en timme i veckan (schemalagt, sen kan de prata om det på andra letioner också när det går i varandra) där de pratar kring vänskap och hur man är en bra kamrat mm. De har även en Trygghetsgrupp där några ur personalen ingår som barnen kan vända sig till. Tror också de har någon form av fadderverksamhet för de mindre barnen där någon i de högre klasserna är fadder.
Skolan har förskoleverksamhet och skola upp till 5:an där de i varje årskull i skolan är max 15 elever (i de lägre klasserna sedan brukar det falla ifrån vartefter).
Min 05:or är näst yngst av 31 barn fördelat på två klasser. Hon kommer "utifrån" då hon inte gått på förskola i byn, men det ska inte bli några problem. Några har gått i byn, några i stan och några hos dagmamma.
Jag tycker inte alls att hon är mindre och kan mindre än andra 05:or. Hålla koll på sina prylar och göra det hon ska fanns det 04:or som var sämre på på förskolan förra året .
Däremot det där med mobbning får vi ha koll på. Dottern har inte brytt sig om vad någon tyckt om hennes val hitintills. Tex tänker hon ha din Blixtenryggsäck som skolväska och den en Disney Princess pennskrin. Hon vill köpa en nya gympapåse, får se vad det blir för modell. Kommer hon hem och är hysterisk över att något är "fel" modell får vi ta det då.
Hon ska få köpa lite nya kläder också. Även där kommer det bli allt från rosa med gulliga katter eller svart med flames. När hon skulle börja på gympa för ett år sedan var det inte lönt att köpa såna rosa fluffiga gympakläder, hon hade ju t-shirt och shorts hemma .
Hur långa dagar ska er barn gå? Tilde kommer gå 7-8.20 på fritids, skola 8.20-14.20 mån samt ons-fre. Tisdagar blir det till 13.10. De går så långa dagar för att skolbussen går bara en gång från byn ut på landet. Alltså går Fklassen lika länge som sexorna...
Jag tänker låta henne gå på fritids till 15.00 och hämta henne direkt på tisdagarna.
Vi ska på föräldramöte den 16:e och sen är det upprop den 17:e. Skulle vara kul att veta lite innan vad de behöver för prylar.