• Nido

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Mina grabbar har blitt stora!
    Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
    Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort  

Fler med blivande skolbarn?
    Hur går era funderingar och förväntningar?

• Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011
  • Triple Trouble

Första dan på fritids igår, jag och hon var där till efter lunch. Idag gick jag med igen, men efter 5 minuter ville hon vinka och ha mig därifrån.

Hoppas det hållet i sig

• norgesessan

Min son ska också börja. Dom är 3 stk från samma förskola (2 avdelningar bara, ena pojken gick på andra avdelningen i förskolan), studierektorn frågade oss hur vi ville ha det och vi svarade att vi ville ha alla tre i samma klass.
    Detta året blir det tre klasser, en på 20nånting (3 pedagoger), sen två klasser på 15-17 (2 pedagoger).

Jonathan är så förväntansfull, har tittat i Emils gamla böcker..
    Han börjar den 23 (inget fritids innan), inskrivning den 22.

Vart bor ni någonstans? Vi bor i Malmö.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Triple Trouble

Hej norgesessan! Vi möts här med .

Vi bor utanför Stockholm. Min dotter har 24 eller om det var 25 från sin avdelning hon gått på, av de 32 som ska gå i klassen. De har två klassrum, med 16 i varje rum.

• Triple Trouble

Hur är det hos er med fritids? Här är fritids i samma lokaler som förskoleklassen är, och fröknarna är samma som förskoleklassfröknarna.

Jättebra, brukar det vara så? När jag var liten låg fritids och skola en bit ifrån varandra med egna fröknar.

• Thaleia

Nästa vecka börjar barn nr 2 förskoleklassen och hon är överlycklig och ser fram emot det. Hon är ju väldigt bekant med lokalerna eftersom hon varit med och lämnat och hämtat storebror många gånger under det gångna läsåret. Hon har ju även träffat sina nya pedagoger några gånger och kamraterna är hon också välbekant med eftersom flertalet är från hennes gamla förskola.
    Så hon tycker livet är toppen just nu och hon har dessutom fått en ny ryggsäck!

• norgesessan

Triple, här är förskoleklassen i egen byggnad och har egen fritids. I första och andraklass är det gemensamt fritids i deras vanliga lokaler, efter det är det gemensamt...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • myskatt

Fritids här är i en fristående villa på sommaren, dock belägen på skolgården, och i skolan på vintern. All personal på hela skolan varvar och jobbar på fritids. Endast på morgonen är det en personal som är samma varje dag.

Känns helt ok, då får de lära känna all personal.

• strojes

På "vår" skola har de lagt upp det som följer:
    7.00-7.30 Gemensamt fritids för alla barn både förskola och skolan
    7.30 Går alla över till sina respektive avdelningar (iaf när det gäller förskolebarnen 1-5 år)
    9.00 börjar aktiviteter för förskolan och förskoleklassen (när övriga skolan börjar vet jag inte)
    sluttid för förskoleklassen varierar mellan dagarna beroende på vad de har på schemat
    16.30-17.30 Gemensamt fritids för hela förskolan och skolan

Mellan skoldagens sluttid och 16.30 är det fritids för skolbarnen (inkl förskoleklassen) och då hittar de på olika aktiviteter.

• Tant Green

Här är fritids i skolan, i samma lokaler som F-klassen (1:orna kommer dit på eftermiddagen). Alla lärare jobbar även på fritids, i olika utsträckning, också är det en person som är ansvarig för fritidsverksamheten och jobbar där på heltid.

• Medusan

Har en liten fundering (sorry för OT men jag vill verkligen veta och ni har nog svaret)

Hur funkar det när barnet går i nollan? Är det i en skola eller på förskolan? Kan barnet fortsätta gå på förskola eller är det fritids som gäller då?

Förväntas barnet kunna läsa, räkna och skriva när man börjar nollan eller ettan? Är detta något förskolan ska lära dem då eller? (min son har knappt någon sådan aktivitet alls på sin förskola och kan således inte detta speciellt bra alls).

Min fundering handlar om hur länge barn går på förskolan? (har en son som är 4,5 som jag funderar på att byta förskola till men vet inte om det är värt att göra det om det bara handlar om något år till innan han börjar nollan).

Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011