• Nido

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Mina grabbar har blitt stora!
    Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
    Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort  

Fler med blivande skolbarn?
    Hur går era funderingar och förväntningar?

• Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011
  • Medusan

Stort tack för svaren, jag känner mig mycket klokare nu

Ska höra av mig till den förskola vi eventuellt ska byta till för att kolla hur det funkar just där.

• Yosa

I Mariestad på  min dotters skola kommer hon att gå i förskoleklass i klassrummet intill ettor och tvåor. Fritids är i samma lokal som förskoleklassen. Så när klockan slår 12 går förskoleklassläaren ut och fritids kommer in.

• Moonis

Sonen har också blivit stor, börjar imorgon Solig Men det är bara fritis och sen börjar dom riktigt på onsdag

• myskatt

Dottern ska vara ett par timmar på fitids idag. Får se om jag får åka hem eller om det går så lätt som jag tror.

• MammaSusan81

Vår tjej f. juni-06 börjar också Nollan nu =), hon längtar & räknar ner dagarna tills det är dags. Pedagogerna har delat gruppen på 2, så det är 12 st i varje grupp & 1 pedagog i varje. Fritids är i samma lokaler. Ikväll ska vi på föräldramöte igen, spännande ska få inloggning till schoolsoft bl.a.

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • norgesessan

Varför börjar hon så tidigt?

Skönt med liten grupp! ca. 16 blir det i sonens klass. 2 pedagoger.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • MammaSusan81
    norgesessan skrev 2011-08-16 16:03:02 följande:
    Varför börjar hon så tidigt?

Skönt med liten grupp! ca. 16 blir det i sonens klass. 2 pedagoger.
    Hon går direkt till Nollan (ingen förskola emellan), hon både läser, skriver, räknar etc och kommer som det lät få gå mycket med 1.orna för att få utmaningar etc. Spännande ska det då bli iaf =).
  • norgesessan

Ok. Vad skönt att dom tar hensyn till vad hon kan, det är tyvärr vanligt att dessa barn glöms bort lite. Att det fokuseras på att uppnå deras mål för just det skolåret istället för att se varje individ. Verkar som att tillochmed förskoleklass blir för "tråkigt" för henne, men samtidigt behövs ju det sociala också, men kanon att hon får vara med ettorna också.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • MammaSusan81
    norgesessan skrev 2011-08-16 16:09:10 följande:
    Ok. Vad skönt att dom tar hensyn till vad hon kan, det är tyvärr vanligt att dessa barn glöms bort lite. Att det fokuseras på att uppnå deras mål för just det skolåret istället för att se varje individ. Verkar som att tillochmed förskoleklass blir för "tråkigt" för henne, men samtidigt behövs ju det sociala också, men kanon att hon får vara med ettorna också.
    Ja hon är på en 8-9 årings nivå i läsning/skrivning & räkning. Hoppas på att hon inte ska tycka det blir tråkigt, hemma räknar hon i gamla matteböcker & kan sitta ett par h med att läsa/räkna/skriva innan hon ger sig.
  • myskatt

Har precis varit på föräldramöte iför morgondagens upprop. De har lagt fram mapp, bäcker, kritor, pennor och lim på varje plats. Gud, min lilla tjej börjar bli stor :-S.

Läraren verkar jättebra så det kommer nog gå galant. Imorgon fick föräldrarna vara med så länge de vill (eller dotter vill i vårt fall (fick vara 10 min på fritids igår tex)) och kl 9 ska de äta tårta . Ska försöka föreviga detta på bild för sen är man nog inte välkommen till skolan särskillt ofta.

Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011