• Nido

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Mina grabbar har blitt stora!
    Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
    Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort  

Fler med blivande skolbarn?
    Hur går era funderingar och förväntningar?

• Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011
  • strojes

Jag vet som sagt inte något schema än annat än att aktiviteterna börjar kl9 varje dag. Sedan är det olika beroende på vad som är på schemat för dagen. Skolan där hon går jobbar Bifrostinspirerat vilket innebär att de jobbar med ett tema (samma i hela huset från yngsta barn till äldsta) och det blir mycket skapande och exprimenterande kring temat. De dagar de jobbar med temat kommer nog bli lite längre beroende på vad gör.
    Hon kommer också att gå på fritids vilket nog vissa veckor kan bli ganska många timmar utöver skoldagen. Min man har lång resväg till jobbet och jag jobbar oregelbundet vilket kan vara både tidigt och sent.

• m med tre stjärnor
    Triple Trouble skrev 2011-07-28 12:26:51 följande:
    M med stjärnor, hur många kommer de vara i hennes klass?

11 som ovan låter ju som en dröm jämfört
    Med 32!! Visseligen två grupper men.

Jag har börjat du fundera lite på mobbing, min man tror jag är galen, men jag läser barn och människor bra och jag har sett tendenser till att en större grupp av tjejer kommer bli till problem mot de andra. Nu ska man ju inte måla fan på väggen, men tjejer kan vara så elaka. De har haft snack om detta på förskolan för att förebygga men i skolan är fröknarna inte ens med på rasterna och det är tydligen många föräldrar som har äldre barn som har klagat på att personalen är oangagerad. Samt att olyckor skett. Min lilla skrutt som
    är världens snällaste, osäker, jag är så orolig att hon kommer känna sig rädd.
    23 om jag minns rätt.
    Två klasser ungefär lika tora tror jag.
    Hon har inte gått på förskola som hör till den här skolan utan kommer utifrån.
    Hon har gått på femårsgrupp på skolan vi tillhör, fruktansvärt, men det har gjort henne rätt tuff.
    Lilla A har dessutom två systrar som är 1 respektive 3 år äldre än henne så hon är hårt skolad fårn scratch;)

Hoppas verligen att även skolan ser problemet med de här barnen och lyckas förebygga ev mobbing.
    Antar att de har någon personal ute på rasterna. Be ditt barn hålla sig i närheten av dessa. Funkar det inte så byt skola, det är ett bättre alternativ än att vara kvar och lida.

Lycka till!!!!      
  • jozelyn

Min lilla skrutt börjar oxå snart! Om 2 veckor bara!
    Hon är nog oxå yngst i sin klass, men det går nog bra ändå, jag tror det. Hon är en framåt tjej som kan ta för sig o ca 6 barn får hon med sig från sitt dagis, så helt främmande blir det inte.
    Det jag mest oroar mig för, om jag ska va helt ärlig... är tiden :P
    Hon börjar ju kl 8 på morronen! Hur i hela friden ska vi klara med det??
    Vi som är så himlarns morrontrötta båda 2... Hon har ju gått 9-14 på dagis i ett år o före det började hon 9.30 tillomed :P
    Usch ja, det kommer bli tufft innan man kommit in i rutinen....

• m med tre stjärnor

Vi missade tyvärr föräldramötet i våras, det var lite mycket i maj...
    Dock har våra två äldre tjejer (födda 02 och 04) gått förskoleklass men ingen av de tre kommer att ha gått på samma skola (v flyttade till en annan stad innan tvåan började och nu när iaf två av dem bytte stadium - förskoleklass och fyran så kändes det rätt att byta skola eftersom vi vill flytta. Tvåan gick aldrig i ettan utan hoppade från f-klass till tvåan därav att hon börjar fyran)

Olika vad de olika skolorna önskat för utrustning:
    - gympakläder och gympapåse, skor eller inte?
    - pennfack
    - skolväska
    - mapp
    - inneskor
    --matsäcksburk, vattenflaska och sittunderlag (här rekomenderas light my fire respektive tupperware, tre år utan ett enda läckage!!!!)        
    - regnkläder är intressant, min äldsta skulle tvunget ha ett regnställ hängande på skolan, tvåan använde snällt skalsetet medan trean absolut ska ha galonkläderna...
    - flytväst hade faktiskt en skola som starkt önskemål...

Fyll gärna på listan med eventuella önskemål ni hört talas om så att man kan vara förberedd;) 

Och angående tider så får nog lilla A gå mellan 0740 och 1640 (hoppas att det inte blir mer dfå lillebror ska hämtas också;)  

• Triple Trouble

Nu har jag köpt snordyra isbjörnskläder, så hon får så glatt använda sitt skalset vare sig hon vill eller ej

Bra tips om drickflaska, är det den man trycker på när man dricker?

Hon ska få välja en ryggsäck också.

Hon kommer nog gå 8-15 till att börja med då jag är arbetslös. Jag hoppas man får ha på fritids när man är arbetslös i denna kommun, annars kommer hon inte hänga ned. Får jag jobb så blir det 8-17.30 dessvärre..

På tisdag om en vecka börjar hon fritids.

Mer tips!!

• m med tre stjärnor

Drickaflaskan är från tupperware. Mina två yngsta har med hello kitty och byggare bob på, dde andra har enfärgade. Nej jag tror inte man trycker på dem....

Idag var första dagen på fritids och hon älskade det!!!
    Är så lycklig så jag nästan gråter, efter allt elände under hela förra året så får hon en sån här knonstart på skolan. Verkligen perfekt att börja den här veckan också, de är kanske max 20 barn på hela skolan. Och glad trevlig positiv personal som vill jobba på sommaren.
    De hade hunnit med massor idag där det bästa var att de hade satt upp en vattenspridare på skolgården och de hade sprungit runt i badkläder;)   

• Triple Trouble

Gud vad härligt att det gick bra!!

• myskatt

Nu har vi skaffat gummistövlar som får stå kvar på skolan jämt och gympaskor till innegympan. Bästa att passa på när det är 50% rea .

Annars beöhver vi inte handla något mer. Hon ska ha grejer som jag hade när jag var liten, det har hon valt själv.

• la Demoiselle Snorque

Min lilla tjej börjar också förskoleklass, väldigt snart. Usch vad tiden går snabbt Skrattande

Jag känner mig väldigt spänd, mer än henne tror jag, hon tar det hela med ro. Känns speciellt eftersom hon kommer gå i en åldersblandad klass, dvs 6 åringar - 3:e klassare + att det går hörselskadade i just hennes klass, vilket gör att hon kommer lära sig teckenspråk (superbra)

Helt ärligt hade jag ingen aning om det förren vi kom till föräldramötet och lärarna frågade oss föräldrar vad vi tyckte om det. Jag satt som ett frågetecken medan alla andra föräldrar var väl införstådda i vad som väntade Skrattande

Nu när jag fått smälta det känns det bra. Första reaktionen var att jag inte alls gillade det (tänkte direkt på de större barnen som är elaka åt småttingarna...)

Men läraren sa att många som börjar 6 års är så olika utvecklade. Vissa kan läsa och skriva medan andra inte kan alfabetet. Nu kommer dom kolla individuellt på barnen och ge uppgifter därefter. Min dotter kan läsa, skriva och räkna så det känns bra att dom engagerar sig på så vis och tar tillvara på vad barnen kan.

Alla som börjar 6 års kommer få egna faddrar som ska ta hand om dom. Innan sommaren fick min dotter hem ett brev fylld med brev och teckningar från några av sina blivande klasskamrater. Helt ärligt fick jag en tår i ögat. Min dotter blev jätteglad och jag tyckte det var så fint initiativ från skolan. Att barnen verkligen känner sig välkommen.

I veckan gick vi på stan och handlade en ny ryggsäck (kors i taket så valde hon en cool puma väska istället för prinsessor. haha) nya inneskor, pennfodral och några fina pennor och sudd.

Blev lite osäker om dom har gymnastik? Det har dom säkert...

Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011