Förskoleklass: Upprop HT 2011
Min lilla tjej börjar också förskoleklass, väldigt snart. Usch vad tiden går snabbt
Jag känner mig väldigt spänd, mer än henne tror jag, hon tar det hela med ro. Känns speciellt eftersom hon kommer gå i en åldersblandad klass, dvs 6 åringar - 3:e klassare + att det går hörselskadade i just hennes klass, vilket gör att hon kommer lära sig teckenspråk (superbra)
Helt ärligt hade jag ingen aning om det förren vi kom till föräldramötet och lärarna frågade oss föräldrar vad vi tyckte om det. Jag satt som ett frågetecken medan alla andra föräldrar var väl införstådda i vad som väntade
Nu när jag fått smälta det känns det bra. Första reaktionen var att jag inte alls gillade det (tänkte direkt på de större barnen som är elaka åt småttingarna...)
Men läraren sa att många som börjar 6 års är så olika utvecklade. Vissa kan läsa och skriva medan andra inte kan alfabetet. Nu kommer dom kolla individuellt på barnen och ge uppgifter därefter. Min dotter kan läsa, skriva och räkna så det känns bra att dom engagerar sig på så vis och tar tillvara på vad barnen kan.
Alla som börjar 6 års kommer få egna faddrar som ska ta hand om dom. Innan sommaren fick min dotter hem ett brev fylld med brev och teckningar från några av sina blivande klasskamrater. Helt ärligt fick jag en tår i ögat. Min dotter blev jätteglad och jag tyckte det var så fint initiativ från skolan. Att barnen verkligen känner sig välkommen.
I veckan gick vi på stan och handlade en ny ryggsäck (kors i taket så valde hon en cool puma väska istället för prinsessor. haha) nya inneskor, pennfodral och några fina pennor och sudd.
Blev lite osäker om dom har gymnastik? Det har dom säkert...