• Nido

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Mina grabbar har blitt stora!
    Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
    Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort  

Fler med blivande skolbarn?
    Hur går era funderingar och förväntningar?

• Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011
  • norgesessan

Det finns förskolor som behåller 6årsverksamheten där, jag är van med att det är i skolan. Det förväntas absolut ingenting. Dom utgår kanske från att dom kan räkna från 1 till någonting, men annars lär dom sig det.

Innan barnet börjar fjärdeklass finns det krav som måste uppfyllas. (Är dom inte det behöver barnet extrahjälp som läraren inte kan ge, eller så har lääraren gjort ett dårligt jobb.. Klarar man inte att försäkra att barnet uppnår kraven måste läraren reagera i tid så barnet får hjälpen det tränger).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Det finns dom som låter barnet gå kvar i förskolan också för att föräldrarna tycker att barnet inte är skolmoget. Sen går barnet efter ett år, eller hoppar över förskoleklass. (det är ju frivilligt).

• Thaleia
    Medusan skrev 2011-08-10 19:31:43 följande:
    Har en liten fundering (sorry för OT men jag vill verkligen veta och ni har nog svaret)

Hur funkar det när barnet går i nollan? Är det i en skola eller på förskolan? Kan barnet fortsätta gå på förskola eller är det fritids som gäller då?

Förväntas barnet kunna läsa, räkna och skriva när man börjar nollan eller ettan? Är detta något förskolan ska lära dem då eller? (min son har knappt någon sådan aktivitet alls på sin förskola och kan således inte detta speciellt bra alls).

Min fundering handlar om hur länge barn går på förskolan? (har en son som är 4,5 som jag funderar på att byta förskola till men vet inte om det är värt att göra det om det bara handlar om något år till innan han börjar nollan).
    På dom flesta ställen finns förskoleklassen(nollan) på en skola. Så dom börjar liksom skolan fast då i nollan och det är fritidsverksamhet som gäller.
    Nej, barnet förväntas inte kunna läsa, räkna eller skriva när dom börjar nollan. Inte ens i nollan förväntas dom göra det heller utan där är det mycket språklek och få dom intresserade utav boktsäver siffror som gäller. Precis som på förskolan.
    Man börjar förskoleklassen på hösten det året man fyller 6 år.
  • norgesessan

Lite OT, i Norge börjar 05orna i ettan nu...Skolplikt. Dom går tian också...Det var i 97 dom ändrade, så innan det var det ett år extra på förskolan.

• Yosa

Lägger tråden till favoriter. Vår dotter Elin börjar förskoleklass nu nästnästa vecka i Mariestad

• Medusan
    Norgesessan och Thaleia

Tack för svar. Det kan alltså vara lite olika vart nollan är (om den är på en skola eller på förskolan). Jag trodde att de som gick nollan tillsammans även gick ettan tillsammans.

Jag förstår fortfarande inte detta med fritids riktigt? Från vilken ålder börjar barnet på fritids och slutar på förskolan? Det verkar ju förekomma att barn som går nollan även går på förskolan efter "skoltid".

Märks att jag har noll koll på detta
  • norgesessan

Bara så det blir rätt begräpp...
    Förskola 1-5
    Förskoleklass från 6 år.

Fritids på skolan brukar starta upp i början på augusti, tills dess går barnet i förskolan.

Redan i nollan (förskoleklass) finns fritids.
    Hos oss är förskoleklassen i skolan, men i egen byggnad. Det var två paralellklasser när ettan gick, nu ska det vara tre paralellklasser. Samma personal på fritids som under skoldagen.

Så ingen förskola efteråt...

• Yosa
    norgesessan skrev 2011-08-10 20:18:41 följande:
    Bara så det blir rätt begräpp...
    Förskola 1-5
    Förskoleklass från 6 år.

Fritids på skolan brukar starta upp i början på augusti, tills dess går barnet i förskolan.

Redan i nollan (förskoleklass) finns fritids.
    Hos oss är förskoleklassen i skolan, men i egen byggnad. Det var två paralellklasser när ettan gick, nu ska det vara tre paralellklasser. Samma personal på fritids som under skoldagen.

Så ingen förskola efteråt...

Stämmer helt! Först går man i förskolan 1-5år sedan tar Fritids över som barnomsorg när föräldrarna arbetar/läser. Efter skolan/förskoleklassen går barnet till fritids tills man hämtar dem på eftermiddagen
  • Thaleia
    Medusan skrev 2011-08-10 20:14:55 följande:
    Norgesessan och Thaleia

Tack för svar. Det kan alltså vara lite olika vart nollan är (om den är på en skola eller på förskolan). Jag trodde att de som gick nollan tillsammans även gick ettan tillsammans.

Jag förstår fortfarande inte detta med fritids riktigt? Från vilken ålder börjar barnet på fritids och slutar på förskolan? Det verkar ju förekomma att barn som går nollan även går på förskolan efter "skoltid".

Märks att jag har noll koll på detta
    Jag tror att det allra allra vanligaste är att förskoleklassen (nollan) finns på en skola för det var ju det som var meningen när den infördes. Att man ville att barnen skulle få mjuk övergång mellan förskolan och skolan. Och går man då nollan på skolan så är det fritids som gäller efter skolans slut.
    Skulle det däremot vara så att en förskola har förskoleklass så är det ju förskola som gäller efter att "förskoleklasstiden" är slut om dagarna.
    Börjar man förskoleklassen på skolan så är ju det vanligaste att man följs uppåt i klasserna ett tag framåt.
Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011