Förskoleklass: Upprop HT 2011
Mina grabbar har blitt stora!
Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort
Fler med blivande skolbarn?
Hur går era funderingar och förväntningar?
Mina grabbar har blitt stora!
Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort
Fler med blivande skolbarn?
Hur går era funderingar och förväntningar?
Det finns förskolor som behåller 6årsverksamheten där, jag är van med att det är i skolan. Det förväntas absolut ingenting. Dom utgår kanske från att dom kan räkna från 1 till någonting, men annars lär dom sig det.
Innan barnet börjar fjärdeklass finns det krav som måste uppfyllas. (Är dom inte det behöver barnet extrahjälp som läraren inte kan ge, eller så har lääraren gjort ett dårligt jobb.. Klarar man inte att försäkra att barnet uppnår kraven måste läraren reagera i tid så barnet får hjälpen det tränger).
Det finns dom som låter barnet gå kvar i förskolan också för att föräldrarna tycker att barnet inte är skolmoget. Sen går barnet efter ett år, eller hoppar över förskoleklass. (det är ju frivilligt).
Man kan ju säga att nollan är en del av förskolan som har integrerats med skolan. Så skolplikten gäller inte fastän man börjat nollan utan den gäller fortfarande från ettan.
Lite OT, i Norge börjar 05orna i ettan nu...Skolplikt. Dom går tian också...Det var i 97 dom ändrade, så innan det var det ett år extra på förskolan.
Lägger tråden till favoriter. Vår dotter Elin börjar förskoleklass nu nästnästa vecka i Mariestad
Bara så det blir rätt begräpp...
Förskola 1-5
Förskoleklass från 6 år.
Fritids på skolan brukar starta upp i början på augusti, tills dess går barnet i förskolan.
Redan i nollan (förskoleklass) finns fritids.
Hos oss är förskoleklassen i skolan, men i egen byggnad. Det var två paralellklasser när ettan gick, nu ska det vara tre paralellklasser. Samma personal på fritids som under skoldagen.
Så ingen förskola efteråt...