Förskoleklass: Upprop HT 2011
Mina grabbar har blitt stora!
Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort
Fler med blivande skolbarn?
Hur går era funderingar och förväntningar?
Mina grabbar har blitt stora!
Dom börjar i Förskoleklass nu i höst.
Känns helt makalöst att tiden kan gå så fort
Fler med blivande skolbarn?
Hur går era funderingar och förväntningar?
Det blir massor av kalas här också. Jonathans senare i September, samt hans kompis (sen födselen) har kalas veckan innan.
Ja min tös ska oxå börja skolan och både hon och jag e så spända o tycker att det e kul. Jag har inte tänkt så mycket på gympa och så men såna kläder har hon men hon har ingen ryggsäck för det ska vi handla sen på Gekås den 10sept. det får gå ändå tills dess, hoppas det.
men funderar mycket på om jag ska åka med i skolbussen eller ta bilen bakom och hur många dagar har ni tänkt att följa med till skolan???
Nu har inte Jonathan skolbuss. Hade han haft det hade jag antingen kört barnet första dagarna, eller låtit barnet åka bussen själv från start. Evt. följt med om hon önskar det.
hon vet inte riktigt än om hon vill att jag följer med på bussen så får väl se. Hon ska åka buss direkt iaf för sen börjar jag själv skolan veckan efter så hon måste ju veta var o så.
Men ska ni vara med i skolan några dagar eller det e man inte????
Det är man inte. Man följer med på uppropet, sen är barnet där själv.
Min erfarenhet iallafall.
Vad studerar du? Jag börjar igen den 5.sept. Har 1.5 år kvar på lärarutbildningen.
jag pluggar till behandlingspedagog och har 1 år kvar och börjar den 29 aug
jaså man ska inte vara med alls sen det trodde jag
Vi var med på uppropet i onsdags sen har jag cyklat med henne tor och fre till fritids där hon skall vara från kl 07.00. Tänker cykla/gå alt. skjutsa henne ett par år i alla fall. På dessa två dagar har vi inte sett någon annan påväg till fritids den tiden. Annars är det annorlunda senare, framåt åtta, då myllrar det av barn på gatorna.
Vi följer också ett par år. Planerar dock på att flytta så snart vi kan. Blir dock inte före 2013-2014.
Vi bor i stan nu, massor av trafik.
ja jag ska följa ti bussen för jag åker samtidigt
Jonathan är också så, han hade inte kommit hem på 3 timmar, om ens alls, ifall han hittade en insekt på marken eller nåt. Man måste hålla hans hand eller han hålla i vagnen om han ska komma framåt
Hur går det för era 6åringar?
Ännu så länge är allt toppen Idag var första heldagen (8.30-16.30) med fritids och alltihop. Hon var väldigt trött på eftermiddagen (hade sovit lite dåligt i natt, det var väl mycket som snurrade i huvudet) men det gick bra och hon tycker att det är superkul. Hoppas det håller i sig!
Hon kände ingen i klassen innan, men det verkar som att de flesta kommer från olika förskolor och det är inte många som känner någon sedan tidigare, så det verkar inte vara så svårt att hitta nya kompisar.
Här går det jättebra! Denna veckan är det 9-12, utan fritids eftersom jag fortfarande är hemma (börjar skolan den 5.)
Nästa vecka blir det 8:30- 13.30, fredagen blir det full dag, 8:30 till 13:30.
Varje onsdag ska Jonathan börja 9-14, Emil ska börja 9-14 tisdagar.. Lite irriterande....
Det går bra hon går 8-12:30 varje dag, idag hade dem gympa på morgonen ska bli spännande att höra sedan vad dem fick göra =).
Här går det också bra. De har en del lektioner ihop med ettorna så där har hon fått flera nya kompisar redan.
Hennes schema ser ut som följer:
måndag: 9-11 fm språk och bokstavslekar efter lunch går de till skogen med hela fritids
tisdag: 9-14 svenska på fm och tema/verkstadsarbete på em (hela skolan jobbar utifrån ett gemensamt tema)
onsdag: 9-13.30 matte på fm och musik på em
torsdag: 9-11 gymnastik (utomhus fram till oktober sedan inomhus)
fredag: 9-13.30 fm utomhusmatte med ettorna, em bild
De har även engelska men ingen separat lektion med det utan det vävs in lite här och där på ett lekfullt sätt. I språk/svenska och matte har de arbetsböcker att jobba med.
jo det går super och hon trivs så bra hade en ny kompis här hemma o lekte med idag. Min dotter går
måndag 8.20-12.20
tisdag 8.20-13.15
onsdag 8.20-13.15
torsdag 8.20-12.20
ingen fritids för min sambo tar ut föräldraledigt nu till den siste september
men sen så åker hon ju buss oxå till o från skolan så stor hon känner sig o jag tycker oxå att hon e det och så duktig
det enda som de har sagt så att de gör är en utedag i veckan o det är onsdagar
Här känns det bättre igen efter en jobbig förra vecka. I princip alla lärarna blev sjuka (eller hade sjuka barn) förra veckan och det var ju ingen höjdare att ha vikarier så där på en gång Det var faktiskt "tur" att min dotter också blev sjuk och var hemma två dagar. Idag var hennes ena fröken tillbaks, så då tyckte hon det var roligt igen, men det dröjer nog tills de två andra lärarna också är tillbaks innan de börjar jobba "enligt plan" igen.
Dottern gillar egentligen allt utom att de måste vara ute så mycket Hon har nog alltid gillat inomhusaktiviteter bättre, och så här års brukar hon vara rätt less på att vara ute jämt och längtar in. Så sista timmen på fritids idag hade hon och en kompis fått gå in och vara inne och rita utan en fröken, då var hon lycklig