Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Jag har också en... men jag har nog inte funderat så mycket ännu, det är bara fokus på semester först Men visst undrar man hur det ska bli med nya kompisarna (hon känner ingen i nya klassen), och en massa nya föräldrar man ska lära känna så att man förhoppningsvis kan hjälpas åt att hämta varandras barn och så. Jag undrar också hur trött hon kommer vara i början av alla nya intryck, och om vi kommer kunna hämta tidigare första veckorna (jag har precis börjat på nytt jobb så det är lite svårt att smita ifrån tidigt), och andra praktiska saker.

Också undrar jag hur hon kommer påverkas av att träffa äldre barn. På dagis har 05:orna varit äldst sedan de var 1 år (dagiset öppnade 2006), och nästan ingen har äldre syskon, så det har varit lite skyddad verkstad... vilket bl.a har märkts på att de aldrig brytt sig om kläder, vad som är pojk/flick-färger/lekar osv. Men nu kommer de ju ut i verkligheten och det kommer säkert märkas...

• Tant Green
    myskatt skrev 2011-07-28 21:37:34 följande:
    Hon ska få köpa lite nya kläder också. Även där kommer det bli allt från rosa med gulliga katter eller svart med flames. När hon skulle börja på gympa för ett år sedan var det inte lönt att köpa såna rosa fluffiga gympakläder, hon hade ju t-shirt och shorts hemma .

Hur långa dagar ska er barn gå? Tilde kommer gå 7-8.20 på fritids, skola 8.20-14.20 mån samt ons-fre. Tisdagar blir det till 13.10. De går så långa dagar för att skolbussen går bara en gång från byn ut på landet. Alltså går Fklassen lika länge som sexorna...
    Jag har också räknat med att det kommer börja komma speciella önskemål om kläder och färger som inte duger osv nu, hon har aldrig varit intresserad av det innan utan bara satt på sig det jag köpt och plockat fram, men det är nog slut på den bekväma tiden

De ska gå 8.30 till 12.40 (lunch från 12), sen är det fritids. Vi kommer väl lämna strax innan 8.30 och hämta vid 17-tiden, samma tider som hon haft sista året på dagis.
  • Tant Green

Här är fritids i skolan, i samma lokaler som F-klassen (1:orna kommer dit på eftermiddagen). Alla lärare jobbar även på fritids, i olika utsträckning, också är det en person som är ansvarig för fritidsverksamheten och jobbar där på heltid.

• Tant Green
    MammaSusan81 skrev 2011-08-17 10:07:53 följande:
    Så spännande & mysigt det låter, här börjar dem inte förrän på måndag. Vi ska ut i helgen & handla det sista som hon behöver.
    Vad är det ni ska köpa? Jag funderar på om det är något jag missat... fast det får vi väl veta på måndag när de börjar, så kan vi ut och handla på eftermiddagen (de går bara kl.9-11 första dagen och jag har tagit semester). Vi har köpt en ryggsäck och gympatröja/byxor.
  • Tant Green

Nu börjar nog min tjej bli riktigt nervös inför måndagen Idag sa hon att hon önskade att hon var 1 år så hon fick börja på dagis istället (om alla kompisarna också var 1 år så att de fick fortsätta gå tillsammans) Fast det kanske mest är att hon saknar kompisarna, hon har bara träffat ett par några enstaka gånger under sommarlovet (7 veckor). Tyvärr får hon inte med sig några till skolan, men jag skulle inte tro att det kommer bli några större problem att få nya kompisar, det är väl bara jobbigt första veckorna. Och på söndag (och nästa lördag) är det kalas med de flesta gamla dagiskompisar så det kommer nog stilla hennes saknad lite.

• Tant Green
    Inbaal skrev 2011-08-20 18:29:23 följande:
    Men ska ni vara med i skolan några dagar eller det e man inte???? 
    Hos oss är man bara kvar i skolan första dagen (då de går kl.9-11), men föräldrarna är i ett annat rum och får information och fyller i papper.
  • Tant Green

Ännu så länge är allt toppen Idag var första heldagen (8.30-16.30) med fritids och alltihop. Hon var väldigt trött på eftermiddagen (hade sovit lite dåligt i natt, det var väl mycket som snurrade i huvudet) men det gick bra och hon tycker att det är superkul. Hoppas det håller i sig!

Hon kände ingen i klassen innan, men det verkar som att de flesta kommer från olika förskolor och det är inte många som känner någon sedan tidigare, så det verkar inte vara så svårt att hitta nya kompisar. 

• Tant Green

Här känns det bättre igen efter en jobbig förra vecka. I princip alla lärarna blev sjuka (eller hade sjuka barn) förra veckan och det var ju ingen höjdare att ha vikarier så där på en gång Det var faktiskt "tur" att min dotter också blev sjuk och var hemma två dagar. Idag var hennes ena fröken tillbaks, så då tyckte hon det var roligt igen, men det dröjer nog tills de två andra lärarna också är tillbaks innan de börjar jobba "enligt plan" igen. 

Dottern gillar egentligen allt utom att de måste vara ute så mycket Hon har nog alltid gillat inomhusaktiviteter bättre, och så här års brukar hon vara rätt less på att vara ute jämt och längtar in. Så sista timmen på fritids idag hade hon och en kompis fått gå in och vara inne och rita utan en fröken, då var hon lycklig

Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011