Inlägg från: myskatt |Visa alla inlägg
  • myskatt

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Min 05:or är näst yngst av 31 barn fördelat på två klasser. Hon kommer "utifrån" då hon inte gått på förskola i byn, men det ska inte bli några problem. Några har gått i byn, några i stan och några hos dagmamma.

Jag tycker inte alls att hon är mindre och kan mindre än andra 05:or. Hålla koll på sina prylar och göra det hon ska fanns det 04:or som var sämre på på förskolan förra året .

Däremot det där med mobbning får vi ha koll på. Dottern har inte brytt sig om vad någon tyckt om hennes val hitintills. Tex tänker hon ha din Blixtenryggsäck som skolväska och den en Disney Princess pennskrin. Hon vill köpa en nya gympapåse, får se vad det blir för modell. Kommer hon hem och är hysterisk över att något är "fel" modell får vi ta det då.

Hon ska få köpa lite nya kläder också. Även där kommer det bli allt från rosa med gulliga katter eller svart med flames. När hon skulle börja på gympa för ett år sedan var det inte lönt att köpa såna rosa fluffiga gympakläder, hon hade ju t-shirt och shorts hemma .

Hur långa dagar ska er barn gå? Tilde kommer gå 7-8.20 på fritids, skola 8.20-14.20 mån samt ons-fre. Tisdagar blir det till 13.10. De går så långa dagar för att skolbussen går bara en gång från byn ut på landet. Alltså går Fklassen lika länge som sexorna...

Jag tänker låta henne gå på fritids till 15.00 och hämta henne direkt på tisdagarna.

Vi ska på föräldramöte den 16:e och sen är det upprop den 17:e. Skulle vara kul att veta lite innan vad de behöver för prylar.

• myskatt

Nu har vi skaffat gummistövlar som får stå kvar på skolan jämt och gympaskor till innegympan. Bästa att passa på när det är 50% rea .

Annars beöhver vi inte handla något mer. Hon ska ha grejer som jag hade när jag var liten, det har hon valt själv.

• myskatt

Fritids här är i en fristående villa på sommaren, dock belägen på skolgården, och i skolan på vintern. All personal på hela skolan varvar och jobbar på fritids. Endast på morgonen är det en personal som är samma varje dag.

Känns helt ok, då får de lära känna all personal.

• myskatt

Dottern ska vara ett par timmar på fitids idag. Får se om jag får åka hem eller om det går så lätt som jag tror.

• myskatt

Har precis varit på föräldramöte iför morgondagens upprop. De har lagt fram mapp, bäcker, kritor, pennor och lim på varje plats. Gud, min lilla tjej börjar bli stor :-S.

Läraren verkar jättebra så det kommer nog gå galant. Imorgon fick föräldrarna vara med så länge de vill (eller dotter vill i vårt fall (fick vara 10 min på fritids igår tex)) och kl 9 ska de äta tårta . Ska försöka föreviga detta på bild för sen är man nog inte välkommen till skolan särskillt ofta.

• myskatt

Vi var med på uppropet i onsdags sen har jag cyklat med henne tor och fre till fritids där hon skall vara från kl 07.00. Tänker cykla/gå alt. skjutsa henne ett par år i alla fall. På dessa två dagar har vi inte sett någon annan påväg till fritids den tiden. Annars är det annorlunda senare, framåt åtta, då myllrar det av barn på gatorna.

• myskatt
    norgesessan skrev 2011-08-20 20:58:15 följande:
    Vi följer också ett par år. Planerar dock på att flytta så snart vi kan. Blir dock inte före 2013-2014.
    Vi bor i stan nu, massor av trafik.
    Har ingen trafik alls. 1,2 km till skolan och 500 m är på väg i villaområde. Däremot litar jag inte ett skvatt på att min 5½-åring skulle hitta varken fram eller tillbaka så disträ hon kan vara .
Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011