Inlägg från: strojes |Visa alla inlägg
  • strojes

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Jag har en tjej som ska börja förskoleklass i höst. I hennes klass är de 11 stycken jämt fördelat mellan killar och tjejer. 9 av barnen har hon gått tillsammans med i ett år i förskolans 5 årsgrupp och två har tillkommit nu innan sommaren inför förskoleklassen. De flyttade över till förskoleklassens lokaler strax innan sommaren och gick tillsammans där med nya fröken i ett par veckor för att lära känna varandra lite innan sommaren.

• strojes

Jo, det där med mobbing är inget kul. Den skola min tjej går på är en gasna liten skola med små klasser och de jobbar aktivt mot mobbing. Dels har de en timme i veckan (schemalagt, sen kan de prata om det på andra letioner också när det går i varandra) där de pratar kring vänskap och hur man är en bra kamrat mm. De har även en Trygghetsgrupp där några ur personalen ingår som barnen kan vända sig till. Tror också de har någon form av fadderverksamhet för de mindre barnen där någon i de högre klasserna är fadder.
    Skolan har förskoleverksamhet och skola upp till 5:an där de i varje årskull i skolan är max 15 elever (i de lägre klasserna sedan brukar det falla ifrån vartefter).

• strojes

Jag vet som sagt inte något schema än annat än att aktiviteterna börjar kl9 varje dag. Sedan är det olika beroende på vad som är på schemat för dagen. Skolan där hon går jobbar Bifrostinspirerat vilket innebär att de jobbar med ett tema (samma i hela huset från yngsta barn till äldsta) och det blir mycket skapande och exprimenterande kring temat. De dagar de jobbar med temat kommer nog bli lite längre beroende på vad gör.
    Hon kommer också att gå på fritids vilket nog vissa veckor kan bli ganska många timmar utöver skoldagen. Min man har lång resväg till jobbet och jag jobbar oregelbundet vilket kan vara både tidigt och sent.

• strojes

På "vår" skola har de lagt upp det som följer:
    7.00-7.30 Gemensamt fritids för alla barn både förskola och skolan
    7.30 Går alla över till sina respektive avdelningar (iaf när det gäller förskolebarnen 1-5 år)
    9.00 börjar aktiviteter för förskolan och förskoleklassen (när övriga skolan börjar vet jag inte)
    sluttid för förskoleklassen varierar mellan dagarna beroende på vad de har på schemat
    16.30-17.30 Gemensamt fritids för hela förskolan och skolan

Mellan skoldagens sluttid och 16.30 är det fritids för skolbarnen (inkl förskoleklassen) och då hittar de på olika aktiviteter.

• strojes

Här går det också bra. De har en del lektioner ihop med ettorna så där har hon fått flera nya kompisar redan.
    Hennes schema ser ut som följer:
    måndag: 9-11 fm språk och bokstavslekar efter lunch går de till skogen med hela fritids
    tisdag: 9-14 svenska på fm och tema/verkstadsarbete på em (hela skolan jobbar utifrån ett gemensamt tema)
    onsdag: 9-13.30 matte på fm och musik på em
    torsdag: 9-11 gymnastik (utomhus fram till oktober sedan inomhus)
    fredag: 9-13.30 fm utomhusmatte med ettorna, em bild

De har även engelska men ingen separat lektion med det utan det vävs in lite här och där på ett lekfullt sätt. I språk/svenska och matte har de arbetsböcker att jobba med.

Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011