• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Inima
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 08:17:20 följande:
    Är inte det något att vara glad och tacksam över, att kvinnor har det bra och mår bra? Oavsett vem vi är?
    Naturligvis är jag oerhört glad att många kvinnor har det bra på denna jorden. Men du kan ej förnaka att det är pissigt jävla skitdåligt att det finns muslimska män som tolkar Koranen på ett sinnesjukt sätt och påstår att de misshandlar sina kvinnor för att det är okej enligt 4:e surans 38:e vers.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 13:04:25 följande:
    Jag förstår över huvud taget inte varför man vill jämföra en religiös text med Sverige idag. Och ännu mindre varför det alltid, osvikligen och undantagslöst är koranen man pratar om. Bibeln är inte ett smack bättre.
    Då läser du selektivt.

Vi är många som även går hårt åt bibeln, isynnerhet när det bluddras om den kristna värdegrundens förträfflighet.
  • Dreams Never Ends
    Inima skrev 2011-07-08 13:15:45 följande:
    Naturligvis är jag oerhört glad att många kvinnor har det bra på denna jorden. Men du kan ej förnaka att det är pissigt jävla skitdåligt att det finns muslimska män som tolkar Koranen på ett sinnesjukt sätt och påstår att de misshandlar sina kvinnor för att det är okej enligt 4:e surans 38:e vers.
    Jag tror egentligen inte att dom tolkar den på fel sätt, utan mer att dom vet hur den egentligen ska tolkas men tolkar om den så att den ska passa dom. Illa...
  • SkåneP

Muslimer som beter sig illa är inga riktiga muslimer
    Kommunister som beter sig illa är inga riktiga kommunister
    Sossar som skattefuskar är inga riktiga sossar
    Skottar som har socker på sin gröt är inga riktiga skottar.

• Inima
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-08 13:24:11 följande:
    Jag tror egentligen inte att dom tolkar den på fel sätt, utan mer att dom vet hur den egentligen ska tolkas men tolkar om den så att den ska passa dom. Illa...
    Fast just den delen av Koranen har ju varit just omdebbaterad för att det kan tolkas fel.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Lavish
    SkåneP skrev 2011-07-08 13:29:44 följande:

Bra poäng. Jag tycker överhuvudtaget att där man har systemet att kvinnor är i hemmet och inte är självförsörjande, vilket leder till att om relationen inte är bra har kvinnan väldigt svårt att göra sig fri, så finns det en allmän ursäkt.

"Ja men det är ju bara den mannen som är dålig, knäpp, rutten, etc".

Visst, så kanske det är, men det är ju fortfarande det systemet som sätter kvinnan i situationen att hon blir tvungen att stanna hos en man som behandlar henne illa.
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-08 13:29:44 följande:

Svenskar som beter sig illa är inga riktiga svenskar och

kristna som beter sig illa är inga riktiga kristna, tror jag bestämt att du glömde. Litet analt av mig kanske, men det är liksom viktigt att poängtera tycker jag. 
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2011-07-08 13:37:15 följande:
    Bra poäng. Jag tycker överhuvudtaget att där man har systemet att kvinnor är i hemmet och inte är självförsörjande, vilket leder till att om relationen inte är bra har kvinnan väldigt svårt att göra sig fri, så finns det en allmän ursäkt.

"Ja men det är ju bara den mannen som är dålig, knäpp, rutten, etc".

Visst, så kanske det är, men det är ju fortfarande det systemet som sätter kvinnan i situationen att hon blir tvungen att stanna hos en man som behandlar henne illa.

Och det är inget unikt för islam, utan är lika sant för alla religioner, inklusive kristendomen i väst.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • theangel01
    smlh skrev 2011-07-08 08:52:44 följande:
    Det har absolut inget med varför muslimerna har en skev kvinnosyn. 
    Jag skrev tidigare i den här tråden att min man har BÄTTRE kvinnosyn än mina

svenska ex.. 
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 14:09:48 följande:
    Och det är inget unikt för islam, utan är lika sant för alla religioner, inklusive kristendomen i väst.
    Fast nu har jag inte läst Koranen pärm till pärm men är en icke självförsörjande kvinna som är helt utlämnad åt makens nåd och onåd verkligen något som förordas där? Tror det är mer kulturellt.

Inte i bibeln heller, och det var väl inte heller relevant när alla var bönder och allas arbete självklart. Men det är klart att situationen att man inte tillåter skilsmässa i kombination med att man inte själv får välja vem man ska gifta sig med också ställer till det.... Men såvitt jag vet är skilsmässa OK inom islam, under vissa förutsättningar?
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?