• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oki
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 06:30:36 följande:
    Det är skit samma om de anger religion som anldening. det var ett terrorkrig som bland annat berodde på religion. Katolska mot protestantiska.

Men det jag främst syftar på är kristna som bränner abortkliniker, mördar abortläkare och liknande. Sedan vill jag nog kalla folk som demonstrerar glatt om att "en till brinner i helvetet" vid homosexuellas begravningar för ett slags terrorism också, om än inte direkt mördande sådan.

Att man inte talar om svenskt hedersvåld betyder inte att det inte finns.     
    nej det var ett krig som hade med mark att göra, sedan när engelsmännen invaderade irland första gången så behandlades irländarna och katolismen som skräp vilket retade upp irländarna. IRA har inte sprängt någonting pga av religion utan för att dom fortfarande (efter 400 år) vill att skottarna ska sluta "ockupera" nordirland.
    Men visst galenskap finns inom alla religioner och resten av världen borde egentligen dra en lättnadens suck att det bara är mindre än 1% av alla muslimer som är orsak till närmare 99% av alla tidningsartiklar i ämnet Islam. Hade så inte varit fallet hade världen sett mycket värre ut än vad den gör idag.

Svenskar är också duktiga på att mörda men jag vet inte om det skulle kallas för hedersmord då dom snarare dödar av ilska, avundsjuka och annat. Svenskar tänker nog inte så mycket på att deras tonåring vanärdat släkten som människor från andra kulturer gör. Säger inte att svenskar mördar mindre men kanske av andra orsaker?
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-08 09:05:29 följande:
    Nej det skiljer inte, det är vår tro som skiljer.

Judar och kristna i en muslimsk stat har rätt att ha egna domstolar, skulle det vara möjligt i Sverige t.ex. att andra skulle kunna ha det? Att muslimer måste skydda icke-muslimer i en muslimsk stat om staten angrips? Skulle icke-muslimer handla på samma sätt, överge sina egna liv för att rädda livet på en muslim? Du behöver inte svara, tanken räcker.

Så vad som skiljer är vår tro och väg här i livet. Allah  (swt) talar i Koranen om 'du har din väg och jag min' som är språngbrädan till att vi kan ta olika vägar. Det är accepterat och ingen har rätt att fördöma eller på annat sätt agera gentemot den som inte tar Allahs (swt) utstakade väg. 
    Fast i sura 4, vers 80 och framåt så gör man ju tydlig skillnad på att döda otrogna som vänder en ryggen och hur man får böta om man dödar en rättrogen - även om han är en fiende.
  • Umm Elias
    1337 skrev 2011-07-07 22:47:34 följande:
    Fast jag talar ju om att män pga manssynen i islam pressas att arbeta mer än vad som är standard med svenska mått mätt. Jag tror inte en sekund på att alla muslimska män gladeligen arbetar typ 60 h i veckan för att försörja sin fru som har " rätt" att slippa arbeta och " rätt" att få vad hon vill ha. Många män vill göra mer än bara äta, jobba och sova. Män kan vilja utöva nån hobby, träffa sin fru, sina barn och sina vänner. Alla män drar inte in typ 25 000 netto på vanlig heltid och särskilt inte muslimska män.

Nej " vi alla" har inte två inkomster.  Bara här på FL finns flera konvertiter som är hemmafruar. 

även vi hemmafruar har en inkomst, vi sitter inte på noll. med inkomst menar jag inte en månadslön men det finns alltid en liten summan om kommer in.

Mannen arbetar för att det är hans plikt, precis som vi kvinnor gladrligen sköter vårt hushåll. Mitt arbete i hemmet är precis lika mycket värt som min mans arbete utanför hemmet. även om han drar in 35 tusen och jag endast får den fjantiga mammapengen. Mitt arbete borde avlönas lika mkt som makens och det är tyvärr han som får betala lönen, istället för staten. 
  • 100kgpappa

Nu är det ju viss skillnad på att vara muslimsk kvinna i Sverige och i tex afghanistan. Oavsett vad det står i koranen så praktiseras islam annorlunda, och oftast till nackdel för kvinnor. Som det nämts tidigare så är den kristna världen överlag sekuliserad, och gamla kvinnoförtryckande regler med stöd i bibeln praktiseras inte längre, medan de flesta muslimska länder lever med religionen konstant.
       Har själv varit i afghanistan och sett hur kvinnor behandlas, och ni som skriver här och tycker det är jättebra att vara muslismk kvinna skulle nog inte tycka det om ni bodde där.
      Även om givetvis inte alla muslimer har sen kvinnosyn, så är det fortfarande så att den stora massan har det, det är ju bara att titta på hur levnadsförhhållandena är i dom länderna där Islam är statsreligon.
     Även om tex Saudiarabiens knasiga lagar om att kvinnor inte får köra bil inte har stöd i koranen så är de fortfarande muslimer, och tråden handlar inte om att Koranen har en sned kvinnosyn, utan om att muslimer har det i allmänhet.

Många länder som vi idag anser som extrema när det gäller Islam, tex Iran och Afghanistan, var ju mycket mer öppna, säkra  och jämlika förr, men har tyvärr gått bakåt i utvecklingen, och gått från sunt Islamsk praktiserande till att bli mer extrema, vilket är tråkigt.

Den siste idioten är inte född...
  • Indigobarn

Min upplevelse är inte att Islam har en sämre kvinnosyn. Den "sämre kvinnosynen" är kulturellt betingad. Vad som västerlänningar kan uppfatta som sämre kvinnosyn bygger oftast på en simpel fördom om att man är förtryckt för att man som kvinna bär slöja och därmed inte är frigjord som kvinna. Som att jämnställdheten ligger i hur man klär sig, eller hur lite kläder man har på sig. Det är ju ganska löjligt egentligen. Jag kan uppfatta det som ett förtryck för kvinnor att dom känner att dom måste prestera i flera olika roller för att accepteras som kvinna. Idag i Sverige måste man vara en bullbakande karriärskvinna som är snygg och vältränad och samtidigt som hon har ett rent och snygt hem också lyckas bra på jobbet och hinner med 2 småbarn...och är lyckligt gift. Det tycker jag är förtryckande. Att kräva alla dom sakerna, för att man ska anses som accepterad och frigjord. 
    Om en kvinna väljer t ex att stanna hemme med barn eller jobba inom ett kvinnodominerande yrke, så är hon förtryckt.
    Jag tycker att det snarare verkar som om islam faktiskt kan vara en trygghet och frigörande för kvinnor, där man slipper västerländska kvinnoideal, där man har en roll och ett värde som kvinna. Där det är något positivt att vara kvinna, och man får ett högt värde för det (om ni förstår vad jag menar).
    Alla religioner kan ju uppfattas som kvinnoförtryckande, men det är inte religionerna i sig utan i den patriakatiska kulturen som religionen utövas i som avgör om det blir förtryckande eller ej, samt hur kvinnorna själva upplever det kanske.
    Jag själv tycker att alla religioner har bra saker att säga, och jag kan förstå varför man väljer att leva efter t ex koranen. Jag kan tänka som så att folk verkar änn mer vilsna idag i det sekulariserade samhället vi lever i. Att det är mer stressande, så jag tycker det är tråkigt att man dömmer religionerna och anser att de "heliga skrifterna" är floskler, när man egentligen finns väldigt kloka saker som sägs (fastan som någon tog upp som ex...är ju något man vet är bra för kroppen mm.)
    Det gäller gäller att slå ner på de kulturella problemen som begränsar människorna, men man måste kunna skilja på religion och kultur (som kan vara svårt om man inte läser på utan bara följer medias beskrivning). Ingen tar heller upp hur förtryckande judendomen kan vara...hur kommer det sig?  

• oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-08 09:41:39 följande:
    Fast om man talar om muslimer så får man utgå ifrån vad folk som säger sig vara muslimer gör, inte vad islam säger.
    Det kan man göra, givetvis. Men å andra sidan om man vill kunna avgöra om deras handlande är enligt Islam eller emot Islam så kräver det att man vet vad Islams läror säger. I alla fall om vi ska tala om någon sorts rättvisa.
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-08 10:27:25 följande:
    Mannen arbetar för att det är hans plikt, precis som vi kvinnor gladrligen sköter vårt hushåll. Mitt arbete i hemmet är precis lika mycket värt som min mans arbete utanför hemmet. även om han drar in 35 tusen och jag endast får den fjantiga mammapengen. Mitt arbete borde avlönas lika mkt som makens och det är tyvärr han som får betala lönen, istället för staten. 
    varför skulle hemarbetet avlönas som ett jobb och av vem?
  • Lavish

Därför att de kulturer som de flesta muslimer kommer ifrån ofta har en "dålig" kvinnosyn, där man ägnar sig åt hedersvåld och att låsa in kvinnorna i hemmen. Jag tror inte att islam, sett till Koranen rätt och slätt, är mer misogyn än någon annan religion. Men de länder/kulturer där islam är huvudreligionen är ofta misogyna. Så har det såvitt jag förstår varit redan INNAN islam.

• oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-08 10:21:44 följande:
    Fast i sura 4, vers 80 och framåt så gör man ju tydlig skillnad på att döda otrogna som vänder en ryggen och hur man får böta om man dödar en rättrogen - även om han är en fiende.
    Å andra sidan så belyser dessa verser opportunisterna i Medina och hur de låtsades bli muslimer för att i nästa sekund avsäga sig Islam, dvs för att ge Islam ett dåligt rykte... 'ingen bra religion'. Från vers 83 talas de också om hur dessa personer inte vände sig till profeten (fvmh) när de fick kännedom om något för att han skulle ha kunnat bedöma de rykten som spreds. Dvs det är som att gå bakom ryggen, vilket inte är islamiskt korrekt att göra. Hycklarna som det längre fram talas om är de som säger en sak och gör en annan. Inte heller det är ett islamiskt korrekt handlande, och att de anses vara icke-troende är ju för att de själva valt den vägen.

Jag hittar inte var just 'döda otrogna som vänder en ryggen står', där får du hjälpa mig med vilken vers det är.

När det gäller att döda en annan muslim, som tillhör en annan stam och stammarna befinner sig i krig, så måste man som straff befria en slav, och om det är en stam som man står i förbund med skall blodspengar betalas till offrets anhöriga och dessutom ska en slav befrias.

Så det skiljer lite när det gäller straffet. Fast egentligen är inte det så konstigt för om jag ser till det islamiska arvesystemet så skiljer det också lite, beroende på vem och situationen osv.

Jag tror om man helt försöker utgå från ett svenskt jämställdhetsperspektiv, så blir det svårt att förstå att det kan finnas andra lösningar, även om de inte rakt av skulle handla om 50/50 lösningar och svar.
  • Dorian Ertymexx
    oOHalalOo skrev 2011-07-08 11:32:03 följande:
    Å andra sidan så belyser dessa verser opportunisterna i Medina och hur de låtsades bli muslimer för att i nästa sekund avsäga sig Islam, dvs för att ge Islam ett dåligt rykte... 'ingen bra religion'. Från vers 83 talas de också om hur dessa personer inte vände sig till profeten (fvmh) när de fick kännedom om något för att han skulle ha kunnat bedöma de rykten som spreds. Dvs det är som att gå bakom ryggen, vilket inte är islamiskt korrekt att göra. Hycklarna som det längre fram talas om är de som säger en sak och gör en annan. Inte heller det är ett islamiskt korrekt handlande, och att de anses vara icke-troende är ju för att de själva valt den vägen.

Jag hittar inte var just 'döda otrogna som vänder en ryggen står', där får du hjälpa mig med vilken vers det är.

När det gäller att döda en annan muslim, som tillhör en annan stam och stammarna befinner sig i krig, så måste man som straff befria en slav, och om det är en stam som man står i förbund med skall blodspengar betalas till offrets anhöriga och dessutom ska en slav befrias.

Så det skiljer lite när det gäller straffet. Fast egentligen är inte det så konstigt för om jag ser till det islamiska arvesystemet så skiljer det också lite, beroende på vem och situationen osv.

Jag tror om man helt försöker utgå från ett svenskt jämställdhetsperspektiv, så blir det svårt att förstå att det kan finnas andra lösningar, även om de inte rakt av skulle handla om 50/50 lösningar och svar.

Jag förstår över huvud taget inte varför man vill jämföra en religiös text med Sverige idag. Och ännu mindre varför det alltid, osvikligen och undantagslöst är koranen man pratar om. Bibeln är inte ett smack bättre.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?