Toboas skrev 2011-07-08 10:21:44 följande:
Fast i sura 4, vers 80 och framåt så gör man ju tydlig skillnad på att döda otrogna som vänder en ryggen och hur man får böta om man dödar en rättrogen - även om han är en fiende.
Å andra sidan så belyser dessa verser opportunisterna i Medina och hur de låtsades bli muslimer för att i nästa sekund avsäga sig Islam, dvs för att ge Islam ett dåligt rykte... 'ingen bra religion'. Från vers 83 talas de också om hur dessa personer inte vände sig till profeten (fvmh) när de fick kännedom om något för att han skulle ha kunnat bedöma de rykten som spreds. Dvs det är som att gå bakom ryggen, vilket inte är islamiskt korrekt att göra. Hycklarna som det längre fram talas om är de som säger en sak och gör en annan. Inte heller det är ett islamiskt korrekt handlande, och att de anses vara icke-troende är ju för att de själva valt den vägen.
Jag hittar inte var just 'döda otrogna som vänder en ryggen står', där får du hjälpa mig med vilken vers det är.
När det gäller att döda en annan muslim, som tillhör en annan stam och stammarna befinner sig i krig, så måste man som straff befria en slav, och om det är en stam som man står i förbund med skall blodspengar betalas till offrets anhöriga och dessutom ska en slav befrias.
Så det skiljer lite när det gäller straffet. Fast egentligen är inte det så konstigt för om jag ser till det islamiska arvesystemet så skiljer det också lite, beroende på vem och situationen osv.
Jag tror om man helt försöker utgå från ett svenskt jämställdhetsperspektiv, så blir det svårt att förstå att det kan finnas andra lösningar, även om de inte rakt av skulle handla om 50/50 lösningar och svar.